پیام عجیب حامد کرزای به بایدن

حامد کرزای، رئیس جمهور پیشین افغانستان در گفتگو با بی‌بی‌سی جهانی گفت که پیام او به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا این است که بیایند و با دولت طالبان کار کنند: "جامعه جهانی باید کمک کند تا افغانها کشورشان را بسازند و بر زخم‌هایی که به همه طرفها وارد شده باید مرهم گذاشته شود."

اما، کرزای در این گفتگوی اختصاصی گفت "به شدت مخالف" حملات هوایی آمریکا در افغانستان است: "اگر آنها (آمریکا) در خاک افغانستان هواپیماهایشان را به پرواز در بیاورند یا نیروی نظامی در خاک ما بیارند، اشتباه است. ما می‌خواهیم با آمریکا دوست باشیم. متحد باشیم اما میان دوستی و پرواز کردن هواپیمای جنگی در کشور ما تفاوت وجود دارد."

رئیس جمهور پیشین افغانستان گفت که "از همه افغان‌هایی که خارج شده‌اند، می‌خواهم برگردند و کشور را بسازند، این کشور شماست باید متحد باشیم. ما فرزند این خاکیم، ما نباید کشور را ترک کنیم، باید بمانیم و بسازیم‌اش."

کرزای می‌گوید که با طالبان در مورد مسایل جاری کشور تبادل نظرهای خوبی داشته است: "دیدارهایی با آنها (طالبان) داشتم. تبادل نظر خوبی داشتیم، در مورد مسایل زیاد از جمله بازگشت زنان به کار، مکاتب (مدارس)، پرچم ملی، نیاز به روند سیاسی و حکومتی که متعلق به همه افغانها باشد و همه افغانها خود را در آن ببینند."

کرزای در پاسخ به این سوال که طالبان شما را "برادر" خود نمی‌بینند، گفت: "اما من می‌دانم. من طالبان را برداران‌مان می‌بینم و افغانهای دیگر را هم برادرانم می‌دانم. ما مردم یک ملت هستیم."

او در مورد بازگشایی مدارس متوسطه دخترانه که طالبان مانع بازگشایی آنها شده است، نیز گفت که طالبان نیز این موضوع را "درک می‌کنند و این اتفاق خواهد افتاد": "ما می‌خواهیم که دختران نه فقط به مکاتب بروند، بلکه به دانشگاه‌ها هم بروند، سرکار بروند. ما در این موارد با طالبان صحبت داشتیم. آنها هم موافق‌اند و درک می‌کنند و این اتفاق خواهد افتاد. اما باید حالا اتفاق بیافتد، همین حالا."

رئیس جمهوری پیشین افغانستان گفت: "پیام خوبی به دختران دارم. بیرون شوید و درس بخوانید. شما دختران شجاع هستید و همه می‌دانیم که شجاع‌اید."

کرزای در پاسخ به این سوال که زمانی او فرمانده کل قوای افغانستان بود، در این مورد که گفته شده افغانها نجنگیدند و از کشور خود دفاع نکردند، چه جوابی دارد، گفت: "افغانها مردم شجاعی هستند. سربازان ما شجاع بودند و طالبان هم. هر دو افغان هستند. این چیزی است که من مدتهاست می‌گویم که ما برادر هستیم و باید برای کشورمان کار کنیم و متحد باشیم و آن را برای خود بسازیم."

او افزود که "همه افغانها قربانی شده‌اند، خارجی‌ها افغانستان را به نام طالبان بمباران کردند. روستاهای ما ویران شد، اطفال کشته شدند، خانواده‌ها پاشیدند و همه طرف‌های ما آسیب دیدند و در نهایت، افغانها آسیب دیدند."

حامد کرزای و عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی دولت پیشین افغانستان دو تن از رهبران مهمی افغانستان بودند که پس از تسلط طالبان بر افغانستان همچنان در داخل این کشور ماندند.

آنان هنوز در کابل مشغول فعالیت سیاسی هستند.

در همین حال سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه گفت که به رکورد ۴۱ میلیارد دلار ارائه کمک‌های بشردوستانه به ۱۸۳ میلیون نفر در سراسر جهان که دچار جنگ و فقر شده‌اند، رسیده است.

برنامه کمک‌های بشروستانه سازمان ملل متحد در افغانستان نیز "سه برابر" شده است.

به گزارش رویترز، سازمان ملل در فراخوان سالانه خود اعلام کرد که دچار شدن ۴۵ میلیون نفر در ۴۳ کشور جهان به قحطی، یک "چشم انداز وحشتناک" است، تغییرات آب و هوایی در نتیجه تغییرات اقلیمی باعث کاهش ذخایر غذایی شده است.

مارتین گریفیث، رئیس امدادرسانی سازمان ملل به خبرنگاران گفت: "دلایل این امر برای همه ما آشنا است، متأسفانه، که درگیری‌های طولانی مدت، بی‌ثباتی سیاسی، اقتصادهای در حال ورشکستی است... بحران آب و هوای، نه یک بحران جدید، بلکه بحرانی است که توجه بیشتر می‌طلبد و البته همه‌گیری کووید-۱۹."

افغانستان، سوریه، یمن، اتیوپی و سودان پنج کشور دچار بحران بزرگ بشری هستند که به بیشترین بودجه کمکهای جهانی نیاز دارند.

او افزود که بیش از ۴.۵ میلیارد دلار برای افغانستان تحت سلطه طالبان که "نیازهای آن به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است" درخواست شده است.

به گفته سازمان ملل، در افغانستان، بیش از ۲۴ میلیون نفر به کمک‌های حیاتی نیاز دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.