این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دل در سخنرانی پیش‌خطبه این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به سیل سراسری اخیر در کشور و خسارات ناشی از آن گفت: سیل روزهای گذشته  مهم‌ترین مسئله کشور بود. بیست و چند استان کشور را درگیر کرد و باعث خسارات و صدمات جانی و مالی شد، باید به بازماندگان از دست‌رفتگان تسلیت گفت.

این فعال سیاسی گفت: شاهد بودیم که همه مردم به این موضوع توجه کردند؛ کمک کردند و کمک خواهند کرد. مسئولان مختلف هم در صحنه حاضر شدند. نیروهای مسلح فعالیت زیادی کردند. مقام معظم رهبری با صدور دستوری نیروهای مسلح را مأمور کردند در این راستا بکوشند.

حدادعادل افزود: امیدواریم این باران‌ها باعث سرسبزی کشور و جبران کم‌آبی‌ها شود. همه دستگاه‌ها در کار سیل فعال بودند، صدا و سیما هم نقش خوبی ایفا کرد و مقام معظم رهبری به این نکته توجه کردند. فعال بودن صدا و سیما باعث شد دشمنان نتوانند بر این موج سوار شوند و تشویش افکار عمومی داشته باشند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: شعار امسال رونق تولید است. شعارهای سال از جنس فرهنگ عمومی است. مخاطب آن همه مردم هستند. همه کسانی که با نوروز سال خود را آغاز می‌کنند مخاطب شعار سال هستند.

وی با اشاره با شعار سال گذشته گفت: حمایت از کالای ایرانی از شعارهایی بود که نتایج خوبی به جا گذاشت. چه بسا فروشندگانی که فقط کالای ایرانی می‌فروختند. به نظر می‌رسد که شعار امسال مکمل شعار سال قبل باشد. حمایت از تولید ایرانی شعار سال قبل بود امسال حمایت از تولید کالای ایرانی که در دسترس مردم باشد مد نظر است. لازمه خرید کالای ایرانی حمایت از تولید است.

حدادعادل ادامه داد: مقام معظم رهبری به صراحت بیان کردند مسئله اول کشور موضوع اقتصادی است. چند سال است که شعار سال حول مسئله اقتصاد می‌گردد. دشمن با ما در حال جنگ اقتصادی است. از اول انقلاب با ما دنبال جنگ بودند. این وضعیت را آمریکا و همدستانش ایجاد کرده و به هر نوعی با انقلاب خواستند مقابله کنند. جنگ تحمیلی، فتنه ۸۸، تحریم و بهانه‌های هسته‌ای و اعمال تحریم‌هایی به قول خودشان فلج کننده از جمله آن است. دشمن امروز روی فشار و تحریم اقتصادی متمرکز شده است و در این میان جنگ روانی هم ایجاد کرده است. دایره اقتصاد را تنگ و دایره رسانه‌ها را باز گذاشته است. بعضی‌ها هم در داخل به این جنگ کمک کرده‌اند.

وی یادآور شد: علت فشار اقتصادی تشویش افکار و اذهان و نگران کردن افکار است تا به قول خودشان مردمی که چهل سال است پشت انقلاب بودند را رودرروی انقلاب قرار دهند. مردم ایران با بصیرت این موضوع را ناکام گذاشته است. نمونه‌اش با این وضع اقتصادی حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن گذشته بود.

این فعال سیاسی در ادامه گفت: راهبرد رهبری برای مقابله با تحریم اقتصادی، اقتصاد مقاومتی است. شعارهای سال‌های اخیر مثل حلقه‌های یک زنجیر به هم متصل است و در منظومه اقتصاد مقاومتی قرار می‌گیرند.

وی ابراز عقیده کرد: همه وظیفه داریم به رونق تولید کمک کنیم. دولت مخاطب اصلی است برای اینکه بار اداره کشور به دست قوه مجریه است. ۹۰ درصد اداره کشور به عهده دولت است. بنده به بعضی وظایف دولت اشاره می‌کنم. یکی از وظایف دولت برای رونق دادن به تولید جلوگیری از واردات بی‌رویه است. اگر قرار باشد اجناس خارجی به سهولت در دسترس باشد و قیمت پایین باشد تولید کننده داخلی ورشکست می‌شود. در واردات دولت باید کاملاً مراعات تولید داخلی را بکند. چه در صنعت و چه در کشاورزی. بعضی وقت‌ها میوه و سایر محصولات کشاورزی از خارج می‌شود و کشاورز داخلی ورشکست می‌شود.

وی ادامه داد: وظیفه دیگر دولت جلوگیری از قاچاق کالا است. اگر این موضوع کنترل نشود تولید کننده داخلی نمی‌تواند کاری کند. صادرات کالای داخلی هم باید در نظر گرفته شود. کاهش هزینه‌ها، موضوعاتی مثل وام و تسهیلات بانکی نیز مهم است. دولت اگر دریافتی خودش را از تولید کنندگان کمتر کند در جای دیگری سود می‌برد. شرکت‌های دانش بنیان باید ارتقاء پیدا کنند. مدیریت باید کارآمد، جهادی و با انگیزه باشد.

این فعال سیاسی گفت: مجلس هم وظیفه دارد؛ باید قوانین را متناسب با شرایط جنگ اقتصادی تصویب کند. ما باید خود را برای مقابله این شرایط آماده کنیم. یکی از مشکلات کشور نظام بانکی است، دولت‌ها همه وعده اصلاح نظام بانکی را داده‌اند و هیچ وقت نتیجه‌ای نگرفتند. مجلس باید بر این موضوع نظارت کند.

وی ادامه داد: قوه قضائیه با ریاست جدید باید با مفسدان اقتصادی مقابله کند. عده‌ای هستند که از شرایط تحریم سوء استفاده می‌کنند. این‌ها را قوه قضائیه باید بشناسد و مقابله کند. نمونه‌هایی از این برخورد را در ماه‌های گذشته دیده‌ایم. اما مردم انتظار برخورد دقیق‌تر و بیش‌تری دارند. انتظار همه مقابله با فساد است.

حدادعادل در ادامه اظهار کرد: مردم دو دسته هستند کسانی که اقلیت هستند پول دارند و می‌توانند تولید کنند. وظیفه آن‌ها این است که سرمایه خود را در کار تولید به کار بیندازند. نه اینکه پول و سرمایه را صرف درآمدهای کاذب بکنند. کشور با این فعالیت‌ها رشد نمی‌کند. کسانی که سرمایه دارند باید سرمایه خود را به میدان تولید بیاورند.

وی افزود: همچنین عامه مردم که خریدار هستند باید خریدار تولیدات داخلی باشند. تولید رونق نمی‌گیرد مگر اینکه مردم خریدار تولیدات داخلی باشند. همان‌طور که رهبری سال‌های گذشته از مردم خواسته اند مردم باید الگوی مصرف خود را تصحیح کنند. ایرانیان غیرت به خرج داده‌اند این غیرت ملی باید خودش را در تولید و مصرف نشان دهد. رونق تولید به معنی رونق اقتصاد است. رونق اقتصاد به اشتغال می‌انجامد. بیکاری را ببینید چه لطمه‌هایی می‌زند. چه خانواده‌هایی که بر باد می‌رود. رونق تولید جلوگیری از بیکاری است.

این فعال سیاسی در پایان گفت: برای اینکه در این جنگ پیروز شویم همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند دولت، همه دستگاه‌ها و مسئولین سیاست خارجی باید به آمریکا اعتماد نکنند و به اروپا امید نبندند. راه برون رفت و پیروزی ما از این توطئه این است که به جای امید بستن و اعتماد به دشمنان به خداوند بزرگ اعتماد کنیم. این چهل سال را با همین توکل به خدا و امید به ملت طی کردیم ان‌شاءالله از این تنگنا هم عبور خواهیم کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.