انتشار بیانیه اتحادیه اروپا درباره جمع بندی نشست کمیسیون مشترک برجام

اتحادیه اروپا سه‌شنبه در بیانیه‌ای درباره جمع بندی نشست کمیسیون مشترک برجام در وین بیانیه‌ای منتشر کرد.

در پی پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین اتریش، اتحادیه اروپا بیانیه‌ مطبوعاتی درباره این نشست منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: «کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک، این سه‌شنبه کار خود در وین را به صورت حضوری از سر گرفت. کمیسیون مشترک مسئول نظارت بر اجرای برجام است. ریاست کمیسیون بر عهده "انریکه مورا"  معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا  بود که از طرف "جوزپ بورل" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این نشست حضور داشت. نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایران نیز در این نشست حضور داشتند ».

اتحادیه اروپا در بیانیه خود افزود: «شرکت کنندگان پیشرفت در مذاکرات در حال انجام در وین را در خصوص اقدامات مورد نیاز بررسی کردند که این اقدامات در خصوص برداشتن تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای برای بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و اجرای کامل و موثر آن بوده است».

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا، «کمیسیون مشترک تصمیم گرفته تا گروه کارشناسی سومی ایجاد کند تا شروع به بررسی توالی احتمالی اقدامات مربوطه کند».

در این بیانیه آمده است: «شرکت کنندگان عزم خود برای پیگیری بیشتر تلاش‌های دیپلماتیک مشترک از جمله در کمیسیون مشترک و از طریق ادامه تماس‌های جداگانه هماهنگ کننده با اعضای برجام و آمریکا اعلام کردند».

اتحادیه اروپا در بیانیه خود اعلام کرد که کمیسیون مشترک برجام، هفته آینده بار دیگر تشکیل جلسه خواهد داد.

به گزارش فارس، نشست کمیسیون مشترک برجام که بعدازظهر امروز در «گرندهتل» وین برگزار شد، دقایقی پیش پایان یافت و قرار شد گفت‌وگوها در هفته آینده ادامه یابد. در این نشست، روسای هیات‌های مذاکره کننده کشورهای طرف ‌برجام به بحث و بررسی در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوهای فنی و پیش‌نویس‌های اولیه متون و نحوه تداوم گفت‌وگوها پرداختند. 

در نشست امروز کمیسیون مشترک، «سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه و رئیس هیأت ایرانی ضمن تأکید مجدد اصول و مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با برجام و مسیری که باید طی شود، روند کنونی گفت‌وگوها را به رغم دشواری‌ها و چالش‌های موجود رو به جلو ارزیابی کرد.‌ 

عراقچی در عین حال تأکید کرد که هیات ایرانی هر زمان که روند گفت‌و‌گوها به سمت زیاده خواهی، وقت کشی و چانه زنی‌های غیرمنطقی برود، گفت‌و‌گوها را متوقف خواهد کرد. 

در این نشست، کشورهای مشارکت کننده در برجام توافق کردند علاوه بر دو گروه کارشناسی فعلی (در حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای) هفته آینده یک گروه کارشناسی سوم نیز برای گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام ایجاد شود. هیأت‌ها پس از مشورت در پایتخت‌های متبوع خود، هفته آینده ضمن از سرگیری نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت‌و‌گوهای فنی و کارشناسی را دنبال خواهند کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.