واکنش مهدی چمران به حادثه قطار کرج-تهران

مهدی چمران در نشست منتخبان شورای عالی استانها گفت: بودجه ۱۴۰۱ را دولت جدید تدوین کرده اما تفکر انقلابی دولت جدید در آن لحاظ نشده است.

او اضافه کرد: لایحه بودجه را در خصوص شوراها، مطالعه کردیم و موارد و نقدهای متعددی را به ریاست مجلس و کمیسیونهای مختلف فرستاده‌ایم، بسیاری از موارد بار مالی هم‌ ندارد و باید حذف شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال یک سوم مالیات بر ارزش افزوده را در اختیار وزارت کشور گذاشته اند که مثلا ماشین آلات بخرند و به  شهرداری ها بدهند، مگر خود شهرداری ها نمی توانند اینها را بخرند و لازم است قیم داشته باشند؟

رییس سابق شورای عالی استانها گفت:  اگر قرار است این خریدها را جمعی انجام دهند، شورایاری استانها می توانند این خریدها را انجام دهند، نظیر این موارد و این تفکر قبلا در بودجه آمده بود و ما قبلا آن را در مجلس حذف کردیم و البته یک سال هم در بودجه قرار گرفت.

چمران ادامه داد: برخی شهرهای کوچک این گونه فکر می کنند که به شهرهای بزرگ در بودجه توجه زیادی شده که این طور نیست و انتظار است در توزیع بودجه به عدالت رفتار شود.

رییس شورای شهر تهران گفت: برای بودجه متروی تهران فقط ۵۰ میلیارد تومان کنار گذاشته شده است که با این بودجه فقط  می توان ۴۸ متر مترو ساخت حال آن که اکنون طول شبکه متروی تهران ۲۵۰ کیلومتر است و در ۱۰ سال گذشته فقط ۲۰۰ کیلومتر مترو در این شهر ساخته شد.

چمران افزود: بودجه همه متروهای شهرهای بزرگ از جمله مشهد در بودجه ۱۴۰۱، ۵۰۰ میلیاردتومان است و اصلا معلوم نیست چه می توان کرد و چه مقدار واگن خرید.

فقدان بودجه مناسب علت حادثه مترو تهران-کرج

چمران گفت: حادثه قطار کرج- تهران به دلیل نخریدن واگن‌مترو  و بی توجهی طی چهار سال قبل به این نوع خریدها بود.
وی افزود: متاسفانه وقوع این حادثه  خیلی بد، ناشی از کمبود قطعات یدکی و انتظار ۵۰۰ واگن برای قطعات یدکی و اورهال شدن بود.

او ادامه داد: این همه دولتها هزیته می کند که توجه و رضایت مردم را جلب کنند حال آن که نمی دانند بسیاری از جلب رضایت مردم به دست همین شوراهاست.

رییس شورای شهر تهران درباره مشهد نیز گفت: نباید شهر را به حرم و اطراف حرم امام رضا (ع)  تحمیل کنیم؛ بلکه باید مسایل حرم و زیارت را در سایر نقاط شهر توزیع کرد.

چمران ادامه داد: منتقدان به این تفکر بدانند، همه اقتصاد شهر مشهد به وجود حرم مطهر رضوی است و اگر این عامل اصلی اقتصاد نباشد، چرخ زندگی ۳.۵ میلیون سکنه شهر نمی گردد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.