به گزارش سایت روزنامه العربی الجدید، منابع مصری از نگرانی قاهره درباره تحرکات اخیر انگلیس در لیبی خبر داده و تاکید کردند که برخی از این تحرکات با منافع مصر در آنجا در تضاد است.

منابع آگاه مصری اعلام کردند، براساس اطلاعات دستگاه‌های فعال مصری دیپلمات‌های انگلیسی و مسئولان امنیتی اخیراً سفرهایی به لیبی داشته و دیدارهایی با طرف‌های فعال در لیبی از جمله رهبران اخوان المسلمین در این کشور داشته‌اند.

این منابع اعلام کردند: این مسئله سوالاتی را درباره تحرکات فشرده انگلیسی‌ها در لیبی بعد از دوره طولانی از ممانعت لندن از ورود به این پرونده ایجاد کرده است.

به گفته این منابع تحرکات اخیر انگلیس در لیبی به طور کلی طرف‌هایی را هدف قرار می‌دهد که مورد حمایت مصر هستند و هدف لندن از پیگرد این طرف‌ها، از بین بردن تحرکات آنها است؛ تحرکاتی که در راستای خدمت به منافع طرف‌های بین المللی دیگر صورت می‌گیرد.

این منابع اعلام کردند که اخیراً تماس‌هایی در سطح دیپلماتیک میان مصر و انگلیس درباره دیدارهای سفیر انگلیس در لیبی با مسئولان سیاسی و نظامی این کشور برقرار شده است. در این دیدارها به نقش منفی مصر در لیبی اشاره شده است.

سفیر انگلیس در لیبی به همراه وابسته نظامی سفارت انگلیس با احمد سالم، رئیس اتاق عملیات سرت دیدار کرده است. در این دیدار درباره بازسازی شهر سرت صحبت شد. همچنین سفیر لندن  با ابراهیم بیت‌المال، رئیس اتاق عملیات سرت و الجفره در شهر مصراته دیدار کرد.

به گفته منابع، قاهره از انگلیس خواسته که درباره اشاره به نقش منفی مصر در لیبی و همچنین تحرکات و توافق‌های رسمی اعلام شده توضیح بدهد.

از سوی دیگر منابع دیپلماتیک غربی در قاهره گفتند تماس‌هایی از مسئولان مصری دریافت شامل توضیحاتی درباره مواضع برخی کشورها و دیدگاه آن‌ها درباره به تاخیر انداختن موعد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در لیبی است. همچنین تماس‌ها شامل پیشنهادی درباره تلاش‌های مصر برای حل بحران‌های پیاپی لیبی است.

پیش از این منابع مصری آگاه اعلام کرده بودند که به تاخیر افتادن انتخابات ریاست جمهوری لیبی که قرار است ۲۴ دسامبر برگزار شود تقریباً قطعی شده است.

این منابع اعلام کرده بودند که فرانسه و ایتالیا تا حدود زیادی با به تاخیر انداختن انتخابات ریاست جمهوری لیبی به دلیل دشوار بودن برگزاری آن در موعد مشخص شده موافقت کرده‌اند و منتظر موضوع نهایی آمریکا هستند و به نظر می‌رسد که آمریکا نیز موافق به تاخیر انداختن انتخابات باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.