اصولگرایان علیه بهشت / انتصاباتی که دردساز شد

فارغ از مشکلات شهری، آنچه از زمان آغاز کار زاکانی درشهرداری همواره مورد انتقاد قرار گرفت مربوط به انتصاب‌هایی است که در این نهاد صورت می‌گیرد.

در اذهان هست که حتی انتصاب زاکانی عاری از حاشیه نبود. یکی از مهم‌ترین نقدها به زاکانی از سوی اصولگرایان قم مطرح شده که نسبت به کم اهمیت دانستن نمایندگی مردم قم اعتراض کرده بودند یا اینکه برخی منتقدان به مصوبه سال 1397 دولت اشاره داشتند که بر اساس آن شهرداران شهرهای بزرگ باید مدرک تحصیلی و سابقه کاری مرتبط داشته باشند اما زاکانی دارای مدرک پزشکی هسته‌ای و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است و از سوی دیگر هیچ‌گونه سابقه اجرایی پیش‌بینی شده در آیین‌نامه انتخاب شهرداران را ندارد. نکته قابل تامل این است که زاکانی برای انتخابات‌های ریاست جمهوری 1392 و 1396 نامزد شد که شورای نگهبان صلاحیت او را تأیید نکرد، ولی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 احراز صلاحیت شد اما روزهای پایانی مانده به انتخابات انصراف داد. به هر حال زاکانی شهردار شد و باعث حواشی ایجاد شده برای انتصاب‌هایی شد که در شهرداری صورت می‌گیرد. در اذهان هست که زاکانی در روزهای نخست جلوسش بر کرسی شهرداری اقدام به معرفی دامادش به عنوان دستیار کرد که این انتصاب با موج زیاد مخالفت در جامعه مواجه و شهردار مجبور به عزل دامادش شد. 

 روایت جالب یک انتصاب

انتصاب و عزل آقای داماد تنها یک بخش انتقاد به انتصاب‌ها بود چرا که پس از آن اخبار و شایعات دیگری در باره انتصاب‌های حاشیه ساز مطرح شد. چنانکه شایعه شد فاطمه حیدری همسر احمد علوی عضو شورای شهر تهران هفته گذشته به‌عنوان سرپرست اداره کل ماده 100 منصوب شده است. کمیسیون‌های ماده 100 به تخلفات ساختمانی در تهران رسیدگی می‌کنند و جایگاهی استراتژیک از لحاظ شهرسازی و اقتصادی برای شهرداری تهران محسوب می‌شود. در همان ایام یک عضو شورای شهر به این انتصاب اعتراض کرد. امانی در اعتراض به انتصاب همسر یکی دیگر از اعضای این شورا به سمت سرپرست کمیسیون ۱۰۰ شهرداری تهران گفت: «شورای پنجم یک مصوبه‌ای داشته تحت عنوان تعارض منافع که به اعتقاد من یکی از بهترین کارهای شورای پنجم بوده است. شایسته نیست که در قبال یک واقعیت که در اذهان عمومی و رسانه‌ها به عنوان نقطه ضعف مطرح می‌شود از کنارش بگذریم. جالب اینجاست که علوی از منتقدان انتصاب‌های بی‌حساب و کتاب در شهرداری بود و با بیان اینکه انتصاب‌ها در شهرداری کمتر بر اساس شایستگی بوده و مدیران عمدتا سفارشی منصوب شده‌اند، ‌گفت: «رفتارهایی صورت گرفته که انگیزه را از کارمندان گرفته و استخدام و انتصاب اتوبوسی فارغ‌التحصیلان مدرسه یا دانشگاهی خاص در دوره گذشته باعث شده کارمند شهرداری هیچ پیشرفتی را برای خود متصور نباشد. در ابتدا به کارمندان شهرداری قول می‌دهم تا توان دارم از ایشان حمایت کنم و جلو انتصاب اتوبوسی افراد تحمیل شده به شهرداری بایستم و در جهت ارتقای سطح رفاهی و شغلی ایشان کوشا باشم. انتصاب‌های اینچنینی در شهرداری به همسر عضو شورای شهر محدود نیست و افزایش اینگونه انتصاب‌ها سبب انتقاد شورای شهر شده است. 
 

 اصولگرایان علیه بهشت

نکته قابل تامل آنجاست رسانه‌های اصولگرا بیش از همه به انتقاد از انتصاب‌های شهرداری پرداختند که البته دلیل این امر را باید در دو بخش مورد بررسی قرار داد. نخست اینکه شاید ازدلسوزان جریان اصولگرایی باشند و نخواهند نام جریان اصولگرایی به رانت و «تصاحب قدرت به هر قیمت» شهره شود. گروه دیگری هم هستند که هدف‌شان تخریب شهردار است چرا که زاکانی از طیف‌ آنها در اردوگاه اصولگرایی نیست و یا به خواست آنها برای استخدام یا سپردن پروژه پاسخ منفی داده شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.