ادعای مهم درباره تصمیم بایدن در مورد طالبان

 به نوشته وبگاه «بریت‌بارت» به نقل از شبکه خبری «بی‌بی‌سی»، دولت آمریکا ممکن است به زودی دارایی‌های دولت افغانستان را آزاد کند و به طالبان اجازه دسترسی به آنها را به نام کمک به مردم افغانستان بدهد.

بر اساس این گزارش، طالبان در حال حاضر به دارایی‌های دولت افغانستان در بانک‌های آمریکایی دسترسی ندارند. موسسات جهانی مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی پول (IMF) نیز طالبان را از دسترسی به بودجه‌های متعلق به دولت افغانستان منع کرده اند.

طالبان در ۱۵ اوت، اندکی پس از آنکه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به طور ناگهانی دستور خروج همه نیروهای آمریکایی از این کشور را صادر کرد، افغانستان را به کنترل خود در آورد.

به گزارش بی‌بی‌سی، در حالی که دولت بایدن در حال بررسی کاهش محدودیت‌های برخی منباع مطلع مدعی شدند که دولت ایالات متحده جلسه ای برگزار کرده است که در آن کاهش تحریم‌ها علیه طالبان مورد بحث قرار گرفته تا به سازمان‌های بین المللی امدادرسان اجازه داده شود تا کمک‌های بشردوستانه را به افغانستان برسانند.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به خبرنگاران که دولت بایدن با نهادهای مختلف سازمان ملل متحد کار می‌کند تا راه‌های خلاقانه‌ای را  بریا کمک به این کشور بیابد.

 شماری از مردم کابل روز سه‌شنبه در واکنش به بلوکه شدن ذخایر ارزی افغانستان و مشکلات اقتصادی در این کشور، در کابل تظاهرات کردند.  تظاهرات‌کنندگان خواستار آزادسازی پول افغانستان برای خروج وضعیت اقتصادی کشورشان از حالت رکود و فروپاشی از سوی آمریکا شدند.

معترضان با در دست داشتن شعارهایی به زبان‌های پشتو و انگلیسی، آمریکا را استعمارگر خوانده و خواستار آزادی هرچه زودتر پول‌های بلوکه شده افغانستان شدند.

«مارتین گریفیتس» معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه روز یکشنبه هشدار داد که نسبت فقر در افغانستان به ۹۷ درصد خواهد رسید. «دبورا لاینز» نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان نیز خواستار تامین بودجه مورد نیاز برای جلوگیری از فروپاشی ساختار اقتصادی و اجتماعی افغانستان شد.

وی افزود که بلوکه کردن دارایی‌های افغانستان و همچنین جلوگیری از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به این کشور، باعث می‌شود که میلیون‌ها افغانستانی با خطر گرسنگی مواجه شده و باعث ایجاد موج بزرگی از آوارگان افغانستانی خواهد شد.

یک مقام دیگر سازمان ملل نیز گفت در حال حاضر نرخ فقر در افغانستان ۷۲ درصد بوده و در صورت ادامه روند کنونی، فقر در افغانستان تا نیمه نخست سال آینده میلادی به ۹۷ درصد خواهد رسید.

با تسلط طالبان بر افغانستان، آمریکا حدود ۹.۵ میلیارد دلار دارایی‌های خارجی افغانستان را که در اختیار مؤسسات مالی این کشور قرار داشت، مسدود کرده است.

ادعای منابع غربی؛ جو بایدن ممکن است دستور آزادی دارایی‌های افغانستان را صادر کند

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.