آیت‌الله نوری‌همدانی: ‌فعالیت ربوی در نظام بانکداری ‌حرام است

آیت‌الله نوری همدانی در دیدار رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر ضرورت بانکداری بدون ربا اظهار داشت: نگاه اسلام به مسائل اقتصادی بر حول محور تولید و اشتغال می باشد، تقویت بنیه اقتصادی و خودکفایی کشور تنها در سایه رشد و شکوفایی صنعت، تجارت و کشاورزی ممکن می باشد از این رو لازم است به این موضوعات توجه ویژه‌ای داشته باشید.

مرجع تقلید شیعیان با انتقاد از گرفتن دیر کرد از سوی بانک ها افزود: قرآن دو گناه را بسیار نکوهش فرموده، نخست پذیرش ذلت و قبول سلطه استکبار و دوم ربا؛ چرا که بر اثر این دو گناه کرامت انسان ها از بین می رود و سبب ایجاد فقر در جامعه می‌گردد از این رو در تدوین قوانین بانکی باید دستورات و موازین اسلامی به دقت مورد توجه قرار بگیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از مشکلات بزرگ امروز بانک ها این است که در اسلام پول گرفتن برای تأخیر ادای قرض، حرام است ولی متأسفانه این مشکل در بانک ها معمول است؛ در حالی که نباید چنین باشد و بارها گفته ایم که دیر کرد نوعی ربا بوده و حرام است، بنده تا ریشه کنی ربا در این کشور برای تذکر دادن در هر زمانی مصمم هستم و به رؤساء قبلی بانک مرکزی هم گفته‌ام.با آقایان سیف و همتی مسئله اخذ دیر کرد تسهیلات توسط بانک‌ها را به عنوان ربای حرام مطرح کردیم و خواستیم دیرکرد را بردارند، اما نشد و نتوانستند.

آیت‌الله نوری همدانی ‌یکی از مهمترین وظایف بانک ها را رونق بخشی به صنعت و تولید دانست و خاطر نشان کرد: مشی اول بانک ها سپردن سرمایه به دست افراد با تجربه و متعهدی باشد که با ایجاد زمینه های تولید، کار آفرینی و اشتغال زایی بوجود بیاورند تا هم وضعیت معیشت مردم بهتر شود و هم سبب رشد اقتصادی کشور شود.

وی در ادامه به بیان مشکلات اقتصادی موجود در جامعه پرداخت و با انتقاد از کاهش ارزش پول ملی کشور خاطرنشان کردند: امروز باید تدابیری اندیشیده شود تا بتوانیم این خلأ را جبران کنیم؛ ارزش پول ملی ما در مقایسه با بسیاری از کشورهای پایین است، ما باید اشکالات موجود در این زمینه را رفع کنیم.زمانی با ۳۰ هزار تومان می‌شد خانه خرید، اما الان یک کیلو میوه هم نمی‌دهند!

آیت‌الله نوری‌همدانی: ‌فعالیت ربوی در نظام بانکداری ‌حرام است/ از آقایان "سیف و همتی"‌ خواستیم دیرکرد را بردارند، اما ‌نتوانستند‌

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.