برگزاری شب یلدا چقدر آب می خورد؟

 شب یلدا یا شب چله یکی از جشن‌ های کهن ایرانی است؛ در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها گرامی داشته می‌ شود.

یکی دیگر از نشانه های سفره یلدا هندوانه است که در بازار در بازه قیمتی کیلویی ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان خرید و فروش می شود و وزان هر عدد از هندوانه به طور میانگین ۴ کیلوگرم است که در نتیجه خرید یک عدد هندوانه برای شب یلدا ۵۰ هزار تومان آب می خورد.

ازگیل یکی دیگر از اصلی ترین میوه های سفره یلدا است که این روزها با نرخ های نجومی در بازار خرید و فروش می شود و ۶۰۰ گرم آن در بازار ۱۵۷ هزار تومان قیمت خورده است.

میوه های زمستانی نیز در ظرف میوه شب یلدا گنجانده می شوند؛ هر کیلوگرم پرتغال در بازار در بازه قیمتی ۱۸ تا ۴۰ هزار تومان خرید و فروش می شود و هر کیلوگرم کیوی نیز ۲۸ تا ۳۸ هزار تومان قیمت دارد و هر کیلوگرم موز در بازه قیمتی ۳۲ تا ۳۸ هزار تومان خرید و فروش می شود و هر کیلوگرم خیار نیز ۱۱ تا ۱۳ هزار تومان قیمت دارد.

با توجه به آنچه گفته شد تهیه یک سبد میوه که از میوه های زمستانه تشکیل شده باشد این روزها در حداقل ترین حالت ممکنه ۱۰۹ هزار تومان هزینه می برد.

آجیل یکی دیگر از مولفه های شب یلدا است که این روزها با نرخ های نجومی در بازار خرید و فروش می شود؛ هر کیلوگرم آجیل مخلوط این روزها در بازه قیمتی ۲۳۰ تا ۳۴۰ هزار تومان قرار دارد و به طور میانگین خرید یک کیلوگرم آجیل ۲۸۵ هزار تومان آب می خورد.

شیرینی نیز در سفره شب یلدا جایگاه ویژه ای دارد؛ بررسی ها حاکی از آن است که هر کیلوگرم شیرینی در بازار در بازه قیمتی ۷۰ تا ۱۷۰ هزار تومان قرار دارد و به طور میانگین یک کیلوگرم شیرینی این روزها ۱۲۰ هزار تومان آب می خورد.

به طور کلی برگزار کردن شب یلدا با توجه به آنچه گفته شد این روزها در حداقل ترین حالت ممکن ۷۵۰ هزار تومان آب می خورد.

برگزاری شب یلدا چقدر هزینه‌ دارد؟

میوه برای شب یلدا ارزان نمی‌شود اما گران هم نخواهد شد

سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران در تشریح اقدامات استانداری تهران برای کنترل و ساماندهی بازار شب یلدا گفت: برای شب یلدا تقاضا کردیم در تمامی میادین میوه و تره بار تا حد امکان عرضه را به حداکثر برسانند در این مسیر اتحادیه های مربوطه، اصناف تهران،جهاد کشاورزی و مجموعه بنکداران و سایر استانها در هماهنگی کامل کمک کرده‌اند تا با افزایش حداکثری عرضه میوه، مشکلی برای شب یلدا نداشته باشیم.

وی افزود: اعلام نمی کنیم برای شب یلدا قیمت‌ها کاهشی می‌شود اما افزایش قیمت نخواهیم داشت و برای عرضه میوه این شب هیچ مشکلی نداریم. میوه هایی که در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران عرضه می شود همگی نرخ مصوب دارند و گاها زیر نرخ مصوب عرضه می شود اما بعضا ممکن است خرده فروشی مرتکب تخلف شود که برخورد با متخلفین در این حوزه نیز در دستور کار است.

سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران ادامه داد: عمدتا به دلیل عرضه گسترده مشکل خاصی نداریم و شاهد گران فروشی و افزایش قیمت نخواهیم بود البته قیمت میوه در تهران با شهرستان ها کمی متفاوت است. عرضه گسترده باعث می شود حتی خرده فروش نیز باتوجه به اینکه امکان نگهداشت میوه در مدت طولانی وجود ندارد، مجبور به فروش با حاشیه سود کمتر و قیمت مناسب خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.