آمریکا یک کشور دیگر را تحریم کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۲ نهاد حقوقی بلاروس و ۲۰ شخص را به دلیل "بحران مهاجرت" و ادعای "سرکوب حقوق مدنی" در این کشور در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

شرکت‌های پتاس بلاروس، اسلاوکالی، بلتک اکسپورت، ترانساویا اکسپورت و سایر شرکت‌ها تحریم شده‌اند. همچنین این تحریم‌ها علیه دمیتری لوکاشنکو، پسر الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس و مقامات مجری قانون این کشور اعمال شده است.

پیش از این، اتحادیه اروپا "پنجمین بسته تحریمی" علیه بلاروس را با توجه به بحران مهاجرت در مرز بلاروس تصویب کرده بود.

این در حالی‌ است که وزارت خارجه بلاروس در یک بیانیه‌ای اعلام کرد که مینسک اقدامات "سخت" اما "کافی" علیه تحریم‌های اعمال شده به کشورش از جانب اتحادیه اروپا را اتخاذ خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: ماهیت مضر و بیهوده تحریم‌ها مدت‌هاست که برای همه افراد عاقل و نیز تاثیر منفی آن بر هر دو طرف روشن شده است. در عین حال، همانطور که قبلا اعلام شده است، ما اقدامات سخت و نامتقارن اما کافی را صرفا در پاسخ به آن انجام خواهیم داد.

وزارت خارجه بلاروس خاطرنشان کرد که این روند "تهدیدی" برای ثبات و امنیت منطقه است.

در این بیانیه ذکر شده است: مقصر همه این مسائل فقط اتحادیه اروپا است که آغازگر مارپیچی از تحریم‌ها و تهاجم بود. ما همچنین از سیاستمداران اروپایی می‌خواهیم که به خود بیایند.

براساس اعلام وزارت امور خارجه بلاروس، اقدام برای اعمال تحریم‌ها ناشی از نوعی تمایل به "خلاص شدن از شر رقبا" است؛ به همین دلیل شرکت‌های بلاروسی که هیچ ارتباطی با بحران مهاجرت ندارند، در بسته تحریم‌ها قرار گرفتند.

همچنین این وزارتخانه اعلام کرد که این "اولین" بار نیست که بلاروس مجبور است با چنین چالش‌هایی از سوی غرب مواجه شود.

وزارت خارجه بلاروس خاطرنشان کرد: همچون گذشته، کشور بلاروس پرقدرت‌تر رشد خواهد کرد و با شرافت وارد چنین چالشی خواهد شد و از استانداردهای زندگی مردم بلاروس محافظت خواهد کرد.

روز پنجشنبه، اتحادیه اروپا با هماهنگی انگلیس، کانادا و آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه بلاروس وضع کرد. کشورهای غربی از مینسک خواستند تا "سازماندهی مهاجرت غیرقانونی" از مرزهای خود با اتحادیه اروپا را متوقف کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.