روسیه برای مصر نیروگاه هسته‌ای می‌سازد

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از ایرنا، «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه با «عبدالفتاح السیسی» رییس جمهوری مصر در باره موضوع هایی همچون احداث نیروگاه هسته ای در مصر ،گفت و گوی تلفنی کرد.

گفت و گوی تلفنی پوتین و السیسی شنبه انجام گرفت و دو طرف درباره مسائل مهم روابط روسیه و مصر ازجمله احداث نیروگاه هسته ای با مشارکت شرکت دولتی روس اتم تبادل نظر کردند.

سران روسیه و مصر سطح همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف ازجمله احداث نیروگاه الضعبه که نخستین نیروگاه هسته ای در مصر است و نیز ایجاد منطقه صنعتی ویژه روسیه در این کشور را عالی ارزیابی کردند. 

 سران روسیه و مصر یادآورشدند که مصربه عنوان مهمان در همایش اقتصادی سن پترزبورگ در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ شرکت می کند. 

در گزارش کرملین آمده است: پوتین و السیسی درباره برخی مسائل بین المللی نیز گفت و گو کردند و دو طرف به نزدیکی مواضع در برخی مسائل ازجمله حل و فصل مناقشه لیبی اشاره کردند. 

روسیه و مصر روز ۲۸ آبان ۲۰۱۵ در شهر قاهره موافقتنامه همکاری در حوزه احداث فناوری های روسی و راه اندازی اولین نیروگاه تولید برق اتمی در منطقه الضعبه مصر در حاشیه دریای مدیترانه را به امضا رسانده و توافقات بین المللی برای اعطای وام احداث این نیروگاه نیز صورت گرفت.

مبلغ اعتبار ۲۵ میلیارد دلار اعلام شده است. این نیروگاه اتمی از چهار واحد به قدرت ۱۲۰۰ مگاوات تشکیل شده است. مصر انتظار دارد که اولین واحد نیروگاه اتمی در این کشور در سال ۲۰۲۴ راه اندازی شود.

در پی سفر رسمی عبدالفتاح السیسی رییس‌جمهوری مصر به روسیه در سال ۲۰۱۸ موافقت نامه ای بین این دو کشور درباره مشارکت جامع و همکاری راهبردی امضا و سپس در سال ۲۰۲۱ اجرایی شد.

 در سال ۲۰۲۰، حجم تجارت متقابل روسیه و مصر در مقایسه با سال ۲۰۱۹ از ۶.۲۵ میلیارد دلار به ۴.۵۴ میلیارد دلار (۲۷.۴ درصد) کاهش یافت.

روسیه و مصر همچنین از چند سال پیش رزمایش مشترک دریایی برگزار می کنند که یک ماه پیش این رزمایش مشترک در بندر اسکندریه مصر برگزار شد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.