مردم از خودروسازان شکایت کنند/ ۵۰ سال است که مدعی هستند می‌خواهند خودروساز شوند اما نشدند

نماینده مردم اهواز و دبیر تحقیق و تفحص از خودروسازان در مجلس می‌گوید: مردم به دو شیوه می‌توانند حادثه بازنشدن ایربگ خودروها در بهبهان را پیگیری کنند؛ نخست، بحث پیگیری از طریق سیستم قضایی است و شکایتی که مردم می توانند از خودروسازان انجام دهند. دوم از طریق سازمان حمایت از مصرف کنندگان است که چندان به آن امیدی نیست اما باز هم مردم می توانند به آنجا شکایت کنند.

مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه و نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی درباره ماجرای بازنشدن ایربگ خودروهای تصادف تلخ بهبهان و انتقادات از کیفیت خودروهای داخلی به خبرنگار «فراز » گفت: بنده با توجه به اینکه بنده عضو هیئت رئیسه و دبیر تحقیق و تحفص از خودروسازان هستم صحبت های زیادی درباره اجحافی که به دلیل انحصاری که در صنعت خودرو وجود دارد مطرح کرده‌ام.  این نماینده مجلس افزود: قریب به ۵۰ سال است که این‌ها مدعی هستند که می‌خواهند خودروساز شوند اما نشدند و نمی‌شوند در واقع روز به روز کیفیت خودروها کاهش پیدا کرده اما فقط قیمت‌ها افزایش می‌یابد. این وضعیت در حالی است که ما می‌توانیم با همین قیمت‌ها در کشورهای دیگر، یک خودروی متوسط رو به بالا خریداری کنیم البته اگر تناسب حقوق و دستمزد را داشته باشیم نه اینکه به عنوان مثال خودروسازان همین فردا اعلام کنند با فلان قیمت دلار، فلان قیمت خودرو را می توان خرید. اگر حقوق مردم را نسبت به قیمت خودرو و قیمت ارز تناسبی در نظر بگیریم باز هم خودروی متوسط رو به بالای روز دنیا را می‌توانند خریداری کنند. 

او با اشاره به ماجرای حادثه بازنشدن ایربگ خودروها در بهبهان عنوان کرد: قریب به ۱۲ هزار نفر و یا افراد بیشتر در این جاده‌ها به طور سالانه تلفات می دهیم و در نتیجه مرگ و میری که رخ داده، تعداد زیادی از خانواده‌ها داغدار شده‌اند. همچنین چندبرابر این آمار، تعداد زیادی از افراد دچار مصدومیت یا قطع نخاع و.... می شوند. در بخش قابل توجهی از این حوادث، یقینا یکی از مقصران اصلی، خودروسازان هستند و بخشی هم به کیفیت پایین جاده ها و تعریض جاده ها و استاندارد نبودن جاده ها باز می گردد. بخش دیگری هم از مقصران، راننده ها هستند. 

یوسفی اشاره کرد: نمونه حادثه‌ای که در بهبهان رخ داد نشان داد این انحصاری که در خودروسازان وجود دارد با جان و مال مردم جبران می شود. در واقع خودرویی که ایربگ ندارد، سیستم احتراق و سیستم ترمز آن متعلق به ۵ هزار سال پیش است مثل نیسان و پراید که با پاشیدن اسپری رنگ روی سپر و یا با جا به جایی موتور، اسم آن تغییر پیدا می کند و یک شبه دارای دارای ایربگ و ABS می شود قطع به یقین شکلی و ظاهری است و به تعبیری خودروی دکوری به مردم فروخته می شود.

دبیر تحقیق و تفحص از خودروسازان در مجلس بیان کرد: وقتی مجلس تلاش کرد بخش ناچیزی از انحصار خودروسازان را بردارد با مخالفت های بسیاری مواجه شد.  هر چند اقدام مجلس چندان تاثیرگذار نبود اما شروعی برای شکستن انحصار واردات خودرو بود. مجتبی یوسفی ادامه داد: ما در مجلس باز هم پیگیر این موضوع هستیم اما این خودروسازان باید بدانند این شرایط دائمی و پایدار نیست. اخیرا بحث هایی را در زمان رأی اعتماد از وزیر صمت و برخی وزرا شنیدیم اکنون شاهدیم که اولین تصمیم آنها تصمیم نادرستی بود که به ضرر مردم و به نفع مافیای خودروسازی بود. 

1111111

این عضو هیئت رئیسه در پاسخ به این سوال که مردم برای این ماجرا باید به کجا شکایت کنند؟ تصریح کرد: به دو شیوه می‌توان پیگیری کرد. نخست، بحث پیگیری از طریق سیستم قضایی است و شکایتی که مردم می توانند از خودروسازان انجام دهند. دوم از طریق سازمان حمایت از مصرف کنندگان است که چندان به آن امیدی نیست اما باز هم مردم می‌توانند به آنجا شکایت کنند.  او ادامه داد: بنده به عنوان مثال خودرویی خریداری کردم اما خودروسازان به تعهداتشان عمل نکردند. بنده هم به سازمان تعزیرات شکایت کردند هر چند بسیار دیر، اما تا حدودی پذیرفتند که باید به تعهداتشان عمل کنند. البته نمی‌توان در میان این همه مشغله، مشغله دیگری به مردم اضافه کرد اما در ارتباط با این حادثه، اگر شکایتی صورت گیرد می تواند راهی برای مطالبه گری باشد.

این عضو هیئت رییسه مجلس با تاکید بر بحث واردات خودرو عنوان کرد: این موضوع از موضوعاتی است که حتما باید پیگیری شود. مثلا زمان مشخص کنند چراکه بازار خودرو باید رقابتی شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.