باقری یکی از پیش‌نویس‌های تیم مذاکره کننده قبلی را اصلاح کرد

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از ایسنا، علی باقری اظهار کرد: گفت‌وگوهای این دور سابقه چندماهه دارد. ما وارث مجموعه‌ای از تلاش‌هایی که در نیمه اول امسال انجام شد، هستیم. وقتی دولت جدید شکل گرفت طبیعی بود در موضوعات مختلف از جمله سیاست خارجی دستورکارهای متفاوت با دولت قبل داشته باشیم اما در مسایل مرتبط با تعهدات بین‌المللی یا مرتبط با منافع ملی باید یک نگاه جامع که بتواند اجماع طرف‌های مختلف در کشور را به دنبال داشته باشد، بر این عرصه حاکمیت کند.

او ادامه داد: در مذاکرات تلاش داشتیم همه ظرفیت‌هایی که مستقیم و غیرمستقیم موثر بر فرآیند گفتگوها بودند مثل دستگاه‌های ذی‌ربط اقتصادی و دیگر دستگاه‌های مرتبط که می‌توانند کمک‌کننده باشند برای ارتقا مذاکره‌کنندگان و مذاکرات که در این عرصه رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند را به کار بگیریم. ما از چند ماه قبل ارتباط مستمری با نمایندگان دستگاه‌های اقتصادی داشتیم و نظرات آنها را نسبت به موضوع لغو تحریم‌ها جویا شدیم و آنها را در قالب اسنادی که قابلیت ارایه به طرف مقابل برای رسیدن به یک توافق پایدار و مطلوب مردم باشد را ترتیب دادیم و تدوین کردیم.

باقری تصریح کرد: این گفتگوها پیشینه‌ای دارد؛ از جمله اسنادی که در سال‌های قبل رد و بدل شده است؛ از جمله توافق ۲۰۱۵ که با روی کار آمدن دولت ترامپ این دولت از توافق خارج شد و تحریم‌های جدید را علیه ایران اعمال کرد و ما دیدگاه خود را بر اساس توافقی که در سال ۲۰۱۵ یا ۱۳۹۴ نهایی شده بود تدوین کردیم، وارد شدیم. چون ما صرفا نیامدیم انتظارات بدون اعتنا به مبانی مشترک را بیان کنیم. خواسته‌هایمان را به‌گونه‌ای شکل دادیم که مبنایی برای مذاکرات باشد و از ۸ آذر داشته‌هایی که طی چند ماه فراهم کرده بودیم به صحنه مذاکرات آوردیم و دیدگاه خود را درباره نتیجه نهایی در دور ششم به دست آمده بود مکتوب و ارایه کردیم و این مکتوب‌کردن مواضع تیم جدید و ارایه آن نشان داد که هم در مذاکرات جدی هستیم و هم برای این که زمینه حصول توافق را به دست آوریم آماده هستیم.

رییس هیات مذاکره‌کننده ایران در وین خاطرنشان کرد: ابتدا طرف مقابل در برابر نظرات ایران مقاومت کرد و هیچ دلیل منطقی و حقوقی برای این مواجهه نداشتند اما مقاومت داشتند. در نهایت پذیرفتند که دیدگاه‌های ایران که بر اساس مبانی مشترک مطرح شده بود را مورد توجه قرار دهند که ما در چند روز گذشته در وین نشست‌های متعددی را برای تبادل نظر هیات‌ها با طرف ایرانی در مورد پیشنهادها، اصلاحات و تغییراتی که طرف ایرانی در یکی از پیش‌نویس‌هایی که در وین شش وارد کرده بود، داشتیم. برخی از این پیشنهادات پذیرفته شد، برخی اصلاح شد و طبیعی است که برخی از آنها محل بحث است. اگر در سطح کارشناسی دیدگاه‌های ایران مورد پذیرش قرار نگیرد به سطوح بالاتر و مقامات ارشد برای بحث و بررسی می‌آید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.