امیرعبداللهیان: به نیت آمریکا در مذاکرات وین خوش‌بین نیستیم

 وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگوی تلفنی با تبریک انتصاب هایاشی و ابلاغ سلام رئیس جمهور کشورمان به مقامات عالی ژاپن، همچنین تشکر از کمک های انساندوستانه این کشور در زمینه مقابله با کرونا، به حضور چهار میلیون مهاجر افغانستانی در ایران اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تاکنون به دو و نیم میلیون مهاجر افغانستانی واکسن تزریق شده است و ایران آمادگی ارسال کمک های بشردوستانه ژاپن برای مردم افغانستان را دارد.

امیرعبداللهیان وضعیت نگران کننده انسانی در افغانستان در آستانه فصل زمستان را مورد تاکید قرار داد و بر ضرورت ارسال کمک های انسانی تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: همه کشورها در این شرایط می‌بایست به کمک مردم افغانستان بشتابند و ما نیز آمادگی داریم کمک های انسان‌دوستانه از طریق هوایی یا زمینی را به افغانستان تسهیل کنیم‌.

امیر عبداللهیان همچنین ضمن مرور ابعاد مختلف روابط دوجانبه و اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران جهت گسترش روابط در زمینه های اقتصادی، تجاری، بشر دوستانه، محیط زیست و بهداشت، تاکید کرد: در همه زمینه‌ها می توانیم همکاری های خود را افزایش دهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره مذاکرات هسته ای در وین با تاکید بر این که ما از مذاکره جدی و یک توافق خوب استقبال می کنیم و باید طرف های مقابل از خود حسن نیت نشان دهند،تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با عزم جدی و دستورکار روشن و منطقی شده به وین رفته است، اما درباره اراده و نیت آمریکا و سه کشور اروپایی خوش بین نیستیم.

وی افزود: مقامات آمریکا از یک طرف درخواست مذاکره و بازگشت به برجام را دارند، اما از طرف دیگر افراد و موسسات ایران را هم زمان تحریم جدید می کنند.

امیرعداللهیان افزود: مهم این است که این مذاکرات نتیجه داشته باشد و طرف های غربی جدیت و حسن نیت خود را در میز مذاکره و عمل نشان دهند.

وزیر امور خارجه ژاپن نیز در این گفتگوی تلفنی با اعلام آمادگی برای گسترش روابط دو جانبه در زمینه های بهداشت، محیط زیست و گردشگری و سایر زمینه ها، از ارسال کمک های اضطراری ژاپن به افغانستان استقبال کرد .

هایاشی یوشیماسا بر اهمیت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و احترام به حقوق زنان و اقلیت های قومی و نابودی تروریسم در این کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ژاپن با استقبال از آغاز گفتگوهای وین، خواستار انعطاف طرفین برای رسیدن به یک توافق مرضی الطرفین در مذاکرات شد.

هایاشی یوشیماسا ضمن ابلاغ سلام مقامات عالی ژاپن به رییس جمهور اسلامی ایران از وزیر امور خارجه کشورمان برای دیدار از ژاپن دعوت کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.