فضاسازی‌ جدید رسانه‌های اصول‌گرا درباره اصلاح‌طلبان

محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره تشکیل دولت سایه توسط اصلاح‌طلبان گفت: در جمع اصلاح‌طلبان، یعنی آن شورای مرکزی گذشته یا همین نهاداجماع‌ساز، چنین بحثی تا به الآن مطرح نشده است.

 «حزب کارگزاران دولت سایه تشکیل می‌دهد» این خبری بود که طی روزهای اخیر از سوی رسانه‌های اصول‌گرا مطرح شدند؛ خبری که بعد از تغییر و تحولات در این حزب مطرح اصلاح‌طلب و کنار گذاشته شدن کرباسچی حکایت از تصمیمات جدید از سوی اعضای این حزب داشت. اما آیا تشکیل «دولت سایه» توسط اصلاح‌طلبان و مشخصاً حزب کارگزاران صحت دارد؟

عطریانفر: کارگزاران دولت سایه تشکیل نداده است

محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: حزب کارگزاران دولت سایه تشکیل نداده و همچین موضوعی مطرح نیست. این خبر اشتباه است. 

او همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد تشکیل دولت سایه در دستورکار اصلاح‌طلبان قرار بگیرد، گفت: خیر، من خبری ندارم. زمانی‌که خبر اشتباه است، دیگر نباید خودتان را به زحمت بیندازید. 

خباز: اصلاح‌طلبان تصمیمی برای تشکیل دولت سایه ندارند

محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در گفت‌وگو با قرن نو، در پاسخ به این سؤال که این روزها خبری درباره تشکیل دولت سایه توسط اصلاح‌طلبان (حزب کارگزاران) منتشر شده است، آیا این خبر حقیقت دارد و اصلاح‌طلبان می‌توانند در قامت دولت سایه نقش‌آفرینی کنند،  گفت: اگر بنا به تشکیل دولت سایه باشد، فقط توسط حزب کارگزاران است. اصلاح‌طلبان چنین تصمیمی ندارند و چنین بحثی هم انجام نشده است. کارگزاران فقط یکی از مجموعه‌های اصلاح‌طلبان است. 

وی درباره اینکه آیا اصلاح‌طلبان تمایلی به تشکیل دولت سایه دارد یا خیر، گفت: من در جریان نظر همه اصلاح‌طلبان نیستم. اگر بخواهم یک حرف دقیق و محکمی بگویم، باید نظر مجموعه اصلاح‌طلبان را بیان کنم که بحث تشکیل دولت سایه  تا به الآن مطرح نشده است. 

نظر کارگزاران نظر کل مجموعه اصلاح‌طلبان نیست

خباز افزود: نظر حزب کارگزاران محترم است اما نمی‌توان گفت که این نظر کل مجموعه اصلاح‌طلبان است. در جمع اصلاح‌طلبان، یعنی آن شورای مرکزی گذشته و یا همین نهاداجماع‌ساز که تا به امسال ادامه داشت، چنین بحثی تا به الآن مطرح نشده است. 

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در پاسخ به این سؤال که اگر فرض را بر تشکیل دولت سایه توسط اصلاح‌طلبان بگذاریم، چقدر می‌تواند برای دولت سیزدهم فرصت باشد، خاطرنشان کرد: سؤال را باید اینطور مطرح کرد که آیا دولت در سایه وجاهت دارد، از نظر بین‌المللی و داخلی و همچنین علم سیاست معنا دارد یا خیر؛ اگر سؤال به این صورت مطرح شود می‌توان پیرامون اصل خود دولت سایه صحبت کرد. اما درباره اینکه آیا در ایران همچین کاری قرار است صورت بگیرد یا خیر، واقعاً مطلع نیستم و هرچه بگویم نوعی گمانه‌زنی و اظهارنظر بی‌پشتوانه است که مبنایی ندارد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.