محمود صادقی: این دولت و وزرایش مهارت در شعار دادن دارند/ نمایندگان سوراخ دعا را گم کرده‌اند!

 روز گذشته نماینده مردم ارومیه وزیر کار را به مجلس کشاند تا از او درباره بیکاری در کشور سوال کند. سید سلمان ذاکر در سوال خود خطاب به وزیر کار گفت: شما نمی‌توانید از وظیفه ساماندهی ، اشتغال و رفع بیکاری در کشور شانه خالی کنید. لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین نیز در جلسه علنی دیروز در نطق میان دستور خود گفت: برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم خواستار استیضاح وزیر صمت شده‌ام.پیش از این طرح استیضاح وزیر اقتصاد و وزیر صمت از سوی تعدادی از نمایندگان مطرح شده بود.

اینگونه مواضع برخواسته از مجلسی است که پیش از انتخابات در نامه ای با بیش از ۲۰۰ امضا از کاندیداتوری سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند.رای بالای این نمایندگان به کابینه پیشنهادی رئیسی گویای حمایت نمایندگان از رئیس جمهور بود،اما با گذشت بیش از ۴ماه همین نمایندگان انتقادات زیادی علیه دولت مطرح می کنند.درخصوص رفتار نمایندگان، ستاره صبح با محمود صادقی حقوقدان، دبیرکل انجمن مدرسین دانشگاه های کشور و نماینده مردم تهران در مجلس دهم گفتگویی انجام داده که در ادامه می خوانید:

 با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از رای  نمایندگان به وزرای فعلی نمی گذرد چرا طرح استیضاح و سوال از وزرا مطرح شده است؟

اگر بخواهیم به موضوع مثبت نگاه کنیم این است که انتظاراتی که مجلس از دولت داشته برآورده نشده است و حق نمانیدگان است که طرح سوال و استیضاح را انجام دهند.اما اگر عمیق تر به موضوع نگاه کنیم از دیدگاه ما این مجلس یازدهم حداقلی است و در یک شرایط خاص غیر رقابتی تشکیل شده است.نمایندگان مجلس در غیاب اکثریت مردم انتخاب شدند اینان نمی توانند خود را نماینده اکثریت بدانند،اما همین نماینده به هر شکلی با انتظارات مردم مواجه است و این انتظارات هم طبیعتا برآورده نشده،لذا برای پاسخگویی به نیازهای سطح جامعه مجبور به ارائه طرح سوال و استیضاح شده اند.

صادقی ادامه داد: به نظر می رسد نمایندگان مجلس سوراخ دعا را گم کرده اند! بر حل مسائل با شعارهای احساسی افزوده اند، زیرا نتوانسته اند برای مشکلات راه حلی پیدا کنند. به طور مثال طرح لغو تحریم ها باعث شده تا مذاکرات وین به سختی پیش رود. باید دانست که مذاکرات رابطه مستقیمی با مسائل اقتصادی دارد. نمایندگان در سال 98 و دولت رئیسی در سال 1400 پیش از انتخابات وعده حل مسائل معیشتی مردم را داده اند که برآورده نشده است. حل مشکل معیشت نیازمند راه حل های اساسی است که در چارچوب وظایف مجلس هم نیست. بنابراین تناقض و تعارض در رفتار نمایندگان دیده می شود زیرا بعد از رای بالا به وزرا پس از چهار ماه طرح استیضاح مطرح می شود.

  چرا جریانی که اکنون حاکم است مخالف دولت قبل بود تا آن اندازه اما امروز با گذشت چهار ماه از آغاز به کار دولت نمی توانند شرایط را بهبود نبخشد؟

مخالفان و منتقدان دولت قبل درک درستی از مشکلات نداشتند و تصور می کردند با شعار و بخشنامه می شود کشور و اقتصاد را مدیریت کرد.اینان به مسائل و مشکلات سطحی نگاه می کردند اکنون که در قدرت هستند نمی توانند برای خروج از مشکلات راه حل ارائه کنند. و با این نگاه هر چه جلو تر برویم مشکلات نه تنها حل نمی شود، بلکه با آن اضافه هم خواهد شد.

نماینده مجلس دهم گفت:این دولت و وزرایش مهارت در شعار دادن دارند اما در عمل دارای یک برنامه مدون و علمی نیستند و مجلس اراده ای برای کنترل اوضاع ندارد.زیرا به نظر می رسد اینان بعضا  اولویت های دولت پنهان را دنبال می کنند.

  چرا طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس تصویب نمی شود؟

رئیس فراکسیون شفاف سازی و انضباط مالی مجلس دهم گفت: این موضوع دلایل مختلف و ابعاد گوناگونی دارد. در بعد فرهنگی آن می توان به محرمانگی رویکرد ایرانیان اشاره کرد در بخش سیاسی رویکردها شفاف سازی را بر نمی تابد و دولت علاقمند است مسائل پشت پرده حل شود.این مجموعه به طور کل مانع شفافیت در سیستم می شود.اما به طور مشخص در مورد شفافیت آرا علاوه بر این نکات موجب پاسخگو تر شدن نمایندگان می شود.هرچی شفافیت بیشتر شود گزارش عملکرد مجلس نیز بیشتر مطالبه می شود.در دوره دهم شاهد بودم که برخی نمایندگان در رای خود تعبیری استفاده می کردند به نام "مخافق".یعنی ترکیبی از مواففق و مخالف.این نمایندگان مخالف خوانی میکردند اما رای موافق میدادند و بالعکس.این نمایندگان در برابر افکار عمومی و گروه های فشار شجاعت لازم را ندارند.در همین مجلس هم بارها شعار شفافیت مطرح شد،اما در عمل اقدام جدی دیده نشد نکته جالب این است که داشتن فوریت این طرح را در جلسات غیر علنی بررسی می کنند.در حقیقت موضوع شفافیت در جلسه غیر علنی بررسی می شود که به مانند یک طنز می ماند.

  آیا جریان اصلاحات دارای یک برنامه مشخص برای آینده و انتخابات مجلس است؟

جبهه اصلاحات یک برنامه 6 ماهه مدون طراحی کرده که بسته به شرایط آن را به صورت 6ماهه به روز می کند.طبیعتا این برنامه شامل انتخابات هم می شود اما با توجه به انسدادی که در نظام انتخاباتی وجود داشته و دارد. در انتخابات های اخیر تشدید هم شده است، به بحث های راهبردی نیاز دارد که جبهه به چه صورت در انتخابات شرکت بکند.فعلا دیدگاه های متفاوتی وجود دارد و اعضا در حال گفتگو هستند.اگر فضای سیاسی و اقتصادی به شکل موجود پیش رود به سختی می شود مردم را قانع کرد که پای صندوق رای بیایند اما اگر علائم مثبتی پیدا شود برای بازتر شدن فضای انتخابات  می شود برنامه ها را اجرایی کرد.در کل با توجه به شرایط فعلی چشم انداز مثبتی برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس آینده وجود ندارد.

این عضو جبهه اصلاحات افزود: رهبری جریان اصلاحات یک رهبری اقتضایی است و به اقتضای شرایط موجود ممکن است مواضعی اتخاذ کند.این رهبری باید بتواند یک همگرایی و هم افزایی حداکثری بین نظرات مختلف ایجاد کند که سخت و دشوار است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.