مشاور قالیباف: من داماد حداد عادل نیستم

مشاور رئیس مجلس گفت: بخشی از اخبار انتصابات فامیلی، شایعه‌ای بیش نیست، رسانه‌ها باید کمک کنند تا این شایعات تبدیل به باور نشود.

از نطق برخی نمایندگان از تریبون مجلس اینگونه برداشت می‌شود که مجلس به دولت بد بین شده است؟ چقدر این گزاره را درست می‌دانید؟

نمایندگانی که در حوزه مجلس دارای تجربه و تخصص لازم هستند و کار اجرایی به انجام رسانده‌اند،  آگاهند که روابط دولت و مجلس بر اساس کار و تعامل پیش می‌رود. در شرایط کنونی آنچه اهمیت دارد، نبود مناقشه بین مجلس و دولت است. رابطه‌ای که بین دولت سیزدهم و مجلس یازدهم شکل گرفته، براساس کارِ کارشناسی شده است. طبیعی است که اختلاف سلیقه و اختلاف نظر بین این دوقوه وجود دارد و در حوزه رسانه و فضای مجازی برداشت‌های مختلفی از این اختلاف نظر صورت می‌گیرد. تخریب مجلس در دوره‌های مختلف اتفاق افتاده و در هر دوره با نسبت دادن عناوینی قصد بی اعتبار کردن جایگاه مجلس در بین اذهان عمومی را داشتند اما در شرایط کنونی که کشور درگیر مسائل اقتصادی و معیشتی است آنچه که از اهمیت برخودار است نگاه تعامل گرایانه با کابینه رئیس جمهور است.

مجلس انقلابی از همان ابتدا نسبت به آقای رئیسی نگاه مثبت داشت  و نمایندگان ایشان را به عنوان کسی که وضعیت موجود را با تغییر تحولات اساسی مواجه خواهد کرد، پذیرفتند و نشانه آن هم رای اعتماد خوبی است که وزرای کابینه از مجلس اخذ کردند. وزرای رئیسی رای قابل توجهی از مجلس کسب کردند و فقط یک وزیر بین نمایندگان محل بحث بود که رای نیاورد. روشی که تا امروز مجلس در برابر دولت در پیش گرفته به معنای همراهی مجلس با دولت است. مجلس این فرصت را به دولت داده تا انتخاب‌های خود را به بهترین شکل انجام دهد و کار خود را بدون هیچ سنگ اندازی آغاز کند. بنابراین مشکل سیاسی بین دولت و مجلس وجود ندارد، اختلاف نظر در حوزه کارشناسی حق نمایندگان است. نمایندگان انتخاب شده مردم هستند و باید در حوزه انتخابیه خود به مردم پاسخگو باشند و به لحاظ عرفی و شرعی تکلیف نمایندگی دارند، پس قرار نیست صرف اینکه نسبت به دولت موضع سیاسی ندارند، موضع کارشناسی هم نداشته باشند.

نقد نمایندگان به دولت از سر دلسوزی و از سر کار کارشناسی است و این شیوه در عدم رای اعتماد به وزیر آموزش و پرورش به خوبی قابل وضوح است. نمایندگان بر اساس رزومه فرد پیشنهادی، با همه ویژگی‌های مثبتی که داشت، او را شایسته وزارت آموزش ندانستند و به او رای اعتماد ندادند و گزینه دوم را هم انتخاب نکردند و در نهایت به گزینه سوم رای دادند. آیا این به معنای اختلاف بین مجلس و دولت است؟ اصلا اینگونه نیست، این صرفا برداشت کارشناسی نمایندگان است. همانگونه که رئیس جمهور حق دارد طبق قانون اساسی یک فرد شایسته را به مجلس معرفی کند نمایندگان هم حق دارند نسبت به آن فرد نظر دهند که طبق روال مجلس، کمیسیون‌های مربوطه بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند و نظرشان را اعلام می‌کنند. اخباری که در فضای مجازی در مورد تنش بین دولت و مجلس منتشر می‌شود تحلیل جریان‌های سیاسی است، در واقعیت تعامل دولت و مجلس برقرار است.

پدرزن من مسئولیتی در کشور ندارد/ قالیباف با سفر استانی ناکارآمدی روحانی را جبران کرد/ تفاوت آبان ۹۸ و آبان ۱۴۰۰ در صداقت با مردم بود/ برخی اخبار انتصابات فامیلی شایعه است

پیشنهاد شما به برخی نمایندگان، برای آنکه رابطه با دولت را به سمت تنش نکشانند چیست؟

نمایندگان باتوجه به شرایط و جایگاهی که دارند، طبق سبقه خود عمل می‌کنند. مجلس یازدهم، مجلس جوانی است و نسبت جوانانی که به بهارستان ورود پیدا کردند در مقایسه با دوره‌های قبل بیشتر است، به همین علت ممکن است نکاتی اتفاق افتد که به اصلاحاتی نیاز داشته باشد. کسی مدعی این نیست که در مجلس هیچ اشکالی وجود ندارد، با گذر زمان بعضی دوستان نماینده جوان در کنار افراد با سابقه تجاربی را کسب می‌کنند و خلاء‌ها را برطرف خواهند کرد. مجلس یازدهم با گذشت بیش از یک سال در مقایسه با اوایل آن، بهتر شده است، مخصوصاً در حوزه رسانه پخته‌تر عمل می‌کنند. وجود برخی نقص‌ها طبیعی است. بپذیریم که باید به مجلس فرصت داد.

سفر های استانی رئیس جمهور را چقدر موثر می‌دانید؟

قبل از دولت سیزدهم، رئیس مجلس سفرهای استانی را در پیش گرفت، که برخی سفرهای استانی ایشان را سیاسی جلوه می‌دادند، در حالیکه قالیباف طبق وظیفه نظارتی خود عمل می‌کرد و سعی‌اش بر این بود تا خلائی که توسط رئیس جمهور قبل ایجاد شده را پر کند. روحانی پشت درهای بسته نظاره گر مشکلات مردم بود اما رئیسی از همان ابتدای کار، سفرهای استانی را در پیش گرفت و در میان مردم بود. باید خروجی سفرهای استانی ایشان و هدفی که از این سفرها دنبال می‌شود برای مردم مشخص شود. سفرهای استانی مفید است زیرا فاصله بین مسئولین و مردم را کم می‌کند و دسترسی مردم به مسئولین آسان تر می‌شود. نگاه دیگر به سفرهای استانی این است که مسئولین تصمیم گیرنده در پایتخت، باید یک دریافتی از مشکلات مردم داشته باشند و دریافت با تصویر و گزارش در نمی‌آید، باید حضور میدانی مسئولین و رئیس جمهور اتفاق بیافتد. کسانی که مدام غُر می‌زنند و به سفرهای استانی رئیسی ایراد می‌گیرند بیشتر مشکل‌شان سیاسی است. کشور باید از این فضای سیاسی عبور کند.

 نظرتان در خصوص جنجال انتصابات فامیلی که اخیرا مطرح می‌شود چیست؟

با نیم نگاهی به تاریخ سیاسی کشور متوجه خواهیم شد که بعضی بی سروصدا دست به انتصابات فامیلی زدند که تعداد اندکی هم نداشتند. بخشی از اخبار انتصابات فامیلی، شایعه‌ای بیش نیست، رسانه‌ها باید کمک کنند تا این شایعات تبدیل به باور نشود. در انتصابات شایسته سالاری بیش از هر چیزی دارای اهمیت است، اگر فردی دارای شایستگی است و در حوزه‌ای کار می‌کند که تخصص و تجربه  لازم را دارد باید از او دفاع کرد. به نظر من مردم این را به خوبی درک می‌کنند.

در مورد خود شما هم بحث انتصاب فامیلی مطرح است....

کذب محض است، نه پدر همسرم و نه پدر خودم مسئولیتی در کشور ندارند. هیچ کدام این موضوعات واقعیت ندارد. گاهی برخی اکاذیب را درست نمی‌توانیم برای مردم شفاف کنیم و دهان به دهان می‌چرخد و تبدیل به باور می‌شود که این وظیفه دوستان رسانه‌ای است که در جهت آگاهی افکار عمومی گام بردارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.