آغاز مذاکرات آمریکا و روسیه درباره تضمین‌های امنیتی

به گزارش رویترز، خبرگزاری نووستی به نقل از یک دیپلمات روس گزارش داد که تماس‌ها بین روسیه و ایالات متحده بر سر موضوع تضمین‌های امنیتی مورد درخواست روسیه آغاز شده و این احتمال وجود دارد که طرفین به تفاهم برسند.

کنستانتین گاوریلوف، مذاکره کننده ارشد امنیتی روسیه در مورد کنترل تسلیحات در وین گفت که روسیه هنوز تصمیم نگرفته است که اگر بلوک ناتو به رهبری واشنگتن از در نظر گرفتن پیشنهادات روسیه امتناع کند، چه اقداماتی انجام خواهد داد، اما بروکسل درک می‌کند که مسکو بلوف نمی‌زند.

روسیه خواستار تضمین عدم گسترش ناتو به اوکراین یا استقرار سلاح و نیرو در آنجا شده است، این در حالی است که کی‌یف تمایل خود را برای پیوستن به این ائتلاف اعلام داشته و از تجمع سربازان روسی در نزدیکی مرز این کشور ابراز نگرانی کرده است.

گاوریلوف گفت که روسیه در صورتی که ایالات متحده و ناتو به پیشنهاد مسکو درباره امنیت پاسخ ندهند، "پلن بی" (طرح جایگزین) را در نظر دارد.

وی به شبکه تلویزیونی Rossiya ۱ گفت: مذاکرات و تماس‌ها شروع شده. ما در ابتدای راه هستیم و آنها باید به این موضوع واکنش نشان دهند. "پلن بی"، البته، توسط دولت در نظر گرفته شده است. هیچ کس نمی خواهد اجرایی شود. این یک اولتیماتوم نیست، این یک خواسته قاطع است که توسط شرایط و زمان تحمیل شده است. وقت آن رسیده که همه باور کنند باید از منافع خود دفاع کرد.

این مقام روس تصریح کرد: پیشنهادهای روسیه در مورد تضمین‌های امنیتی به ناتو و ایالات متحده منافع چین را نیز تامین می کند. به نظر من رهبری چین به درستی درک می کند که آنچه روسیه انجام می دهد به نفع چین نیز هست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.