رئیس دفتر رئیس جمهور: می‌خواهند به محبوبیت دولت لطمه بزنند/ در مذاکرات وین جدی هستیم

رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه ما در مذاکرات وین کاملا جدی هستیم، گفت: هدف نهایی ما در مذاکرات با ۴ + ۱ لغو همه تحریم ها همراه با عزت و اقتدار است.

« غلامحسین اسماعیلی » شنبه شب در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما افزود: ما با اراده و برنامه وارد مذاکره شدیم و با برداشتن تحریم ها به دنبال نتیجه محور بودن این مذاکرات در وین هستیم.

وی با بیان اینکه ما همه مردم ایران را امین خود می دانیم، اظهارداشت: بدون شک هموطنان عزیز ما در جریان کامل مذاکرات خواهند بود و ما آمادگی داشتیم در وین مذاکرات را ادامه دهیم اما طرف های ما در این مذاکرات اعلام کردند که باید مسایل مطروحه را در پایتخت های خود مطرح کنند.

**۱۲۰ میلیون واکسن وارد کشور شده است

رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه تاکنون ۱۲۰ میلیون واکسن کرونا وارد کشور شده و پول آن نیز پرداخت شده است، گفت: در این شرایط ثابت کردیم که با وجود تحریم ها با واردات ۱۲۰ میلیون دوز واکسن به خوبی توانستیم تحریم ها را خنثی کنیم.

وی با بیان اینکه توفیقات در تزریق واکسن در کشورمان قابل تقدیر است، گفت: رویکرد دولت تزریق دوز سوم واکسن به مردم است تا هموطنان در معرض آسیب قرار نگیرند و امروز شاهد هستیم که فوتی های روزانه ما از ۷۰۰ نفر به حدود ۶۰ نفر کاهش پیدا کرده که این جای تقدیر و تشکر دارد.

اسماعیلی بیان کرد: همه دستگاه های اجرایی در تامین واکسن مورد نیاز و تزریق آن به مردم همکاری دارند و امروز در مراکز تزریق منتظر مردم هستند تا برای تزریق واکسن خود مراجعه کنند، ضمن اینکه ۶ شرکت داخلی تولید واکسن را آغاز کرده اند و امروز بیش از نیاز واکسن تولیدی و واردات داریم تا دوز سوم برای تزریق به مردم مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: پیش بینی ما این است که سویه های جدید کرونا وارد کشور نشود و با توجه به تاثیرگذاری واکسن های داخلی می توانیم اطمینان داشته باشیم که این واکسن ها موثر هستند و واکسن مورد نیاز مردم نیز تامین شده است.

رئیس دفتر رئیس جمهوری تاکیدکرد: با این حال توصیه ما به هموطنان این است که با رعایت مسایل بهداشتی و فاصله گذاری و استفاده از ماسک و محلول های ضدعفونی کننده، ضوابط بهداشتی را به خوبی رعایت کنیم تا گرفتار سویه های جدید کرونا در کشور نشویم.

**انجام بیش از ۱۰ سفر استانی در ۱۰۰ روز

اسماعیلی با اشاره به سفرهای استانی رئیس‌جمهور یادآورشد: رئیس جمهور ۶ روز کاری در تهران و یک روز کاری در مناطق مختلف و استان‌های محروم دارد زیرا دکتر رئیسی با انجام سفرهای استانی به دنبال حل مشکلات مردم در مناطق مختلف کشور است.

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: در این ۱۰۰ روز، سفرهای استانی رئیس جمهور بیش از ۱۰ مورد بوده و در این مدت فقط دو بار به استان خوزستان سفر کرده و اگر ۲ سفر خارجی رئیس جمهور را ملاک قرار دهیم در واقع رئیس جمهور به طور میانگین در هر هفته یک سفر را انجام داده است.


وی افزود: این سفرها با توجه به مسئولیت رئیس جمهوری انجام می‌شود و جنبه تبلیغاتی ندارد، دیدن مشکلات از نزدیک و گره گشایی از مشکلات مردم مهمترین خواسته های دولت سیزدهم است تا همه مدیران برای حل مشکلات مردم پای کار بیایند، زیرا با نامه نگاری نمی توان مشکلات مردم را حل و فصل کرد.

اسماعیلی تاکید کرد: کسی که خودش را در برابر مردم و خواسته های آنها مسئول می داند باید این سفرها را انجام دهد که با اقبال مردم نیز مواجه شده است.

وی گفت: دستور رئیس جمهوری اسلامی ایران این است که ما به همه نامه‌ها و درخواست‌های مردم در سفرهای استانی پاسخ دهیم و پس از اینکه این نامه ها و درخواست ها خوانده شد با کد رهگیری در سامانه ها قرار می گیرد تا پاسخ کافی به مردم داده شود.

رئیس دفتر رئیس جمهوری تاکیدکرد: همچنان سفرهای استانی رئیس جمهور به همراه وزرا ادامه خواهد داشت و این جمعه نیز رئیس‌جمهور به یکی از استان‌ها سفر می کند.

وی یادآورشد: پروژه های نیمه تمام فراوانی برای این دولت به ارث رسیده است که با توجه به محدودیت‌های منابع باید اولین کاری که انجام دهیم اولویت‌بندی در اتمام این پروژه هاست و در این سفرها معمولاً پروژه هایی که اولویت‌دار شناخته می‌شود با تامین منابع مالی به دنبال اتمام این پروژه ها هستیم.

**اجلاس اکو و فعال کردن دیپلماسی اقتصادی آسیا محور

اسماعیلی تاکید کرد: سیاست‌های کلی دولت سیزدهم برقراری ارتباط با کشورهای همسایه و فعال کردن دیپلماسی اقتصادی آسیا محور با همسایگان است.

وی گفت: در اجلاس اکو رئیس جمهور به دنبال توسعه همکاری‌های اقتصادی بین ایران و کشورهای عضو اکو بود تا بتوانیم در عرصه اقتصاد آسیا محور در زمینه‌های توسعه انرژی، محیط زیست، اقتصاد دیجیتالی و فیبر نوری با کشورهای عضو اکو همکاری‌های خود را افزایش دهیم.

رئیس دفتر رئیس جمهوری اظهارداشت: در سفر اخیر رئیس‌جمهور به عشق آباد ترکمنستان برای شرکت در پانزدهمین نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو رئیس جمهور ملاقات های دوجانبه با همتایان ترکمنستانی، پاکستانِ، جمهوری آذربایجان، ترکیه و ازبکستان داشتند تا زمینه‌های همکاری کشورمان در حوزه حمل و نقل و انتقال انرژی در بین این کشورها بیش از پیش توسعه یابد.

به گفته اسماعیلی، در این راستا توافق سه جانبه ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان برای سوآپ گاز می‌تواند موفقیت بزرگی برای دولت سیزدهم باشد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: توجه به دیپلماسی اقتصادی همسایه محور از مهمترین سیاست‌های کلی دولت سیزدهم است تا بتوانیم با کشورهای عضو اکو همکاری‌های خود را در بسیاری از مسائل از جمله مسائل امنیتی، حمل و نقل، انتقال انرژی و سایر بخش‌های اقتصادی توسعه دهیم.

وی با اشاره به توافق سه جانبه خرید گاز توسط جمهوری آذربایجان از ترکمنستان یادآورشد: خوشبختانه این توافق سه جانبه در یک فضای دوستانه بین جمهوری آذربایجان، ایران و ترکمنستان به امضا رسید تا جمهوری آذربایجان گاز خریداری شده از ترکمنستان را از طریق ایران سوآپ کند و سهم ایران از گاز خریداری شده نیز برداشت شود و مابقی در مرز جمهوری آذربایجان به این کشور تحویل شود.

رئیس دفتر رئیس جمهوری بیان کرد: با این توافق سهم ایران از سوآپ گاز به جمهوری آذربایجان در استان های شرقی به مصرف خواهد رسید و این می‌تواند بخش عمده ای از افت فشار گاز در این استان‌ها را در بعضی فصل ها برطرف کند.

**عضویت دایم ایران در پیمان شانگهای

اسماعیلی در خصوص عضویت ایران در پیمان شانگهای نیز گفت: ۴۲ درصد جمعیت جهان در کشورهای عضو شانگهای ساکن هستند و این جمعیت کمی نیست؛ که می توانیم با استفاده از حمل و نقل ریلی، دریایی، زمینی از ظرفیت های زیادی که در ایران و کشورهای عضو اکو وجود دارد به خوبی استفاده کنیم.

وی گفت: در آغاز دولت سیزدهم با رایزنی‌های انجام شده عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای عملیاتی شد تا بتوانیم با توجه به همجواری با کشورهای عضو شانگهای از ظرفیت‌های اقتصادی این پیمان به خوبی استفاده کنیم به طوری که در یک مدت کمی مراودات تجاری ما با تاجیکستان به ۳ برابر افزایش یافته است.

اسماعیلی افزود: فرآیند اداری عضویت دائم ایران در شانگهای شاید ۷ ماه طول بکشد و امیدواریم بعد از ۶و یا ۷ ماه آینده شاهد جهش اقتصادی در مناسبات تجاری با کشورهای عضو شانگهای باشیم.

وی در خصوص تحریم‌های ظالمانه نیز اظهارداشت: هرچند که تحریم‌های ظالمانه مشکلاتی را به وجود آورده، ولی در گام اول خنثی سازی تحریم ها مورد توجه دولت است و در گام بعدی برداشتن تحریم ها برای ما اهمیت زیادی دارد تا بتوانیم با اقتدار و صلابت کار خود را پیش ببریم.

**سامانه بازرگام برای حذف واسطه ها

اسماعیلی در خصوص تامین کالاهای اساسی نیز تاکید کرد: از فردای انتخابات با توجه به بررسی‌هایی که انجام شد متاسفانه ذخایر کالاهای اساسی و استراتژیک ما موجودی کمتری داشتند، اما حسب دستور رئیس جمهور تیمی وارد این عرصه شدند تا با تمهیدات و برنامه‌ریزی‌ها بتوانند برای تامین کالاهای اساسی اقدامات لازم را انجام دهند.

اسماعیلی بیان کرد: امروز وضعیت کالاهای اساسی بسیار اطمینان‌بخش است در حالی که در وضعیت خوبی ذخایر کالاهای اساسی را دولت سیزدهم تحویل نگرفت، اما هم اکنون ذخیره کالاهای اساسی در شرایط مناسبی قرار دارد و کمبودی در این زمینه نداریم.

اسماعیلی با اشاره به راه‌اندازی سامانه بازرگام برای فروش کالاهای اساسی به مردم در کلانشهرها اظهارداشت: با راه‌اندازی سامانه بازرگام در تهران عرضه برخی از کالاهای اساسی را در این کلانشهر آغاز کردیم و هم اکنون در چند کلانشهر و به تدریج در تمام کشور کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با استفاده از این سامانه در درب منازل به آنها تحویل داده خواهد شد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری اظهارداشت: قرار است روز به روز تعداد کالاهای اساسی که توسط این سامانه توزیع خواهد شد افزایش یابد تا به تدریج بتوانیم واسطه‌ها و دلال‌ها را در زنجیره تامین کالاهای اساسی حذف کنیم.

**تامین کالاهای اساسی با دلار ۴۲۰۰ تومانی

وی در خصوص حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز افزود: ما در فرآیند استفاده از دلار ۴۲۰۰ تومانی با نظر کارشناسان و نمایندگان محترم مجلس باید تصمیم بگیریم و باید تصمیمی بگیریم که به نفع مردم باشد و همچنان کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین و به مردم تحویل خواهد شد.

اسماعیلی بیان کرد: اگر بنا به حذف ۴۲۰۰ تومانی باشد مراتب به اطلاع مردم رسانده خواهد شد چون دولت خدمتگزار مردم بوده و هر تصمیمی گرفته شود به اطلاع مردم خواهد رسید و هیچ وقت تصمیم غافل‌گیر کننده‌ای در این زمینه نخواهیم داشت.

**لایحه بودجه در موعد مقرر تقدیم مجلس می شود

وی با اشاره به تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس در زمان مقرر اظهار داشت: تمام تلاش ما این است که لایحه بودجه در موعد مقرر به مجلس تقدیم شود و تمام تلاش دولت در لایحه بودجه این است که با اصلاح بسیاری از امور بتواند اختیارات را در استان‌ها بیشتر کند تا زمینه رشد اقتصادی در کشور فراهم شود.

**اتهام انتصابات خانوادگی جفا به دولت است

اسماعیلی در خصوص انتصابات خانوادگی در دولت نیز اظهارداشت: طرح این مسائل با ذهنیت سازی غیر واقعی و مجعول، نشانگر آن است که عده‌ای به دنبال جفا به این دولت هستند. این در حالی است که مصادیق مطرح شده بر خلاف واقعیت ها است.

اسماعیلی افزود: متاسفانه برخی ها در این فضا گرفتار شده‌اند و این نوعی جفا در حق دولت است تا از این طریق با طرح انتصابات فامیلی به اعتماد و محبوبیت دولت لطمه بزنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.