فاز دوم طرح شفاف سازی قیمت‌ها آغاز شد

فاز اول این طرح ابتدای دی ماه آغاز شده و براساس آن تولیدکنندگان ملزم به درج قیمت روی محصولات تولیدی خود شدند. حال براساس اعلام سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده فاز دوم این طرح از ۱۹ ماه اجرایی شده تا به این طریق دومین گام در میسیر شفاف سازی قیمت برداشته شود. 

براساس این طرح عباس تابش مدیر عامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان طی بخشنامه ای به «کانون صنایع غذایی»، «صنایع سلولزی بهداشتی»، «صنایع شوینده»، «بهداشتی و آرایشی»، «کارخانجات و تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی» ، «صنایع کنسرو سازی» ، «تولید لنت ترمز و کلاچ» و «پالایشگاههای روغن سازی» دستورالعمل درج قیمت تولیدکننده، واردکننده را ابلاغ کرد.

بخشنامه درج قیمت تولیدکننده به منظور شفاف‌سازی قیمت‌ها و روزآمدسازی شیوه نظارت بر بازار به تمامی انجمن‌های «صنایع غذایی و کنسروسازی»، «سلولزی بهداشتی و  آرایشی»، «کارخانجات و تولیدکنندگان» و «صادرکنندگان ماکارونی» ، «لنت ترمز» و «کلاچ» همچنین  پالایشگاههای روغن سازی ابلاغ و کلیه انجمنهای مذکور ملزم به اجرای این طرح از تاریخ ۱۹ دیماه سال جاری شدند.

براساس این بخشنامه؛ کلیه  واحدهای تولیدکننده و واردکننده انواع «لنت ترمز»، «فیلتر روغن»، «روغن موتور»، «محصولات شوینده»،«محصولات سلولزی»،«سس»، «رب»، «کنسروها»، «ترشیجات و ماکارونی» مکلف شدند از تاریخ ۱۹ دیماه سال جاری نسبت به درج قیمت تولیدکننده- واردکننده که دربرگیرنده مجموع هزینه ها و سود قانونی واحدهای تولیدی، وارداتی با احتساب مالیات ارزش افزوده است، اقدام کنند.  

در این بخشنامه براین نکته تاکید شده است که قیمت تولیدکننده-واردکننده درج شده بر روی کالا باید عینا منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحساب‌های صادره (فاکتورهای فروش) باشد. همچنین به منـظور بهره مـندی مصرف کننـدگان از تخفیـف های اعطایـی احتمالی، هرگونه تخفـیف باید با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد.

 
متن کامل این گزارش را با تیتر «اجرای فاز دوم طرح شفاف سازی قیمت‌ها» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.