انتشار 
منحنی نرخ بازدهی در 4 بهمن 1400 /نرخ بازده نقدی و آتی

حجم معاملات خرد اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه نسبت به آخرین روز معاملاتی با ۳ درصد کاهش به ۲۷۹ میلیارد تومان رسید. این معاملات روی ۳۳  نماد اخزا و ۵ نماد اراد انجام شد. 

بررسی منحنی بازده استخراج شده از نمادهای اخزا نشان می‌دهد که نرخ‌های بازده در کلیه سررسیدها باثبات بودند. نرخ اوراق با سررسید یک سال با ۲ دهم درصد کاهش به ۲۲.۷۸ درصد رسید. نرخ اوراق با سررسید دو سال با یک دهم درصد افزایش به ۲۳.۸۳ درصد رسید. نرخ اوراق با سررسید سه سال به ۲۴.۷۳ درصد رسید. نرخ بازده اتی در سال دوم با ۴ دهم درصد افزایش به ۲۴.۹۳ درصد رسید.

معاملات عمده اوراق در بازار بدهی دولتی به ۱۵۶ هزار میلیارد تومان رسید. این معاملات به عملیات بازار باز بانک مرکزی مربوط می شود که در آن بانک مرکزی ۸۱ همت نقدینگی را با حداقل نرخ ۱۹.۲ درصد و در سررسید هفت روزه در اختیار بانکها قرار داده است. همچنین ۷۸ همت اواراق را در سررسید قراردادهای توافق بازخرید به بانکها واگذار کرده است. نرخ سود تامین مالی بانکها از بانکها مرکزی نسبت به هفته قبل یک دهم درصد کاهش داشت.

 
 

در این روز منحنی نرخ بازدهی اوراق آتی در سررسید‌های ۴۰۰ روز۲۳.۴ درصد، در ۶۰۰ روز ۲۵.۳ درصد و در ۸۰۰ روز  ۲۶.۳ درصد بود.

نرخ بازده نقدی و آتی

در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ‌های بازده اوراق در سررسیدهای زمانی مختلف از طریق عرضه و تقاضا کشف می‌شود. نرخ کشف‌شده بر اساس این سازوکار متوسط بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می‌دهد. همچنین از تفاوت نرخ‌های بازده نقدی در سررسیدهای مختلف، می‌توان برای استخراج بازده آتی مورد انتظار سرمایه‌گذاران استفاده کرد.

متن کامل این گزارش را با تیتر «کاهش نرخ سود در سرسیدیک‌سال/رشد در سررسید 3 سال» در اقتصادنیوز بخوانید.

 
 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.