ثبات قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار

مدیر کل جهاد کشاورزی استان تهران گفت: تاکنون ۱۵۰۰ واحد را بازرسی کردیم که برخی ها تخلف داشتند و به تعزیرات حکومتی معرفی شدند، در حال حاضر بازار تخم مرغ و مرغ در استان از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است اما این تثبیت بازار را به ۲۳ کالای دیگر افزایش خواهیم داد.

ایوب فصاحت مدیر جهاد کشاورزی استان تهران اظهار کرد: سال ۹۹ قانون انتزاع، وظایف جهاد کشاورزی را به همان وظایف قبلی برد و کلیه وظایف از تولید تا عرصه در محصولات اساسی کشاورزی به عهده وزارت جهاد کشاورزی قرار داده شد منتهی این قانون این قانون اجرایی نشد تا اینکه در دو هفته گذشته رئیس جمهور و از مرداد ماه هم به طور کتبی اعلام واگذاری انجام گرفت اما عملیاتی نشد.

وی گفت: در دو هفته قبل رئیس جمهور در جلساتی در هیئت دولت این مهم را به وزارت جهاد کشاورزی تکلیف کردند و حدود چهار روزگذشته معاون اقتصادی رئیس جمهور ابلاغی را صادر کردند که کلیه امکانات و نیروهای موجود در حوزه تنظیم بازار  مربوط به کالاهای کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شوند.

مدیر جهاد کشاورزی استان تهران افزود: از ۲۹ آبان ماه نظارت و بازرسی های خودمان را شروع کردیم و یک تجربه حداقلی را بدست آوردیم اما دیروز رسما از آن تعداد نیرو، ۱۰۰ نیرو به جهاد کشاورزی استان تهران داده شد که در قالب ۱۰۰ اکیپ با همکاری بسیج اصناف، اتاق اصناف و همکاری سازمان تعزیرات حکومتی این تعداد نیرو سازماندهی شدند و در سطح شهر شروع به بازرسی کردند.

فصاحت بیان کرد: برنامه ای که داریم به این شکل است که این نظارت را از حلقه تولید تا حلقه مصرف نهادینه کنیم و این کار باید به طور هوشمند انجام بگیرد وگرنه از طریق روش های بازرسی معمول و یا سنتی امکان پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: امید است ظرف ۱۵ روز آینده آن استقرار نیروها را در استان تهران تکمیل نماییم چون در حال حاضر شهر تهران را تکمیل شده اما شهرستان‌ها هنوز باقی مانده است که انشاالله این هم تکمیل خواهد شد‌.

این مقام مسؤول افزود: دیروز هم نامه ای را به فرمانداران شهرستان‌ها ارسال کردیم تا کمیته ای تشکیل دهند و این نیروها را به جهاد کشاورزی استان و شهرستانها سریعا انتقال پیدا کند و در این مدت استقرار نیروها را تکمیل خواهیم کرد و ظرف ۲ ماه آینده نظارت ها به طور کامل در همه کالاهای مشهود تکمیل خواهد شد.

فصاحت اظهار کرد: تاکنون ۱۵۰۰ واحد را بازرسی کردیم که برخی ها تخلف داشتند و به تعزیرات حکومتی معرفی شدند و در حال حاضر بازار تخم مرغ و مرغ در استان از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است اما این تثبیت بازار را به ۲۳ کالای دیگر افزایش خواهیم داد.

وی با اشاره به این‌که یکی از مهم ترین مشکلات ما این بود که جوجه های تولیدی جذب نمی شدند، گفت: برنامه ریزی های لازم در استان انجام شده و در حال حاضر میزان جوجه ریزی نسبت به سال گذشته بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده و همین درصد باعث افزایش تولید شده و در حوزه تنظیم ورودی مرغ مان با استان های شمالی و غیره همکاری بسیار خوبی داریم و در حال حاضر در بحث تخم مرغ به حد اشباع بازار رسیدیم، واردات را متوقف کردیم و به سمت مدیریت توزیع تخم مرغ در استان تهران می رویم که قیمت به شدت ظرف چند روزگذشته در مرغ داری ها اُفت پیدا کرده که حال باید دوباره به سمت تنظیم بازاری برویم که تولیدکننده آسیب نبیند.

وی با اشاره به اینکه برای تمام واحدهای غیرفعال مرغ داری گوشتی استان برنامه پیش بینی شده است، گفت: حدود ۴۰ واحد غیر فعال داشتیم که ۱۰ واحد فعال شده و تعدادی از این واحدها اصلا قابلیت فعال شدن ندارند چون در محدوده شهر قرار دارند و اصلا مجوز قانونی نمی توانند بگیرند که در واقع از چرخه خارج شدند.

مدیر جهاد کشاورزی استان تهران عنوان کرد: اولویت جهاد کشاورزی بر فعال سازی واحدهای بزرگ است، یک واحدی در ملارد در حال فعال سازی است که حدود یک میلیون قطعه‌ و کار از ۱۰ روز گذشته شروع شده و یکسری مشکلات دارند که برطرف خواهد شد و انشاالله ظرف چهار ماه آینده این واحد هم به چرخه تولید اضافه خواهد شد.

راه اندازی ۵ مگا فارم کشاورزی در استان تهران

فصاحت تصریح کرد: بررسی های جهاد کشاورزی استان تهران نشان داد که واحدهای کوچک مقیاس خیلی زود از چرخه تولید حدف می شوند و کنترل این واحدها امکان پذیر نیست، تولید مرغ در دنیا و کشور ما صنعتی است، لذا چون تولید به این شکل انجام می شود به سمت مزارع مرغ داری های بزرگ می رویم که به آنها مگافارم می گویند، امید است بین ۴ تا۵ مگافارم در استان تهران راه اندازی  شود که حدود ۸۰ درصد مرغ استان در خود استان تولید شود و این نوسانات در برنامه مگافارم ها مدیریت شوند.

وی در پایان با اشاره به قیمت تخم مرغ ظرف ماه های آینده، گفت: در حال حاضر قیمت مصوب تخم مرغ ۴۳ هزار تومان برای مصرف کننده و قیمت مصرف کننده مرغ هم برای بازار عمده فروشی ما حدود ۳۱ هزار تومان است و هر قیمتی بالاتر از این قیمت ها تخلف محسوب می شود و شهروندان می توانند از طریق سامانه ۱۲۴ به جهاد کشاورزی اطلاع و گزارش دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.