اعتراض شدید هیأت ایران به قرائت بیانیه آمریکا/ ما را تهدید نکنید!

یک رسانه انگلیسی از واکنش تند تیم مذاکره‌کننده ایران به قرائت بیانیه «رابرت مالی»، نماینده آمریکا در امور ایران در مذاکرات وین خبر داده است.

پایگاه میدل‌ایست‌آی نوشته مذاکرات شروع بسیار سختی داشته‌اند. این پایگاه نوشته است: «میدل‌ایست‌آی متوجه شده که یک کشور اروپایی با قرائت بیانیه رابرت مالی، رئیس هیأت آمریکایی، ایران را عصبانی کرده است. هیأت ایران اعتراض کرده و گفته که آمریکا جزو گفت‌وگوها نیست و سپس خطاب به حاضران در اتاق گفته: "ما را تهدید نکنید."»

میدل‌ایست‌آی نوشته نماینده کشور اروپایی مذکور عقب‌نشینی کرده و به ایرانی‌ها اطمینان داده که بیانیه هیأت آمریکایی از آن به بعد قرائت نخواهد شد.

این رسانه انگلیسی همچنین از بروز پاره‌ای اختلافات در هیأت ۱+۴ خبر داده است. به نوشته این رسانه، هنگامی که نماینده یک کشور اروپایی از ایران انتقاد و این کشور را به انعطاف‌ناپذیری متهم کرد هیأت چین با اشاره به توافق «آکوس» از ریاکاری و سیاست‌های دوگانه غرب در مسائل منع اشاعه هسته‌ای انتقاد کرد.

طرف اروپایی پس از این خواستار موکول شدن جلسه به زمانی دیگر شده اما این موضوع با مخالفت هیأت ایران روبرو شده که تأکید کرده قرار است وین را به مقصد تهران ترک کند؛ به همین دلیل گفت‌وگوها ادامه پیدا کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه اظهاراتش تصریح کرد: «ظرف یک یا دو روز آینده متوجه خواهیم شد ایران جدی است یا نه.»

ساعاتی قبل‌تر، «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مذاکره‌کننده ارشد هیأت ایرانی در مذاکرات «وین» برای «رفع تحریم‌ها» در مصاحبه با وبگاه انگلیسی «میدل ایست آی» گفت که توپ اکنون در زمین آمریکا است نه ایران.

این تحولات پس از آن رخ می‌دهند که منابع ایرانی امروز خبر دادند که هیأت جمهوری اسلامی ایران در وین شب گذشته ۲ سند شامل لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای را در اختیار طرف مقابل قرار داد.

 دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران از روز دوشنبه هشتم آذر ماه در شهر وین در حال برگزاری است.

طرفین، صبح چهارشنبه دهم آذر ماه، در کارگروه هسته‌ای مواضع و دیدگاه‌های خود را در خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها ارائه کردند.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل خواهد داد.

در دولت «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور سابق ایران نیز ۶ دور گفت‌وگو میان ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، روسیه، چین، فرانسه به علاوه آلمان) برگزار شد. طرف آمریکایی هم در آن مذاکرات با نمایندگان گروه ۱+۴ بدون حضور ایران در خصوص شرایط بازگشت به برجام گفت‌وگو می‌کرد اما آن مذاکرات، به دلیل اصرار آمریکا بر عدم ضمانت درباره ماندن در برجام و یا عدم رفع تمامی تحریم‌ها به بن‌بست رسید و نتیجه‌ای دربر نداشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.