اختلاف شدید آمریکا و اسرائیل بر سر ایران!

 رئیس سیا می گوید هیچ مدرکی وجود ندارد که ایران تصمیم گرفته است برنامه هسته ای خود را به سلاح هسته ای تبدیل کند

بر اساس گزارش سی‌بی‌اس نیوز، ویلیام برنز در عین حال  ابراز تاسف می کند که پس از دور هفتم مذاکرات وین هیچ پیشرفتی حاصل نشد و مدعی است که تهران مذاکرات را به زعم وی جدی نگرفته است. رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا روز دوشنبه گفت که ایالات متحده شواهدی در دست ندارد که نشان دهد ایران تصمیم گرفته است برنامه هسته‌ای خود را به برنامه تسلیحاتی تبدیل کند.

به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، ویلیام برنز، مدیر سیا، در جلسه شورای سالانه مدیر عامل وال استریت ژورنال گفت، آژانس جاسوسی ایالات متحده هیچ مدرکی مبنی بر تصمیم رهبران ایران برای تسلیحاتی سازی برنامه هسته‌ای، وجود ندارد.  این در حالی است که به تازگی با آغاز دور هفتم مذاکرات وین، مقامات اسرائیلی برآوردهای ادعایی خود مبنی بر «حرکت قریب‌الوقوع ایران برای غنی‌سازی ۹۰ درصدی» را با مقامات غربی به اشتراک گذاشته بودند تا از این طریق سوءظن‌های طرفین راتشدید کنند.

برنز همچنین مدعی شد که «ایرانی‌ها در این مرحله مذاکره را جدی نگرفته‌اند» و افزود: «به زودی خواهیم دید که چقدر جدی هستند.»

بر اساس گزارش سی‌بی‌اس ماه گذشته، ایران اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده خود را در کمتر از یک ماه تقریباً دو برابر کرده است. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ما بیش از 210 کیلوگرم [463 پوند] اورانیوم غنی شده تا 20 درصد داریم و 25 کیلوگرم [55 پوند] در سطح 60 درصد تولید کرده ایم، سطحی که هیچ کشوری به جز کشورهای دارای سلاح هسته ای قادر به تولید آن نیست».

غنی‌سازی شصت درصد یک گام فنی کوتاه با اورانیوم غنی‌شده 90 درصدی مورد استفاده برای یک سلاح هسته‌ای فاصله دارد. چندی پیش پایگاه خبری آکسیوس به نقل از منابع ادعایی گزارش داد که مقامات تل‌آویو با ادعای اینکه «ایران در حال آماده سازی برای تولید اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۹۰ درصدی است» به شکل محرمانه به مقامات واشنگتن هشدار داده اند. اکسیوس به نقل از دو منبع آمریکایی گزارش داد که اسرائیل در دو هفته گذشته اطلاعات ادعایی را با ایالات متحده و چندین متحد اروپایی به اشتراک گذاشته و ادعا کرده است که ایران در حال برداشتن گام های فنی در راستای آماده‌سازی برای غنی سازی اورانیوم با خلوص 90 درصد است که سطح مورد استفاده در تسلیحات هسته‌ای است.

باراک راوید، خبرنگار اکسیوس علیرغم ادعای اینکه ​«هیچ استفاده غیرنظامی برای اورانیوم غنی شده ۹۰ درصد وجود ندارد»، اذعان می‌کند که حتی غنی سازی ۹۰ درصد نیز به تنهایی به معنای تولید بمب نیست و برآوردها در مورد اینکه چقدر طول می کشد تا الزامات فناوری و متعلقات آن فراهم شوند متفاوت است، اما منابع اطلاعاتی ایالات متحده و اسرائیل فاصله آستانه هسته‌ای تا تسلیحات عملیاتی را یک تا دو سال اعلام کرده اند.

یکی از مقامات ارشد دولت بایدن در پاسخ به سوالی درباره این ماجرا، از گفتگو در مورد مسائل اطلاعاتی خودداری کرد اما گفت: «این یک راز نیست که تصمیم دولت سابق برای کنار گذاشتن توافق هسته ای 2015 منجر به تسریع چشمگیر و بی سابقه برنامه هسته ای ایران شده است». وی با تکرار اظهارات مقامات آمریکایی مدعی شد که ایالات متحده روی دیپلماسی با ایران متمرکز است، اما آماده است تا در صورت شکست دیپلماسی، گزینه های دیگر را دنبال کند».

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در 10 اکتبر گفت که ایران بیش از 120 کیلوگرم (265 پوند) اورانیوم 20 درصد غنی شده تولید کرده است که از نظر تئوری امکان ساخت ایزوتوپ های پزشکی را می دهد که عمدتاً در تشخیص سرطان های خاص استفاده می شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.