افشاگری  منشی سابق دفتر  نتانیاهو درباره  از بین رفتن برخی از اسناد اسرائیل

«زاخی براورمن» منشی سابق دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در اظهاراتی اذعان کرد که نتانیاهو پیش از تحویل پست خود به «نفتالی بنت» نخست‌وزیر فعلی این رژیم اسنادی را از بین برده است.

روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص»، شامگاه امروز (چهارشنبه)،‌ با دست‌یابی به صدای ضبط‌شده زاخی براورمن خبر داد که او در فایل مذکور اعتراف کرده است: «پیش از رفتن، اسنادی را از گاوصندوق بیرون آوردم به معاونم دادم و به او گفتم که فورا آن‌ها را تکه‌تکه کند و او ‌آن‌ها را خرد کرد».

پس از افشای این فایل صوتی، حزب «لیکود» به رهبری بنیامین نتانیاهو سریعا به این گزارش واکنش نشان داد و این خبر را «جعلی» خواند.

حزب لیکود مدعی شده است که زاخی براورمن در مورد اسناد شخصی خود سخن می‌گفته و نه اسناد مربوط به دفتر نخست‌وزیری.

پیشتر، هاآرتص به نقل از برخی کارمندان دفتر نتانیاهو خبر داده بود که نخست‌وزیر سابق دستور پاره کردن اسنادی نامشخص را صادر کرده است.

در گزارش مذکور اشاره شده بود که کمدهای حفظ اسناد در اتاق‌هایی بوده‌اند که کسی جز نخست‌وزیر و دستیاران ارشد او امکان حضور در آن را نداشته‌اند. 

 اسنادی که در کمدها نگهداری می‌شوند، معمولا شامل برنامه‌های زمانی کارمندان ارشد دفتر نخست‌وزیری و برنامه کار دائم آن‌ها و دیگر اسناد بوده و هنوز مشخص نشده که کدام اسناد دقیقا از بین برده شده و حجم این اسناد چقدر بوده است.

به‌رغم آنکه بنیامین نتانیاهو پیشتر نیز این موضوع را تکذیب کرده بود؛ اما دفتر نخست‌وزیری اعلام کرده بود که در این خصوص تحقیق خواهد کرد.

مطابق با قوانین رژیم صهیونیستی، بخشی از اسناد محفوظ در کمدها به آرشیو نخست‌وزیر جدید منتقل می‌شود تا نخست‌وزیر و کابینه او بر اساس نیاز از آن‌ها استفاده کنند؛ اما پاره کردن اسناد اقدامی کاملا غیرقانونی است و باید تمام اسناد چه شخصی چه غیرشخصی در آرشیو دفتر نخست‌وزیر نگهداری شود.

 

هاآرتص پیشتر به نقل از برخی منابع قضایی بلندپایه گزارش داده بود که آنچه در دفتر نتانیاهو رخ داده، کاملا غیرعادی بوده و تمام اسناد شخصی از جمله برنامه‌های زمانی بایست در آرشیو باقی بمانند و نخست‌وزیر کنونی اجازه دسترسی محدود به آن‌ها را داشته باشد.

این اولین باری نیست که نتانیاهو در اقدامی غیرقانونی اسناد را پس از پایان دوره ریاستش دست کاری می‌کند. او در سال ۱۹۹۹ چند هفته پیش از آنکه «ایهود باراک» در انتخابات پیروز شود، اسنادی محرمانه را که بخشی از آن‌ فوق‌محرمانه عنوان شده بودند بر خلاف قانون از دفتر نخست‌وزیری برداشت.

این گزارش در حالی منتشر شده بود که نتانیاهو  پس از آنکه از سمتش کنار رفت، برگزاری مراسم تبادل منصب با نفتالی بنت نخست‌وزیر جدید را نپذیرفت و تنها در دیداری نیم‌ساعته با او جلسه‌ای داشت. منابع آگاه در این خصوص خبر داده بودند که در این دیدار تنها یک موضوع امنیتی و چند موضوع سیاسی مطرح شد و پس از آن نتانیاهو هیچ صحبتی با نفتالی بنت نکرد.

روزنامه عبر‌ی‌زبان «یدیعوت آحارانوت»، ضمن تأیید این گزارش، خبر داده بود که نتانیاهو در جلسه‌ای نیم‌ساعته‌ با بنت اطلاعات حساس را در اختیار نخست‌وزیر جدید قرار نداده است.

یدیعوت آحارانوت گزارش داده بود که نتانیاهو در جلسه یادشده هیچ اطلاعاتی درباره روابط با عربستان سعودی، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور و وضعیت روابط تل‌آویو و ریاض و همچنین روابط با دیگر کشورهای عربی از جمله بحرین و امارات و روسیه به نفتالی بنت ارائه نکرده است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.