جدیدترین خبرها از مذاکرات وین/انریکه مورا: نشست کارگروه رفع تحریم‌ها در وین در حال برگزاری است

معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در توییتی از برگزاری نشست کارگروه رفع تحریم‌ها در وین خبر داد و افزود جلسات بیش‌تری برای امروز برنامه‌ریزی شده است.

«انریکه مورا» هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام و نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در توییتی از ادامه گفت‌وگوها در پایتخت اتریش خبر داد. 

وی در این خصوص نوشت: نشست کارگروه رفع تحریم‌ها هم اکنون در (هتل) کوبورگ در حال برگزاری است. جلسات بیشتری برای امروز برنامه‌ریزی شده است.

مورا افزود: موفقیت گفت‌وگوهای وین درباره برجام هنوز نامشخص است، چیزی که فقط در چنین مذاکرات پیچیده‌ای منطقی است. اما به‌عنوان هماهنگ‌کننده، نمی‌توانم تعهد هیأت‌ها را به موفقیت ستایش نکنم.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه از امکان دستیابی به توافق در مذاکرات وین خبر داد. وی که در کنفرانس خبری مشترک با «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه صحبت می‌کرد، با اشاره به ایجاد فضای بهتر در مذاکرات وین گفت: «امکان دستیابی به توافق با ایران در مذاکرات وین وجود دارد».

این در حالی بود که لودریان در این کنفرانس خبری به مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین اشاره کرد و گفت: در صورتی که پیشرفت سریعی در مذاکرات با ایران حاصل نشود، تحریم‌ها برداشته نخواهد شد.

ادامه دور هشتم مذاکرات وین از روز ۱۳ دی ماه در پایتخت اتریش آغاز شد و روز جمعه بر اساس تفاهم انجام‌شده بین روسای هیأت‌ها، مقرر شد مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی برای انجام امور مربوط به سمت‌های سیاسی خود و برخی مشورت‌ها، موقتا به مدت دو روز به پایتخت‌ها بازگردند اما رایزنی‌ها در سطح کارشناسی بدون وقفه ادامه یابد.

مقام‌های آمریکایی و اروپایی ادعا می‌کنند که پیشرفت‌هایی در مذاکرات صورت گرفته اما اندازه این پیشرفت‌ها به اندازه‌ای نیست که بتوان امیدوار بود توافق در دسترس است.

دیپلمات‌های غربی از هشتم آذرماه که نخستین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در دولت سید ابراهیم رئیسی آغاز شده سعی کرده‌اند با ارائه چارچوب‌های زمانی تیم ایران را برای موافقت با خواسته‌های خود تحت فشار قرار دهند.

با این حال، نمایندگان ایران در مذاکرات وین تصریح کرده‌اند برای تهران نتیجه مهم‌تر از زمان است. تهران در تلاش است برجام را که از نخستین روزهای اجرایی شدن در اثر برخی سیاست‌های آمریکا و کشورهای غربی به توافقی تهی از منافع اقتصادی برای طرف ایرانی تبدیل شد به سمت توافقی دوجانبه و متوازن پیش ببرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.