قهوه را در این زمان طلایی بنوشید

بسیاری از افراد حقیقتاً روز خود را با خوردن قهوه شروع نمی‌کنند و جالب است بدانید که قهوه بهترین راه برای افزایش انرژی بعد از بیداری نیست.

در بخش‌های قبلی بهداشت و سلامت کامل گفتیم که قهوه به شما کمک می‌کند تا هوشیاری بیشتری داشته باشید و بدون اتلاف انرژی، تمرکز خود را بالا ببرید و این یک علامت خوب از خوردن قهوه است. اگر احساس اضطراب، گرسنگی، افسردگی، حالت تهوع یا احساسات عجیب و غریب و بی خوابی دارید، پس بهتر است که در مورد خوردن قهوه و کافئین تجدید نظر کنید.

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه

شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که روز خود را با یک قهوه گرم شروع می‌کنید، اما بهتر است بدانید که بهترین زمان برای نوشیدن قهوه؛ در میانه صبح و ظهر است. قهوه به دلیل این که قهوه در خودش کافئین دارد، تحریک کننده بسیار شدیدی است و سطح کورتیزول را بالا می‌برد.

کورتیزول هورمون اصلی استرس در بدن است که باعث تنظیم متابولیسم و سیستم ایمنی و قند خون می‌شود و افزایش سطح کورتیزول طبیعتاً ۳۰ الی ۴۵ دقیقه بعد از بیداری به اوج خودش می‌رسد. از آن جایی که کورتیزول متابولیسم و سوخت و ساز را تحریک می‌کند، در نتیجه باعث انرژی بیشتر و هوشیاری بیشتر در طول روز خواهد شد.

برای اینکه سطح کورتیزول را متعادل نگه دارید، یک فنجان قهوه یک یا ۲ ساعت بعد از بیداری میل کنید. تحقیقات نشان می‌دهد کورتیزول بعد از بیداری هنوز سطح بالایی دارد؛ بنابراین بهتر است که صبر کنید تا به میانه صبح یعنی قبل از ظهر نزدیک شوید و زمانی که سطح کورتیزول پایین‌تر می‌آید، از قهوه استفاده کنید.

قبل از ورزش


بعضی از افراد روز خود را با قهوه شروع می‌کنند، اما بعضی دیگر هنگامی که انرژی زیادی دارند، می‌خواهند مثلاً قبل از ورزش قهوه بنوشند. قهوه باعث می‌شود که بعد از نوشیدن آن احساس انرژی بالایی داشته باشید. اگر به دنبال افزایش راندمان ورزشی خود هستید و می‌خواهید کار مهمی را به انجام برسانید، ۳۰ دقیقه زودتر از ورزش قهوه بنوشید.

مصرف قهوه قبل از ورزش یا هنگام ورزش به شما انرژی بیشتری می‌دهد. تمرکز و هماهنگی بدن را بالا می‌برد و باعث کاهش میزان درد بدن می‌شود.

بعد از خواب ضعیف شبانه‌


می‌توانید قهوه را هر زمان که نیاز به تمرکز بیشتر داشتید، مثلا قبل از یک امتحان یا یک ارائه در محل کار؛ مصرف کنید.

مطالعه‌ای در اکتبر سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد؛ کافئین می‌تواند برای افرادی که آشفتگی خواب دارند احساس بهتری ایجاد کند. پس اگر شب گذشته خوب نخوابیده بودید، روز بعد با قهوه آن را جبران کنید.

می‌توانید بیشترین سطح هوشیاری را با رعایت نکات زیر به دست بیاورید:

۲۰۰ میلی گرم یا تقریباً دو فنجان قهوه درست بعد از بیداری

۲۰۰ میلی گرم قهوه دیگر چهار ساعت بعد

چه میزان قهوه بنوشیم؟

مطالعات پیشنهاد می‌کنند که بیشتر از ۴۰۰ میلی گرم قهوه که تقریباً برابر با ۴ الی ۵ فنجان می‌شود، استفاده نکنید.

افرادی که مقاومت به کافئین یا حساسیت به کافئین دارند، می‌توانند میزان مصرف آن را کمتر کنند یا به طور کل قهوه را حذف کنند، اما پیشنهاد ما این است که در بیشترین حالت ممکن ۲ فنجان قهوه استفاده کنید و در زمانی که باز هم نیاز بیشتری به انرژی داشتید، چای سبز بنوشید.

مصرف قهوه زیاد ممکن است باعث اضطراب بیش از حد، بی خوابی و افزایش سطح کورتیزول شود و نتیجه عکس بدهد که افزایش سطح کورتیزول هم باعث مشکلات سیستم ایمنی و فشار خون خواهد شد.

همچنین این که شما قهوه را با شکم خالی بنوشید، هم وضعیت را متفاوت می‌کند و بهتر است قهوه را همزمان با یک وعده غذایی حاوی چربی سالم یا پروتئین استفاده کنید، زیرا قهوه با شکم خالی باعث افزایش سطح کورتیزول و مشکلات قند خون می‌شود.

سایر نکات

قهوه را در انتهای روز استفاده نکنید، زیرا کیفیت خواب شما را به هم می‌ریزد.

قهوه می‌تواند عملکرد شما را بهبود ببخشد، اما عوارض جانبی آن آشفتگی خواب است.

البته برای کسانی که حساسیت دارند، قهوه خیلی دیر اثراتش از بدن پاک می‌شود.

بعضی از افرادی که به قهوه حساسیت دارند، بهتر است بعد از این که نصفی از روز گذشت، دیگر قهوه استفاده نکنند.

اگر به طور کل در خوابیدن مشکل دارید؛ بهتر است که قهوه را قبل از وسط روز بنوشید.

نوع قهوه مصرفی هم اهمیت دارد.

تمرکز شما باید روی این باشد قهوه سبک بخورید تا کیفیت بالاتری داشته باشد.

بهترین راه این است که از قهوه‌های ارگانیک استفاده کنید که معمولاً اثرگذاری بیشتری دارد.

افرادی که به قهوه حساسیت دارند، بهتر است که قهوه بدون کف استفاده کنند که بهتر از قهوه‌های دیگر است.

قهوه سبک و مدیوم رست هم پلی فنول بالایی دارد و بیشترین فواید سلامتی را برای شما خواهد داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.