باهنر: پراید را صادر کنیم چه کسی می خرد؟

 

 

محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به مهر گفت: باید بدانیم رقابت در دنیا سه پارامتر دارد؛ هرکس در دنیا بهتر، ارزان‌تر و سریع‌تر تولید کند، او برنده است. مثلاً رئیس‌جمهور به منطقه‌ای می‌رود که کارخانه‌ای تعطیل شده و کارگرانش بیکار شده‌اند، می‌گوید این کارخانه باید راه بیفتد، اما بحث این است که کارخانه‌ای می‌تواند راه بیفتد که محصولش بهتر، ارزان‌تر و سریع‌تر دربیاید.

باهنر گفت: باید رقابت وجود داشته باشد، کسی می‌گوید می‌خواهیم در کشورمان سالی سه میلیون خودرو تولید کنیم و یک میلیون از آن را صادر کنیم. چه چیزی می‌خواهید صادر کنید؟ به چه مشتری می‌خواهید صادر کنید؟ با چه فناوری می‌خواهید صادر کنید؟

عضو مجمع تشخیص گفت: در کشور ما در حال حاضر قیمت پراید که نمی‌خواهم روی کیفیت آن قیمتی بگذارم با دلار ۳۰ هزار تومانی، ۵ هزار دلار است؛ با ۵ هزار دلار در کشورهای همسایه بهترین ماشین را به ما می‌دهند، ما می‌خواهیم پراید را صادر کنیم چه کسی بخرد؟

باهنر گفت: اگر آن طرف ارزان می‌فروشید که ما برویم و از آنجا بخریم. پرایدی که اینجا باید ۱۵۰ میلیون بخریم، برویم و آنجا ۵۰ میلیون بخریم. اگر هم گران بفروشید که کسی نمی‌خرد، بنابراین برای کارخانه یا بنگاهی که می‌خواهد راه بیفتد، باید این موضوع در نظر گرفته شود.

وی گفت: بارها گفته‌ام، هر بنگاه اقتصادی، چه خدماتی، چه تولید کشاورزی، چه تولید صنعت باشد، اولین شرطِ راه افتادن و استقرار کار بنگاه این است که باید کالایش مشتری داشته باشد، اگر مشتری نداشته باشد یا کالاهای دیگر در رقابت این کالا را سرکوب کنند این بنگاه، تعطیل باشد خیلی بهتر است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.