از هر سه ایرانی یک نفر اختلال روانی دارد؟

دکتر علیرضا زالی امروز دوشنبه با بیان اینکه جلسه ای که این جمله در آن نقل شده، مربوط به توانمندسازی همکاران گروه‌های پرستاری است، اظهار کرد: معمولا در مطالعات غربالگری اجتماعی، از مکانیسم های سنجشی استفاده می‌شود که حتی موارد بسیار خفیف مانند اضطراب های ساده ای که همه ما در زندگی درگیر آن هستیم، یا افسردگی‌های گذرای ناپایدار که به معنای اختلال روانی نیستند، در آن سنجیده می‌شوند.
زالی ادامه داد: در این مکانیسم‌های غربالگری که بارها توسط وزارت بهداشت نیز منتشر شده، آمار بین ۲۹ تا ۲۹,۷ درصد است که به مفهوم بروز اختلالات روانپزشکی عمده در جامعه ایرانی نیست.

اضطراب‌های گذرا و افسردگی‌های کوتاه‌مدت اختلال روانی تلقی نمی‌شوند

وی افزود: همگی ما در طول زندگی روزمره ممکن است درجاتی از اضطراب های گذرا، افسردگی های کوتاه مدت و مواردی از این قبیل را تجربه کنیم که این ها مطلقا به عنوان اختلال روانی کلاسیک طبقه‌بندی نمی‌شوند.
زالی تصریح کرد: این گزاره که از هر سه نفر ایرانی یک نفر دچار اختلال روانی است، گزاره ای غیر علمی و غیر مستند است و اساسا منطبق و همخوان با عرایض بنده در آن جلسه نیست.

وی ادامه داد: حتی اضطراب‌های ساده‌ای که ما در زندگی روزمره ممکن است آن را تجربه کنیم، در تست های غربالگری ممکن است به عنوان برخی از موارد مواج غیرپایدار و شناور روانشناختی تلقی شود که خیلی از آن ها حتی احتیاج به درمان و مداخلات درمانی هم ندارد.

دکتر زالی افزود: همچنین می توان با خودمراقبتی برای تقلیل برخی اضطراب های گذرا، شهروندان را توانمند ساخت.  

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه خوشبختانه در سالهای اخیر توانسته ایم بحث بهداشت روان را در مجموعه ارایه خدمات مراقبت های اولیه کشور جانمایی کنیم، گفت: با توجه به حضور موثر شبکه های بهداشتی و درمانی در کشور ما طبیعتا گستره شمولیت تست‌های غربالگری ما از افزایش بالاتری برخوردار است.

آمار بروز اختلالات روانپزشکی در ایران بالاتر از آمار جهانی نیست

وی با بیان اینکه تجربه‌ «علائم» روانپزشکی ضرورتا به معنای "اختلال عمده روانپزشکی" نیست، تاکید کرد: بر اساس آنچه که از آمار تطبیقی ما با آمار جهانی مستفاد می شود مطلقا آمار بروز اختلالات روانپزشکی در جامعه ایرانی بیش از آمار جهانی نیست.

دکتر زالی با اشاره به نتایج مطالعات تایید شده در حوزه میزان خودکشی، تصریح کرد: خودکشی در ایران از سرانه عمومی جهانی به مراتب نازل تر و پایین تر است.

وی یادآور شد: طبیعتا در برخی از گروه های شغلی و اجتماعی ممکن است میزان تغییرات اضطرابی، افسردگی و مواردی از این قبیل نسبت به نرم جهانی متفاوت باشد و این آمار را نباید به عموم جامعه تسری داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: طبیعتا تجربه کشور ما برای ممزوج کردن خدمات بهداشت روان در خدمات مراقبت های اولیه راهکار بسیار بزرگی در ارتقای بهداشت ایرانیان تلقی می‌شود و باید از این دستاورد ملی صیانت کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: تاکید ما صیانت و ارتقای چنین جایگاهی است؛ زیرا خیلی از کشورهای منطقه فاقد چنین نظام شبکه ای هستند و ما باید از نظام شبکه و استفاده بهینه از آن برای ارتقای سلامت روان بهره ببریم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.