اظهارات مهم مذاکره کننده ارشد ایران/ جمع‌بندی مذاکرات قبلی پیش‌نویس است نه یک توافق

رئیس هیات مذاکره کننده ایران با ۱+۴ گفت: آن چه از ۶ دور مذاکرات قبلی پیش روی ماست یک پیش‌نویس است نه یک توافق و پیش‌نویس محل مذاکره است . 

علی باقری در این ارتباط ادامه داد: تا وقتی در مورد همه چیز توافق نشده باشد در مورد هیچ چیزی توافق نشده است .

وی افزود: بر این اساس همه مباحثی که در ۶ دور گفت‌وگوهای وین به یک جمع بندی رسیده قابل مذاکره است و این مورد اذعان همه طرف‌های گفت‌وگو در نشست روز دوشنبه هم بود. 

نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام به ریاست مشترک علی باقری، رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و با حضور هیأت‌های ایران، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا عصر روز دوشنبه برگزار شد.

هیأت ایرانی با هدف تمرکز جدی بر مسئله رفع تحریم‌ها علیه ملت ایران با ترکیبی حقوقی-اقتصادی در این جلسه حضور یافته است.
دو معاون دیپلماسی اقتصادی و امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه و همچنین معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و مشاور اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی از جمله اعضای هیأت ایرانی حاضر در نشست وین بودند.

 علی باقری پس از نشست روز دوشنبه ایران و ۱+۴ در جمع خبرنگاران گفت: در نشست امروز دو دستور کار داشتیم، یکی درباره وضعیت اجرای برجام و دیگری چشم انداز اعضا به وضعیت پیش رو به ویژه مذاکرات بود. هر کدام از کشورها دیدگاه خود را بیان کرد و ایران هم تصریح کرد که عامل وضعیت کنونی اقدام آمریکا در نقض برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و خروج از برجام است و سایر اعضا هم بر این موضع تاکید داشتند.
وی ادامه داد: نکته دیگر که در نشست تاکید شد، بحث استمرار این وضعیت است، یعنی سیاست فشار حداکثری آمریکا که در پی خروج آمریکا از برجام علیه ایران اتخاذ شد ادامه دارد در حالی که دولت فعلی با سیاست‌های قبلی مخالفت داشته و دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.