ادعای ناتو درباره دعوت از روسیه  برای مذاکره

 اسپوتنیک، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در سخنانی مدعی شد اعضای پیمان آتلانتیک شمالی از طریق شورای ناتو_روسیه از این کشور دعوت کرده‌اند که برای کاستن از تنش‌های اخیر وارد مذاکره شوند.

دبیرکل ناتو همچنین از روسیه خواست به تمامیت ارضی اوکراین احترام بگذارد و استقلال آن را تهدید نکند.

استولتنبرگ در خصوص اوکراین همچنین اعلام کرد که این کشور عضوی از ناتو نیست، اما متحدی قابل اعتماد است که اعضای ناتو با حمایت از آن به سربازانش آموزش نظامی می‌دهند.

بعد از تنش‌های اخیر که میان برخی از اعضای ناتو (آمریکا و انگلیس) با فرانسه بر سر موضوع زیردریایی‌های هسته‌ای استرالیا اتفاق افتاده است، روابط اعضای این سازمان به خوبی پیش نیست و در همین زمینه دبیرکل ناتو اعلام کرد فرانسه یک متحد قابل اعتماد و قوی است که همچنان در ماموریت‌های مختلف ناتو شرکت می‌کند.

دبیرکل ناتو در پایان نیز چین را به عنوان دشمن ناتو معرفی نکرده و مدعی شد: ناتو در برخی از زمینه‌ها با پکن همکاری می‌کند، اما با این وجود چین از هوش مصنوعی برای اهداف و منافع خاص خود استفاده می‌کند.

ساعاتی پیش دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در واکنش به حادثه ناو فرماندهی نیروی دریایی اوکراین موسوم به «دونباس» در تنگه کرچ اعلام کرد هرگونه تحریک جزئی می‌تواند عواقب جدی داشته باشد.

در همین راستا سرویس امنیت فدرال روسیه گفت که اقدامات خدمه این کشتی تحریک آمیز بوده و ایمنی ناوبری را به خطر می‌اندازد. در مقابل، ستاد عملیات نیرو‌های مشترک در دونباس تاکید کرد که این کشتی وارد «مناطق حساس» نشده و وظایف خود را منحصراً در آب‌های سرزمینی خود انجام می‌دهد و در حال بازگشت به پایگاه است.

اوکراین این روز‌ها به محلی برای تنش های غرب به سرکردگی آمریکا با روسیه تبدیل شده است. با وجود اینکه روسیه بار‌ها اعلام کرده که قصد حمله به هیچ کشوری را ندارد، ولی ناتو مدعی شده است که این احتمال وجود دارد که با شروع سال جدید میلادی مسکو به اوکراین حمله نظامی کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.