رد پذیرش تعهدات موقت در وین از سوی قالیباف

رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با شبکه المنار به مناسبت دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی به بیان ویژگی های شخصیتی و توان فرماندهی و مدیریتی وی پرداخت و گفت: قدرت نوآوری و تصمیم گیری شهید سلیمانی در دوران دفاع مقدس آشکار شد. وی همچنین دراین گفت و گوی تلویزیونی به سوالاتی درباره مذاکرات هسته ای، تحولات منطقه و گفت و گوهای بین ایران و عربستان نیز پاسخ داد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در آستانه سالروز شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با شبکه عربی «المنار» پیرامون ابعاد زندگی این شهید جبهه مقاومت، سیاست های جمهوری اسلامی در قبال کشورهای همسایه، مذاکرات هسته‌ای و فعالیت‌های موشکی گفت و گو کرد. خلاصه متن این گفت و گو به شرح زیر است:

قالیباف درگفتگو با المنار؛از مذاکرات وین تا هشدار به اسرائیل

- حدود 25 سال سن داشت که وارد جبهه شد و به همراه بقیه رزمندگان که همراه وی بودند اولین گردان را تشکیل دادند لذا این ظرفیت در حاج قاسم بود که فرمانده لشگر ثارالله(ع) شد که یکی از لشگرهای بسیار قوی و تأثیرگذار دوران دفاع مقدس بود. شهید سلیمانی در عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر، در عملیات فاو و عبور از اروند که یکی از پیچیده ترین عملیات های نظامی بود و یا عملیات فتح المبین حضور داشت که همه موفقیت آمیز بودند و بخشی از خاک ما را از محاصره صدام درآوردند.

- از سال 60 و اوایل جنگ با حاج قاسم در جبهه حضور داشتیم. من از استان خراسان بودم که به همراهی بسیجی ها به جبهه آمده بودم و ایشان از کرمان آمده بود که با هم آشنا شدیم و تا روزهای آخر و بیش از 40 سال در حوزه های مختلف با هم همکاری داشتیم.

-  اگر دهه های زندگی شهید سلیمانی را به 4 دهه تقسیم کنیم، شخصیت اصلی شهید سلیمانی در 8 سال دفاع مقدس شکل گرفت و تربیت روح و روان او در آن زمان بود. دهه دومی که در شخصیت شهید سلیمانی اثر گذاشت و پیش از دورانی بود که وارد نیروی قدس شود مربوط به زمان پایان جنگ و بازگشت به کرمان بود که فرمانده لشگر این استان شد. کرمان هم مرز با افغانستان و پاکستان بود و موضوعات مواد مخدر را داشتیم از طرفی کرمان جزء مناطق نسبتا محروم در کشور محسوب می شود. آنجا فقر بود و فاصله ها نیز زیاد بود و نمی شد به همه روستاها رسیدگی کرد.

حاج قاسم که فرمانده سپاه استان بود خیلی برای تأمین امنیت منطقه تلاش می کرد. آن زمان من نیز در نیروی زمینی سپاه تهران بودم که باعث شده بود همکار نزدیک باشیم ولی به لحاظ جغرافیایی دور بودیم. یک طراحی برای برقراری امنیت و مبارزه با اشراری که مواد مخدر جابجا می کردند صورت گرفت و آنجا بود که شهید سلیمانی به مسائل اجتماعی و فقر مردم پی برد و اینکه اشرار چگونه از منطقه سوءاسفتاده می کنند.

-  اگر منظور شما این است که اگر حاج قاسم شهید نشده بود همینجا متوقف می شد باید بگویم خیر او هرگز کنار نمی نشست و حتما هنوز برنامه های دقیق تر و بلندمدت تری داشت. ما لحظه به لحظه می گوییم کاش حاج قاسم این روزها بود. اما اینکه بگوییم آیا راه حاج قاسم امروز در حال طی شدن است یا نه؟ با قاطعیت باید بگویم که اگر اثر او در جهان اسلام و در بین جوانان بیش از زمان حیات حاج قاسم نباشد، کمتر نیست و بدون شک روح ایشان و برکات شهید سلیمانی و تحول روحی و روانی که در جبهه مقاومت ایجاد کرد، حتما آینده ما را روشن تر و محکم تر می کند که البته این وعده خدا بوده و تخلف ناپذیر است.

- شهید سلیمانی جمله زیبایی دارد و می گوید هر کس می خواهد شهید شود اول باید شهید باشد تا شهید شود. امروز خطابم با جوانان جهان اسلام و آزادگان جهان است که شهید سلیمانی نشان داد یک جوان 17 ساله روستایی در یک منطقه محروم می تواند با تکیه بر مکتب قرآن و اهل بیت(ع) کاری را انجام دهد در حالی که کفش به پا ندارد و در جبهه مقاومت کاری کند که لرزه بر تن مستکبران در منطقه و خارج از آن بیاندازد. این راه برای همه جوانان باز است و این فرهنگ شهادت، جهاد و تقوا و مسیر اصلی است.

رژیم صهیونیستی یک رژیم عاریه ای است و باید پذیریم قدرت آن پوشالی است و خود آنها مطمئن هستند اگر بخواهند کوچکترین تجاوز نظامی نسبت به جمهوری اسلامی صورت دهند، با شدیدترین عکس العمل نظامی روبرو می شوند و می دانند که این از موضوعاتی نیست که بتوانند برای آن تصمیم گیری کنند. این قدرت اسلام و جمهوری اسلامی است و اگر چنین کار احمقانه ای انجام شود، همه افراد و جاهایی که در آن حرکت نظامی همراهی کرده باشند، بدون تأخیر در لحظه و ثانیه پاسخ می دهیم.امیدواریم این اتفاق هیچگاه نیفتد اما اگر بیفتد پاسخ ما بسیار محکم و با قاطعیت خواهد بود. ظرفیت و توان ایران هیچگاه تهدیدی برای کشورهای اسلامی و همسایگان نبوده و صرفا در مقابل زیاده خواهی رژیم صهیونیستی و تجاوز آنها خواهد بود.

 - آمریکا که همواره خلاف قوانین بین المللی و تعهدات عمل می کند باید دست از قلدری های خود بردارد و حتما انقلاب اسلامی در مقابل خواسته های به ناحق و ظالمانه می ایستد و ما انقلاب کردیم که مقاومت کنیم اما اینکه می گویند ما مقررات بین المللی را نمی پذیریم، دروغ می گویند. ما قطعنامه ها را پذیرفتیم و آنکه زیر میز زد آمریکا است اگر بنا است برجام را اجرا کنیم بخشی تعهدات هسته ای ما و بخشی نیز تعهدات طرف مقابل در برداشتن تحریم ها است و وقتی می گوییم ضمانت دهید یعنی اگر آمریکا وارد شد و باز بگوید می خواهیم برویم نمی شود

- تعهدات موقت نداریم و اگر تعهدی داده می شود دائمی است و در شورای امنیت قطعنامه شده و به تصویب رسیده است که البته در جزئیات زمانی که آمریکا می خواهد وارد گروه مذاکره شود باید گام اول را بردارند که پذیرفته اند. باید تحریم ها را بردارند و این به این معنا است که به صورت روان بتوانیم با تمام دنیا اقدامات اقتصادی خود را انجام دهیم؛ چرا باید بی دلیل زیر فشار ظالمانه باشیم؟

- ما همیشه از این گفتگوها استقبال کرده ایم و در حوزه خلیج فارس معتقد بوده ایم که می توانیم همکاری های نزدیک سیاسی اقتصادی و فرهنگی و حتی همکاری های امنیتی و دفاعی داشته باشیم. کشورهای اسلامی در همه زمینه ها باید با همکاری های دوجانبه و منطقه ای خوب داشته باشد.

- تحرکاتی که این روزها انجام می شود زمینه این کار فراهم می کند و این بازتعریف در سطح جهانی و منطقه در حال رخ دادن است و امیدوارم جهان اسلام و رؤسای دولت ها و نخبگان از این شرایط که امروز پیش آمده با دقت بتوانند پیش بروند و با وحدت این آرامش را در کشورهای اسلامی ایجاد کرده و به پیشرفت و توسعه برسند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.