اشتیاق آمریکایی‌ها برای توافق با ایران

 فاکس نیوز، یک ژنرال بازنشسته آمریکایی در اظهاراتی از اشتیاق دولت آمریکا برای رسیدن به یک توافق با ایران خبر داد.

«جک کین» ( Jack Keane) ژنرال بازنشسته آمریکایی در مصاحبه با فاکس نیوز و در پاسخ به پرسش مجری این شبکه مبنی بر این که این دور هشتم مذاکرات است و در زمانی انجام می‌شود که غنی سازی ۶۰ درصدی و نیز فعالیت‌های منطقه‌ای اش را ادامه می‌دهد، چه مدت دولت (آمریکا) برای رسیدن به توافق برسد، گفت: دولت آمریکا برای رسیدن به توافق مشتاق‌تر است و این بخشی از مشکل است. این چیزی است که ما در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ داشتیم؛ زمانی که توافق اصلی به دست آمد.

این ژنرال آمریکایی در ادامه افزود: برای همین هم که آمریکا مشتاق بود به هر قیمتی توافق صورت پذیرد، مورد انتقاد قرار گرفت.
او در ادامه با اشاره به غنی سازی سطح بالای ایران، گفت: ایرانی‌ها ۶۰ درصد غنی سازی می‌کنند و ذخایر اورانیوم آن‌ها ۱۰ الی ۱۱ برابر توافق اصلی (برجام) است و به نظر می‌رسد آنچه که آمریکا تلاش دارد انجام دهد، بازگرداندن آن‌ها تا جای ممکن به توافق اصلی است و ایرانی‌ها تمایل چندانی به نرمش ندارند.

گفتنی است سخنان این ژنرال آمریکایی در حالی بیان شده است که مذاکره کننده ارشد کشورمان در وین در سخنانی گفته است: مذاکرات خوب پیش می‌رود در صورتی که توافق حاصل شود ابتدا طرف نقض کننده برجام یعنی ایالات متحده آمریکا باید تحریم را لغو کند.

همچنین گزارش‌ها حاکیست که نقاط اختلافی میان کشور‌های مشارکت کننده در گفتگو‌ها به نسبت دور قبل رو به کاهش گذاشته و روند مذاکرات روان‌تر شده است. هم زمان جلسات کارشناسی میان ایران و گروه ۱+۴ نیز با تمرکز بر محور رفع تحریم‌ها جریان دارد و طرف‌ها به پیشرفت‌های مطلوبی دست پیدا کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.