لاوروف به ناتو هشدار داد

خبرگزاری رویترز با انتشار این خبر نوشت: درهمین حال لاوروف روز پنجشنبه (امروز) گفت که مسکو به زودی پیشنهادهایی برای یک پیمان   امنیتی جدید اروپایی  ارائه می کند و ابراز امیدواری کرد که این موضوع باعث توقف گسترش نظامی ناتو به سوی شرق اروپا شود.

رویترز افزود: لاوروف  که درنشست «سازمان امنیت و همکاری در اروپا» (OSCE) در استکهلم سوئد شرکت کرده قرار است با همتای آمریکایی خود با محوریت تنش در اوکراین دیدار و گفت و گو کند.

 وزیر امورخارجه روسیه دراین نشست گفت که اروپایی ها درحال بازگشت به کابوس تقابل نظامی با روسیه هستند وابراز امیدواری کرد پیشنهادهای روسیه درباره بسته جدید امنیتی با دقت مدنظر قرار گیرد.

بنابر این گزارش لاوروف در این باره گفت: ساختار ثبات راهبردی به سرعت در حال نابود شدن است، ناتو از بررسی سازنده پیشنهادهای روسیه به منظور  تنش زدایی و جلوگیری از حوادث خطرناک خودداری می کند؛ این درحالی است که برعکس، ناتو مبادرت به نزدیک ساختن زیرساخت های نظامی خود به سمت  مرزهای روسیه است،  سناریوی کابوس رویارویی نظامی در حال بازگشت است.

 لاوروف گفت که مسکو نمایان شدن تهدیدهای نظامی در نزدیکی مرزهای خود را نمی پذیرد.

وزیر امورخارجه روسیه افزود :  تبدیل ساختن کشورهای همسایه روسیه  به پل هایی برای رویارویی و تقابل  با روسیه و استقرار نیروهای ناتو در مجاورت مستقیم مناطق حائز  اهمیت استراتژیک، برای امنیت روسیه  مطلقاً غیرقابل قبول است».

درحالی لاوروف نسبت به اقدامات ناتو در مناطق شرقی اروپا  و در نزدیکی بامرزهای راهبردی روسیه هشدار می دهد که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا پس از نشست وزیران ناتو در «ریگا» پایتخت جمهوری لتونی به وضعیت مرزهای اوکراین به ویژه به اتهامات اخیر مبنی بر برنامه ریزی روسیه برای حمله به اوکراین نیز اشاره کرد.

وزیر امورخارجه آمریکا مدعی شد؛  «مشخص  نیست پوتین تصمیم حمله به اوکراین را گرفته است؛ اما ما می دانیم که در صورت تصمیم گیری، او (پوتین) درحال ایجاد ظرفیت حمله در کوتاه مدت است».

وزیر خارجه آمریکا درادامه این ادعا افزود: در صورتی که روسیه در مورد اوکراین  مسیر درگیری را دنبال کند، ما اعلام کرده‌ایم که قاطعانه پاسخ خواهیم داد. این پاسخ شامل  طیف وسیعی از اقدامات اقتصادی با تأثیرگذاری بالا است که در گذشته از انجام آنها خودداری کرده‌ایم.

بلینکن به نگرانی های "شدید" واشنگتن  مبنی بر طرح احتمالی مسکو برای تهاجم به اوکراین برای بی ثبات کردن این کشور اشاره و ادعا کرد که این طرح ها شامل "تلاش برای بی ثبات کردن اوکراین از داخل و همچنین عملیات نظامی در مقیاس بزرگ" است.

وی همچنین خاطرنشان کرد پیشروی تجهیزات نظامی ناتو در مجاورت مرزهای روسیه یک موضع تهاجمی در مقابل مسکو نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.