بیانیه وزارت امور خارجه روسیه درباره برجام

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود اعلام کرد: روز ۹ ماه دسامبر ( ۱۸ آذر ) دور هفتم مذاکرات برای احیای برجام در وین پس از یک وقفه فنی با برگزاری جلسه کمیسیون مشترک معامله هسته ای ازسرگرفته شد. 

در بیانیه گفته شده است: همه طرف ها بر عزم خود برای حداکثر تلاش به منظور تعیین نهایی گام های عملی لازم در ازسرگیری اجرای برجام در حالت اولیه آن بدون هر گونه موارد اضافه یا کسری تاکید کردند. 

وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرده است: در جلسه کمیسیون مشترک، تصمیم گرفته شد همکاری‌های فشرده از جمله در سطح کارشناسان در چارچوب گروه کاری برای تحریم ها و مسائل هسته ای ادامه بیابد.  

به گزارش ایرنا در آغاز دور هفتم مذاکرات وین، کشورهای حاضر در گفت و گوها نسبت به دور قبل ارزیابی مثبت تری از نشست های برگزار شده دارند؛ بویژه آن‌که پیشنهادات ایران در راستای رسیدن به یک توافق جامع و عملیاتی به طور کامل برای تمامی تیم های شرکت کننده تشریح و ابهامات در مسیر رفع شدن قرار گرفته است.

به گفته اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات، در نشست ابتدایی دور دوم، «برخی ابهامات مهم در گفت وگوی تیم های مذاکره کننده حل و شده و مذاکرات رو به جلو ارزیابی می شود»

بر اساس اخبار موجود، فضای مذاکرات طی روزگذشته از فضای منفی رسانه‌ای و تلاش ها برای فشار به ایران تا حدی فاصله گرفته و طرف‌های اروپای مذکرات با بررسی پیشنهادات ایران در پایتخت های خود، در این دور با نگاه واقع‌بینانه‌تری پای به وین گذاشته اند.

 این در حالی است که برخی اعضای تیم مذاکره کننده، پافشاری ایران روی مطالبات گنجانده شده در پیش نویس کشورمان که مبتنی بر برجام و توافقات پیشین است را دلیل اصلی، قرار گرفتن اروپا در مسیر واقع بینانه تر نسبت به گفت وگوها می دانند.

با همین رویکرد طرف های مذاکره کننده در حال آغاز کار بر روی متون پیشنهادی ایران هستند تا نقاط اختلافی بررسی و نتیجه مطلوبی از این دور مذاکرات کسب شود.

طرف ایرانی نیز تاکید دارد که تا هر زمان که لازم باشد حاضر است برای کسب توافق مطلوب در وین بماند؛ پیشنهادی که طرف های دیگر از جمله روسیه و چین از آن استقبال کرده و آنرا نشانه جدی بودن ایران در دستیابی به توافق عنوان کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.