آقای وزیر بهداشت! کم اغراق کنید

وزیر بهداشت، دیروز و بار دیگر، توان علمی و تحقیقاتی ایران در مقایسه با غول‌های تحقیقاتی جهان را در رده‌های بالاتر ارزیابی و اعلام کرد که ایران با موفقیت، امواج کرونا را پشت سر گذاشته در حالی که باقی کشورها در این مبارزه ناتوان بودند .

برخی جملاتی که دیروز بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت در مراسم فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن نورا اعلام کرد :

 - کرونا به‌رغم همه مشکلاتی که در دنیا ایجاد کرد، اما برخی واقعیت‌های جهان را هم نشان داد. کشورهایی که ادعای پیشرفته بودن داشتند و ادعای قدرت می‌کردند و اینکه باید در تمام جهان حکومت کنند، خود شدیدا درمانده شده‌اند و اکنون می‌بینید که به‌رغم همه امکانات روزانه بیش از ۱۰۰۰ مرگ و میر دارند و این نشان می‌دهد قدرتی که اظهار می‌کردند واقعی نبوده و بسیار پوشالی است.

-قدرت کشور ما به‌رغم همه محدودیت‌ها و تحریم‌ها در این دوران مشاهده شد، مهم‌ترین مولفه قدرت هر کشوری، قدرت مردم است. ایران نشان داد که قوی و قدرتمند است، ما در دو مرحله کرونا را طی کردیم، اما قدرت ما به این شکل نشان داده شد که هیچ بیماری روی زمین نماند درحالی‌که در بسیاری از کشورها، نمی‌توانستند همه بیماران را در بیمارستان‌ها  پذیرش کنند. 

  -در شروع کار دولت ۵ میلیون واکسن تزریق شده بود و متاسفانه واکسن به عنوان وسیله‌ای برای کارهای سیاسی قرار گرفته بود. در شروع کار دولت، ما هیچ واکسنی در هفته اول برای تزریق نداشتیم، اما با هماهنگی‌های ایجاد شده با وزارت امور خارجه و نهادهای مربوطه به سرعت واکسن وارد کشور شد. 

 - امروز نزدیک به ۱۸۰ میلیون دوز واکسن داریم که در مدت چهارماه نزدیک به ۱۱۵ میلیون واکسن تزریق شده است. روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن تزریق شد. در هر هفته به اندازه جمعیت امارات یعنی هشت میلیون و ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دوز واکسن کرونا تزریق کردیم. 

-  دشمنان در تعجب هستند که چگونه آمار ۵۰ هزار مراجعه روزانه، ۱۵ هزار بستری روزانه، ۸ هزار بستری‌ آی‌سی‌یو روزانه و ۷۰۰ مرگ و میر در روز، امروز به حدود ۳۰ تا ۵۰ مرگ در روز رسیده است که این موضوع تنها به دلیل قدرت مردم محقق شده است. 

 - قدرت بعدی که وجود دارد و ما باید به آن توجه کنیم، توان علمی ماست، امروز نباید غفلت کنیم و باید از این شرایط استفاده کنیم و بدانیم که «ما می‌توانیم.»

-  ما متاسفانه در انعکاس فعالیت‌های خود ضعیف هستیم. بسیاری از فعالیت‌ها به مردم نشان داده نمی‌شود و تنها نقاط تیره نمایش داده می‌شوند که سبب یأس مردم می‌شود. کدام کشور توانسته، ۵ نوع واکسن تولید کند؟ این قدرت اصلی  ماست. 

 - منتظر هستیم که واکسن‌های تولید داخل از سوی سازمان جهانی بهداشت تایید شوند.اکنون حدود ۳۰ میلیون دوز واکسن ایرانی وارد عرصه خدمت شده و واکسن نورا نیز ظرف یک ماه آینده وارد بازار می‌شود. 

 - در حال حاضر حدود ۲۰ روز از شناسایی اولین موارد امیکرون در کشور گذشته و در این مدت افزایش نداشته، اما همچنان آمادگی کامل داریم و ۲۰ هزار کیت در سراسر کشور نیز توزیع شده، تمام بیمارستان‌ها هم آماده هستند تا وضعیتی که در کشورهای دیگر ایجاد شده، در کشور ما به وجود نیاید. از مردم می‌خواهیم با ادامه رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کمک کنند تا شرایط خوبی که اکنون در کشور داریم، حفظ شود. 

اظهارات دیروز بهرام عین‌اللهی، نه تنها مجموعه‌ای از اغراق بود، در مواردی حتی به اطلاعات نادرست هم آغشته شد از جمله اینکه وزیر بهداشت، شیوع امیکرون در کشور را بدون افزایش اعلام کرد و خبر نداشت که فقط دو ساعت پیش از آنکه اطلاعات اشتباه درباره تعداد مبتلایان امیکرون اعلام کند، سرپرست مرکز اطلاع‌رسانی آمار ۱۵۹ نفری مبتلایان سویه جدید را در صفحه توییترش منتشر کرده است. صبح دیروز، محمد هاشمی که طی روزهای گذشته هم جدیدترین آمار مبتلایان شناسایی شده از سویه امیکرون به استناد نتایج تست‌های تشخیصی اعلام کرده بود، در صفحه مجازی خود درباره آخرین وضعیت شیوع این سویه نوشت: «موارد مثبت شناسایی شده امیکرون در کشور تا امروز ۱۱ دی ماه / تهران ۲۸، بوشهر ۳، هرمزگان ۴۵، مشهد ۳۵، مازندران ۹، بابل ۴، اصفهان ۹، زاهدان ۶، یزد ۸، تبریز ۳، شیراز ۲، قم ۳، اراک ۱، البرز ۱، ارومیه ۱، شهرکرد ۱. مجموع موارد تایید شده / ۱۵۹ مورد» 

این آمار نشان می‌دهد که ورود بدون نظارت مسافران از مرز آبی استان جنوب شرقی و همچنین آزادی و عادی‌سازی سفر و برگزاری تجمعات آیینی و ملی و مذهبی در استان خراسان رضوی، باعث شده که حالا مشهد و استان هرمزگان از بابت تعداد مبتلایان امیکرون، از تهران سبقت بگیرند در حالی که تا امروز و طی دو سال شیوع کرونا در کشور، پایتخت‌نشینان در صدر بی‌توجهی به پروتکل‌ها و آمار بالای بستری و مرگ و ابتلا ایستاده بودند اما حالا رقبایی در استان خراسان رضوی و استان جنوب شرقی و همسایه با کشورهای حوزه خلیج فارس و افغانستان، گوی سبقت را از ویترین کشور ربوده‌اند. 

در واقع با استناد به اعلام دیروز سرپرست مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، شیوع امیکرون در کشور، فقط به فاصله ۴ روز، افزایش ۴ برابری و حدود ۳۵۰ درصدی داشته، چراکه در آخرین آمار و تا پایان ۸ دی ماه، اولا، تعداد کل مبتلایان، ۴۳ نفر بود، ثانیا در آمار ۸ دی ماه، تهران همچنان صدرنشین تعداد مبتلایان امیکرون بود که حالا اعداد جدید، ترسناک‌تر و درباره وضعیت روزهای آتی کشور از بابت شیوع این سویه‌ای که فعلا در نگاه بسیاری از مسوولان و البته به دلایل کاملا خاص، ریز و بی‌مقدار جلوه می‌کند، گویاتر است. 

علاوه بر این، آمار تزریق دوز سوم واکسن هم نشان می‌دهد که مردم بی‌اعتماد، از دایره واکسیناسیون فاصله گرفته‌اند. طبق اعلام دیروز وزارت بهداشت، تاکنون ۵۹ میلیون و ۸۶۹ هزار و ۵۵۲ نفر دوز اول، ۵۲ میلیون و ۴۲ هزار و ۷۲۱ نفر دوز دوم و ۸ میلیون و ۹۱ هزار و ۱۶۴ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند در حالی که تعداد تزریق دوز سوم با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد واکسیناسیون کشور با واکسن سینوفارم بوده و فاصله زمانی هر دوز هم بیش از ۳۰ روز نبوده، آمار تزریق دوز سوم، حتی با احتساب جمعیت واکسن‌گریز و دانش‌آموزانی که هنوز به نوبت سوم نرسیده‌اند، باید حداقل بیش از یک‌سوم دوز اول باشد که البته اعداد، حکایت دیگری دارد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.