ادعای روزنامه انگلیسی: آمریکا برای توافق به ایران التماس می‌کند

یک روزنامه انگلیسی در یادداشتی نوشته است، آمریکا برای رسیدن به توافق با ایران در حال التماس است و در برابر فعالیت‌های ایران حرفی نمی‌زند.

روزنامه «ایندیپندنت عربی» در این یادداشت آورده است، ایران به‌شکل سازمان‌یافته‌ای در حال پیشبرد برنامه‌های خود نظیر غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی و محدود کردن نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و توسعه موشک‌های بالستیک و افزایش نفوذ منطقه‌ای است.

این روزنامه‌ می‌نویسد، اکنون که ایران به مذاکرات وین بازگشته است تلاش می‌کند با شروع مذاکرات کارت‌های بیشتری در سرتاسر منطقه کسب کند. در چنین شرایطی واشنگتن طوری رفتار می‌کند که گویی به ایران برای این مذاکرات غیرمستقیم التماس می‌ند و مدام بر راه‌حل دیپلماتیک اصرار دارد.

در این یادداشت آمده است، دلیل این مسئله این است که مقامات کلیدی دولت «جو بایدن»، سیاست‌مداران سطح دو دولت «باراک اوباما» هستند و در گفت‌وگوهای «جان کری» وزیر امور خارجه وقت آمریکا با ایران، او را همراهی می‌کردند.

ایندیپندنت عربی می‌نویسد، این مقامات آمریکایی در برابر اقدامات ایران در منطقه که مغایر منافع آمریکا و متحدانش در منطقه است، لب بسته‌اند تا در مسیر رسیدن به توافق با تهران به مشکلی برنخورند.

این در حالی است که «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، در سفرهای منطقه‌ای اخیر خود و در دیدار با مقامات کشورهای منطقه در واشنگتن، بارها ادعاهای ضد ایرانی خود را مطرح کرده است.

در همین رابطه وزارت خارجه عربستان سعودی در توییتی درباره دیدار با مالی در اواخر مهر ماه سال جاری  نوشت: «دو طرف درباره نقض کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی مربوط به توافق هسته‌ای توسط ایران و حمایت این کشور از شبه‌نظامیان تروریستی که امنیت و ثبات را در خاورمیانه و جهان بی‌ثبات می‌کنند، گفت‌وگو کردند».

از سوی دیگر مقام‌های آمریکایی بارها در مناسبات مختلف با شانه خالی کردن از بار مسئولیت واشنگتن در قبال تعهداتی که باید برای بازگشت به برجام ایفا کند، توپ را به زمین ایران انداخته‌اند و مدام از گزینه‌های جایگزین برای روزی که مذاکرات وین شکست بخورد، صحبت به میان می‌آورند.

در این میان مقامات مختلف رژیم صهیونیستی نیز هم‌زمان با آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین، بر لفاظی‌ها و تهدیدات توخالی خود علیه جمهوری اسلامی ایران افزوده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ مدعی تخلف تهران از این توافق شده به صورت یکجانبه از آن خارج شد.

کشورهای اروپایی که پس از توافق برجام نیز کارشکنی‌های خود در قبال ایران را ادامه داده بودند، در ظاهر مدعی شدند با وجود خروج آمریکا از این توافق، در آن باقی خواهند ماند اما در عمل به کارزار «فشار حداکثری» دولت آمریکا پیوستند.

اکنون با تغییر دولت در آمریکا، واشنگتن مدعی شده که قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، به توافق برجام بازگردد. در حال حاضر، نمایندگان ایران و طرف‌های برجام و طرف آمریکایی، برای ادامه دادن به مذاکرات هسته‌ای به وین سفر کرده‌اند.

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی در مذاکرات با ۱+۴ به منظور رفع تحریم‌ها  پیش از شروع دور جدید مذاکرات در وین، در مصاحبه با روزنامه «ایندیپندنت» گفت: «رئیس جمهور بایدن باید به‌منظور خلاص کردن خود از آنچه ما به‌عنوان سردرگمی سیاسی و دنبال کردن سیاست‌های شکست‌خورده و غیر انسانی دولت ترامپ می‌بینیم، تحریم‌ها را لغو کند».

این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: «اروپایی‌ها باید عدم پیروی از تعهدات برجامی خود را از طریق گام‌هایی عملی برای رفع تحریم‌ها، جبران کنند».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.