حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه نخست نماز جمعه این هفته تهران با شاره بخ بخشی از بیانیه «گام دوم» گفت: در اطراف فرازهایی از این بیانیه است که در میان ملت‌های به پا خواسته و انقلاب کرده کمتر دیده شده توانسته باشند آرمان‌های انقلابی را حفظ کنند و بر اصول و مبانی خود پایدار بمانند. 

وی ادامه داد: این یکی از مهمترین و کلیدی‌ترین عوامل رشد و بالندگی و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی است. 

خطیب موقت نماز جمعه تهران با تاکید بر این موضوع که در واکاوی و تحلیل این جمله اشاره داشتم قدرت، ثمره پیوند سه مقوله مهم و نایاب است، گفت:  نخست مکتب و نظریه‌ای که از پشتوانه علمی، منطقی و معرفتی برخوردار باشد و انقلابی، حرکتی، نظریه‌ای و مکتبی بالنده است که عقبه عقلانی و علمی و پشتوانه معرفتی تکیه‌گاه او باشد.

وی افزود: انقلاب اسلامی جوشیده از آموزه‌های وحیانی و آموزه های پیامبر اکرم(ص) است. 

ابوترابی‌فرد همچنین در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران گفت: در این روزهای آغاز سال ما با پدیده بارش های استثنایی مواجه شدیم. در عصر جدیدی قرار داریم،‌ عصر گام دوم انقلاب که عصر انساندوستی است. در عصر تحولات آب و هوا و اقلیمی،‌ عصر جدیدی در رسانه ملی و فراهم آمدن زمینه رویش استعدادهای نسل جوان قرار گرفته‌ایم. 

وی ادامه داد: در این تحولات اقلیمی در ۱۳ روز اول سال ۹۰ میلیارد متر مکعب بارش داشتیم که در سال‌های آب و هوای معمولی حداکثر این بارش در طول سال بارانی کشور حدود ۴۰۰ میلیارد متر مکعب است. اگر نبود کار بزرگ انقلاب، اگر نبود کار بزرگ فرزندان هوشمند انقلاب در ساختن سدهای کشور امروز که ما ۱۷۲ سد در سطح کشور داریم که قبل پیروزی انقلاب ۱۹ سد بود. اگر نبود این سدها نمی‌دانستیم امروز خوزستان و لرستان استان‌های کشور چه شرایطی داشتند. 

وی افزود: این سدها خسارات را به حداقل ممکن کاهش داد. بسیج نیروها، حضور موثر مهندسی سپاه و ارتش در کنار مدیران با هدایت فرماندهی کل قوا راه را برای مدیریت این سیل ویرانگر هموار کرد. امروز تقریبا ۱۷۲ سد کشور بالاترین ظرفیت آبی خود را دارد.  

این نماینده سابق مجلس گفت: اما باید ملت ایران، ملت بزرگ ایران همانند مردم شریف شیراز که وقتی آن حادثه را شنیدند در فضای مجازی آدرس منزل دادند و خانه‌های مردم  به روی سیل‌زدگان گشوده شد و در خدمت برادران و خواهران خود قرا گرفتند این کار بزرگ راتداوم دهند.

وی ادامه داد: مردم می‌توانند درصدی از حقوق خود را برای این امر اختصاص بدهند تا یک کار بزرگ ملی شکل بگیرد و فرزندان میهن اسلامی که در این حادثه آسیب دیدند در جنوب کشور و در استان های لرستان و گلستان احساس کنند ملت ایران در کنار آنها هستند. 

وی افزود: بگذارید دولتمردان دور از اخلاق آمریکا بفهمند ملتی که انقلاب را پاس داشته است با اقتدار از این چالش‌ها عبور می‌کند و رحمت الهی را در این ماه‌ها متوجه خود می‌سازد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به پیام نوروزی مقام معظم رهبری و تأکید بر مسئله تولید گفت: کلید واژه برون‌رفت از تنگناهای اقتصادی و اجتماعی تبدیل شدن ایران اسلامی به قدرت بزرگ تعیین‌کننده اقتصادی قاره آسیا است. امروز ما با همه مشکلات، تحریم‌ها و تنگناها، جز ۲۰ اقتصاد اول دنیا هستیم. این زیبنده انقلابی نیست که در عرصه سیاسی، قدرت تعیین‌کننده جهانی است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با تأکید بر اینکه قدرت‌های بزرگ در یک طرف میز می‌نشینند و انقلاب ما از وزن و اقتداری برخوردار است که در برابر آنان در یک میز قرار می‌گیرد. این اقتدار و وزن سیاسی و همچنین وزن علمی کشور اقتضا می‌کند که ما یک قدرت اقتصادی بزرگ باشیم که هیچ تهدیدی نتواند بر این اقتصاد بالنده تأثیر معنادار داشته باشد؛ باید در این جایگاه قرار بگیریم.

وی تصریح کرد: حلقه بنیاد واشنگتن، یکی از پنج حلقه اقتصادی است که به کنگره آمریکا و دولت آمریکا در چگونگی مبارزه با جمهوری اسلامی مشورت می‌دهد. آقای پاتریک یکی از اقتصاددانان این حلقه در دی ماه سال ۹۶ در سمینار «بازاجرای تحریم‌های ایران؛ کجا، چگونه و چرا» می‌گوید اقتصاددانان و مدیران بزرگ ایران قدرت تصمیم‌های سخت ندارند. این جمله تا حدودی درست است.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه باید تصمیمات سخت گرفت، گفت: باید مصرف را به حداقل رساند. ملت عزیز! پیام حضرت یوسف است که مصرف باید مدیریت شده باشد. این فرد بعد از آن می‌گوید که اقتصاد ایران یک اقتصاد متنوع است. ایران سرشار از منابع طبیعی است و حدود ۳۷ میلیارد تن ذخایر قطعی معدنی داریم. بیش از ۵۳۰۰ معدن فعال در کشور وجود دارد. جامعه مهندسی ایران بعد از آمریکا، بالاترین رتبه را در جهان دارد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با تأکید بر اینکه بیش از ۳۶ هزار پزشک متخصص و فوق‌تخصص در کشور وجود دارد، گفت: بیش از ۲۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کنار ذخایر عظیم نفت و گاز بسیار حائز اهمیت است. منابع طبیعی و ظرفیت‌های بسیار بالایی برای گردشگری و خلق ثروت داریم. بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر راه به آب‌های آزاد داریم. ایران یک کشور استثنایی است. یکی از مقامات ارشد نظامی آلمان می‌گوید ایران در کره خاکی، نقطه ژئوپلیتیک جهان است.

وی با اشاره به حرف‌های پاتریک که می‌گوید وضعیت اقتصاد کلان ایران، وضعیت خوبی است، دولت بودجه احتیاطی خوبی برای حل مشکلات در اختیار دارد و صندوق توسعه ملی که با نگاه رهبری معظم شکل گرفت، مهم است، ادامه داد: در ایران شاخص بدهی دولت نسبت به تولید ناخالص داخلی، خیلی بهتر از وضعیت این شاخص در آمریکا است. پاتریک در ادامه می‌گوید اگر بخواهیم وضعیت اقتصادی ایران را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم، وضعیت اقتصاد ایران در حد ایتالیا و اسپانیا است که اقتصادهای معمولی و طبیعی دنیا هستند. این اقتصاد اگر رابطه خود را با خام‌فروشی به حداقل کاهش دهد و رو به تولید دانش‌بنیان بیاورد، با یک انقلاب عظیم در عرصه اقتصاد روبرو می‌شویم.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه در این شرایط کشور به یک قدرت بزرگ اقتصادی تبدیل می‌شود، افزود: نگاه رهبری معظم انقلاب به این افق بلند است و راهکار، تولید است. موانع پیش‌روی تولید را باید برداشت و سرمایه‌ها را باید به حوزه‌هایی هدایت کرد که از بالاترین مزیت و ارزش افزوده برخوردار است.

وی خطاب به دولتمردان گفت: ما برای تولید نیازمند نقشه راه هستیم. همانطور که حضرت یوسف نقشه راه ارائه کرد. باید نقشه راه درستی را تعریف کرد و راه را برای هدایت سرمایه‌ها به سمتی که بالاترین مزیت را دارد، هموار کرد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد خطاب به کارآفرینان و کسانی که در عرصه اقتصادی فعال هستند، گفت: منابع خود را به سمت تولید واقعی هدایت کنید و کالاهایی که صادر می‌شود، باید ارز حاصل از آن در خدمت اقتصاد ملی قرار بگیرد. اگر مصالح و منافع خود را می‌خواهید، منافع شما در بازگشت جریان درآمدهای ارزی به متن واقعی اقتصاد است.

خطیب نماز جمعه تهران مبارزه قاطع با فساد را ضروری عنوان کرد و افزود: در این صورت، راه برای سرمایه‌گذاری صحیح هموار می‌شود. باید نظام بانکی کشور با استقلال بانک مرکزی و نظارت دقیق آن بر نظام بانکی و برنامه‌ریزی برای هدایت منابع به سمت تولید، در خدمت تولید قرار بگیرد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.