کیهان: دولت سیزدهم دست برتر را در مذاکرات دارد

به گزارش دنیای اقتصاد، روزنامه کیهان در گزارشی نوشت:

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: اگر آمریکا برای رفع واقعی تحریم‌ها بیاید، قطعاً می‌تواند بلیت بازگشت به اتاق برجام را دریافت کند وگرنه همچنان در خارج از میز برجام باقی خواهد ماند.

هتل «پله کوبورگ» وین دیروز دوشنبه ۸ آذرماه میزبان مذاکرات رسمی ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) بود تا دور هفتم گفت‌وگوها بین نمایندگان ایران و طرف‌های برجام با هدف رفع تحریم‌ها برگزار شود.

این نشست به ریاست «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگان ایران، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس (در سطح معاونان وزرای امور خارجه و مدیران سیاسی) برگزار شد.

بر اساس بیانیه‌های اعلامی و مطابق با قوانین سلامت اتریش و به دلیل قرنطینه سراسری در این کشور؛ مطبوعات اجازه ورود به داخل و سالن محل برگزاری این نشست را نداشتند و صرفاً در یک محوطه مطبوعاتی مقابل هتل کوبورگ که برای آن‌ها تعیین‌شده، حضور داشتند.

هیئت مذاکره‌کننده ایران به ریاست علی باقری (معاون سیاسی وزیر خارجه) از روز شنبه ۶ آذرماه وارد وین شده و طی روزهای گذشته با هیئت‌های چین و روسیه و انریکه مورا دیدارهایی غیررسمی و رایزنی‌های دوجانبه و سه جانبه‌ای را انجام داده است.

گفتنی است با اینکه ۶ دور از گفت‌وگوهای وین در دولت سابق و بدون حصول نتیجه انجام شد، اما جمهوری اسلامی اعلام کرده که هدفش از حضور در این دور از مذاکرات رفع تمامی تحریم‌های آمریکا به‌صورت یکجا، مؤثر و قابل راستی‌آزمایی و همراه با تضمین‌های عینی است.

به‌دنبال راستی‌آزمایی عملی اجرای تعهدات آمریکا ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ هستیم

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران دیروز دوشنبه در نشست خبری در همین زمینه در پاسخ به سؤالی درباره بحث راستی‌آزمایی و پیگیری استراتژی ۴۸ ساعته آمریکا بیان کرد: ما تأکید کردیم که به‌دنبال راستی آزمایی عملی اجرای تعهدات آمریکا ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ هستیم. طبیعی است که هر آنچه در چارچوب این راستی‌آزمایی عملی و مؤثر قابل‌تعریف باشد را پیگیری می‌کنیم.

خطیب‌زاده گفت: هیئت ایران با عزم و اراده جدی برای حصول به توافق وارد وین شده و به گفت‌وگوهای نتیجه‌بخش فکر می‌کند.

وی افزود: این اراده جدی که دولت ایران با اعزام تیم باکیفیتی که همه می‌دانید آغاز کرده مسیری است که اگر طرف مقابل هم با همان عزم و اراده جدی بیاید می‌توانیم بگوییم در مسیر درستی برای رسیدن به توافق درخصوص اطمینان از رفع تحریم‌های آمریکا قرار خواهیم گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بن‌بست‌های وین نیز خاطرنشان کرد: مسئول وضعیت فعلی که الآن در آن قرار داریم، چه از حیث خروج آمریکا از برجام و هم از حیث بن‌بستی که در دوره‌های قبلی رخ داد، آمریکا است. متأسفانه آمریکا هم این مذاکرات را تطویل کرده و هم این‌که بخشی از بن‌بست‌ها را به‌نوعی تعریف کرده که اگر آمریکا برای حل‌وفصل آن بن‌بست‌ها به وین نیاید، شرایط سختی را خواهیم داشت.

وی گفت: ما با اراده جدی و عزم واقعی و حسن نیت امیدواریم که بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن اگر طرف‌های مقابل با تغییر رویکرد به وین آمده باشند، بتوانیم برای رفع تحریم‌های آمریکا اقدام کنیم.

آمریکایی‌ها با اراده واقعی بیایند و فرصت را مغتنم بشمارند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات رابرت مالی درباره مذاکره مستقیم ایران و آمریکا در وین و اراده‌ای در ایران برای بازگشت به برجام دیده نمی‌شود نیز اظهار داشت: اگر آمریکا برای رفع تحریم‌ها و برای رفع واقعی تحریم‌ها بیاید، قطعاً می‌تواند بلیت بازگشت به اتاق برجام را دریافت کند وگرنه همچنان در خارج از میز برجام باقی خواهد ماند. فراموش نکنند آنهایی که امروز این حرف‌ها را می‌زنند امروز خودشان بخشی از کمپین و کارزار فشار حداکثری ترامپ هستند. در ۶ دور وقت ما و انرژی ۱+۴ را گرفتند که استدلال کنند بخشی از تحریم‌ها و میراث شکست‌خورده ترامپ را حفظ کنند.

توصیه من این است که با این اراده واقعی بیایند که تحریم‌هایی که از سال ۲۰۱۵ اعمال کردند و به‌ویژه برچسب‌های ساختگی که مورد قبول ایران نیست، باید مرتفع شود.

خطیب‌زاده ادامه داد: ما الآن در ابتدای گفت‌وگوهایی در دولت جدید هستیم که دولت جدید با عزم و اراده واقعی و حُسن‌نیت و با هدف گفت‌وگوهای نتیجه‌بخش وارد شده و طرف‌های مقابل باید این پنجره فرصت را مغتنم بشمارند چون این پنجره فرصتی نیست که تا ابد باز بماند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا راهی هست تحریم‌ها برداشته شود و هم برنامه هسته‌ای بماند، گفت: ما دوگانه‌ها را قبول نداریم. ما متعهد به حفظ و صیانت صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران هستیم همان‌قدر هم متعهد هستیم که در جهت رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا عمل کنیم. همان‌قدر هم متعهد هستیم که به خنثی‌سازی این تحریم‌ها به‌عنوان اهرم فشار آمریکا بپردازیم و این اهرم را از دست آن‌ها بگیریم. ما هیچ‌کدام از راهبردهایمان را جایگزین راهبرد دیگر نکردیم و این راهبردها را به‌صورت مؤثر و موازی در حال پیگیری هستیم.

همان‌طور که برخی ارگان‌ها به خنثی‌سازی تحریم‌ها متمرکز شدند همان‌قدر هم وزارت خارجه با استفاده از ظرفیت ملی برای رفع تحریم‌ها اقدام کرده و همان‌قدر هم سازمان انرژی اتمی در حفظ و صیانت از دستاوردهای دانشمندان هسته‌ای تمرکز کرده است.

هیچ گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با هیئت آمریکایی نداریم

وی در پاسخ به سؤالی تصریح کرد که هیچ گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با هیئت آمریکایی در وین صورت نخواهد گرفت.

برگزاری نشست غیررسمی هماهنگی در وین بدون حضور ایران و آمریکا

دیروز دوشنبه ۸ آذرماه، ساعتی پیش از برگزاری نشست رسمی مذاکرات هسته‌ای وین با محور رفع تحریم‌ها علیه ایران، نشستی غیررسمی با حضور طرف‌های برجام بدون حضور ایران و آمریکا برگزار شد. میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در پیامی توییتری با اعلام این خبر، هدف از برگزاری این جلسه را «آمادگی برای نشست رسمی کمیسیون مشترک و افتتاح دور هفتم مذاکرات وین» اعلام کرد.

نشست سه‌جانبه ایران، چین و روسیه در وین

باقری و انریکه مورا در وین گفت‌وگو کردند

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌الملل در وین از برگزاری نشست سه‌جانبه غیررسمی میان نمایندگان ایران، روسیه و چین در وین خبر داد.

میخائیل اولیانوف در یک پیام توییتری نوشت: «چین، ایران و روسیه امروز [یکشنبه]، رایزنی‌های غیررسمی سه‌جانبه‌ای در راستای آماده‌سازی ازسرگیری رسمی گفت‌وگوهای وین برگزار کردند.» اولیانوف اضافه کرد: «تبادل دیدگاه‌ها، برای درک موضع به‌روز ایران درباره مذاکره، مفید بود.»

همچنین در ادامه رایزنی‌های هیئت مذاکره‌کننده ایران در وین و پیش از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام علی باقری با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام به‌صورت دوجانبه دیدار کرد و به گفت‌وگو نشست.

باقری: با اراده جدی وارد گفت‌وگوهای وین شده‌ایم/ تمرکز و اولویت اصلی بر لغو تحریم‌ها است

علی باقری، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایرانی در مذاکرات وین در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما درباره این دور از مذاکرات اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با اراده جدی و با یک تدارک قوی برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه وارد این گفت‌وگوها شده است.

وی اظهار داشت: ترکیب هیئت جمهوری اسلامی ایران نشان‌دهنده این عزم و جدیت ایران برای برداشتن گام‌های جدی در زمینه لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران است.

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: امیدواریم این گفت‌وگوها به‌صورت مؤثر برای تأمین هدف جمهوری اسلامی ایران در زمینه لغو این تحریم‌ها نقش داشته باشد.

وی درباره مدت‌زمان این دور از گفت‌وگوها نیز بیان کرد: در این دور از گفت‌وگوها تمرکز و اولویت اصلی بر لغو تحریم‌ها خواهد بود و الآن دوره زمانی برای این دور از گفت‌وگوها نمی‌توان پیش‌بینی کرد ولی جلسه افتتاحیه عصر دوشنبه در وین چشم‌انداز آتی این دور از گفت‌وگوها موردبحث هیئت‌های مختلف قرار خواهد گرفت و به ‌احتمال ‌قوی روز دوشنبه چارچوب و دوره زمانی این دور از گفت‌وگوها مشخص خواهد شد.

باقری همچنین درباره رایزنی‌های دو و سه‌جانبه قبل از نشست دیروز کمیسیون مشترک برجام هم گفت: قبل از آغاز دور جدید گفت‌وگوها رایزنی‌هایی با برخی از طرف‌های شرکت‌کننده در گفت‌وگوها داشتیم.

وی افزود: روز شنبه و یکشنبه هیئت‌های کارشناسی ایران با هیئت‌های کارشناسی روسیه و چین جلسات مفیدی را داشتند و روز یکشنبه نیز سفرای روسیه و چین که روسای هیئت‌های این دو کشور در گفت‌وگوهای ۱+۴ با ایران هستند، دیداری را با من در محل نمایندگی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین داشتند.

معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: بحث‌های مختلف و مفیدی را با دو طرف روس و چین برای آمادگی آغاز گفت‌وگوهای ایران و ۱+۴ در دور جدید گفت‌وگوها داشتیم.

روسیه: درباره روند مذاکرات خوش‌بین هستیم

او همچنین پیش از نشست عصر دیروز کمیسیون مشترک برجام در وین تأکید کرد که هیچ‌گونه جایگزین منطقی و قابل قبولی برای پایان موفقیت‌آمیز مذاکرات «وین» برای احیای برجام وجود ندارد.

وی در پیام توییتری درخصوص روند مذاکرات وین نوشت: «لطفاً روسیه را مستثنا کنید. ما کاملاً از تمامی مشکلات موجود در مذاکرات وین آگاه هستیم اما خوش‌بینی محتاطانه‌ای داریم. دلیل این خوش‌بینی محتاطانه بسیار ساده است: ما هیچ جایگزین معقول و قابل قبولی برای اتمام موفقیت‌آمیز مذاکرات درباره برجام نداریم».

پکن: آمریکا باید تمام تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند

وزارت خارجه چین ضمن استقبال از شروع مجدد مذاکرات وین، تأکید کرد که ایالات‌متحده باید تمامی تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی علیه ایران را رفع کند.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز در کنفرانس خبری خود تأکید کرد که ایالات‌متحده باید به‌طور کامل تمامی تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه علیه کشورهای ثالث همچون ایران و چین را رفع کند.

به گزارش شبکه «سی‌سی تی وی»، سخنگوی وزارت خارجه چین به چهار نکته در ادامه روند مذاکرات هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: «مسئله اول، حفظ منطق صحیح مذاکرات است. ایالات‌متحده آمریکا به‌عنوان آغازگر بحران هسته‌ای ایران، باید به‌طور کامل تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی علیه طرف‌های ثالث همچون ایران و چین را لغو کند. بر این اساس، ایران اجرای تعهدات خود را از سر می‌گیرد.»

وی ادامه داد: «مسئله دوم، احترام به حقوق و منافع قانونی و مشروع و نگرانی‌های معقول تمامی طرف‌ها است. مذاکرات باید براساس احترام متقابل پیش رود و در جهت منافع متقابل و نتایج برد- برد ادامه یابد و توازن حقوق و تعهدات تمامی طرف‌های این توافق جامع را احیا کند و صلح و ثبات منطقه‌ای را ترویج دهد و حقوق و منافع تمامی طرف‌ها برای برقراری همکاری اقتصادی و تجاری قانونی و مشروع با ایران حفظ و رعایت شود.»

سخنگوی وزارت خارجه چین در خصوص سومین نکته توضیح داد: «مسئله سوم، اتخاذ یک راهبرد مذاکره عملی و انعطاف‌پذیر است. چین با پیشبرد مذاکرات بر اساس اجماع مذاکرات پیشین موافق است. در عین‌ حال، باید بر رایزنی‌های برابر تأکید شود و خرد سیاسی اعمال شود و به‌صورت خلاقانه مسائل باقیمانده در مذاکرات رفع شود و برای دستیابی هرچه سریع‌تر به توافق تلاش شود.»

وی در پایان درخصوص نکته چهارم تأکید کرد: «نکته چهارم، پایبندی به مسیر حل‌وفصل سیاسی و دیپلماتیک است. تمامی طرف‌ها باید بی‌طرف و منطقی باقی بمانند و روند مذاکرات را حفظ کنند و از گفتار و اعمال افراطی که در تلاش‌های دیپلماتیک اخلال ایجاد می‌کند، بپرهیزند.»

ابراز امیدواری کره‌جنوبی برای پیشرفت در مذاکرات

وزارت خارجه کره جنوبی نیز دیروز دوشنبه طی بیانیه‌ای ضمن استقبال از تداوم مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران، گفت: امیدوار است که این گفت‌وگوها به پیشرفت در این مسئله منجر شود.

به گزارش «یونهاپ» در این بیانیه آمده است: «دولت کره چشم‌به‌راه پیشرفت اساسی است و همه طرف‌های ذی‌نفع را تشویق می‌کند تا با صبر و حوصله وارد عمل شوند... سئول امیدوار است همه طرف‌های ذی‌نفع بر سر توافق هسته‌ای به توافق برسند و صادقانه از آن برای ارتقای صلح و ثبات منطقه پیروی کنند».

مورا: تلاش‌ها برای بازگرداندن برجام به مسیر اصلی ادامه دارد

«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از برگزاری نشست دیروز کمیسیون مشترک برجام در پیامی توییتری نوشت: «به وین برای دور هفتم مذاکرات به‌منظور بازگرداندن برجام به مسیر اصلی بازگشتیم. تلاش‌های مقدماتی فشرده در جریان است.»

سی‌ان‌ان به نقل از مقامات آمریکایی: امکان توافق هست

شبکه خبری آمریکایی «سی‌ان‌ان» روز یکشنبه در گزارشی به‌رغم ادعاهای رسانه‌ای درخصوص کم بودن احتمال موفقیت مذاکرات وین، به نقل از چند مقام آگاه اعلام کرد که هنوز زمان برای رسیدن به یک توافق با ایران وجود دارد.

چند دیپلمات اروپایی به سی‌ان‌ان گفتند که هنوز زمان برای رسیدن به یک توافق با ایران وجود دارد، اما به‌طور محتمل این زمان تا خاتمه سال آتی میلادی خاتمه خواهد یافت. به گفته این دیپلمات‌ها، در این برهه هنوز طرح ثانویه‌ای وجود ندارد.

مقام ایرانی به رویترز: آمریکا باید همه تحریم‌ها را رفع کند

رویترز هم در گزارشی به نقل از «دیپلمات‌های غربی» نوشت: «تیم مذاکره جدید تهران درخواست‌هایی را مطرح کرده است که دیپلمات‌های ایالات‌متحده و اروپایی آن‌ها را غیرواقعی می‌دانند.»

در ادامه این گزارش، به نقل از «مقام ایرانی نزدیک به مذاکرات» آمده است: «خواسته‌های ما روشن است. طرف‌های دیگر و به‌ویژه آمریکایی‌ها باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند این توافق احیا شود یا نه. آنها این توافق را ترک کردند پس باید به آن برگردند و همه تحریم‌ها را رفع کنند».

انتقاد روزنامه آمریکایی به «التماس تیم بایدن به ایران»

در همین زمینه، روزنامه «وال‌استریت ژورنال» در یادداشتی با عنوان «ایران شماره هسته‌ای بایدن را دارد» نوشت: واشنگتن و متحدان اروپایی امیدوار هستند که مذاکرات وین شاید با انگیزه رفع تحریم‌ها نتایجی داشته باشد. دیپلمات‌های ایرانی در حال ارائه این درخواست هستند که هر توافقی بعد از تصدی ریاست جمهوری جو بایدن پابرجا بماند و آنها به هیچ‌چیزی فراتر از بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ حاصل شده با دولت رئیس‌جمهور اوباما متعهد نخواهند شد.»

بر اساس این گزارش، «برای ماه‌ها است که دولت بایدن در حال التماس از ایران برای بازگشت به میز مذاکرات بوده است، البته میزی که ایالات‌متحده به معنای واقعی کلمه حتی در آن حضور هم نخواهد داشت. ایران مذاکره مستقیم با ایالات‌متحده را رد می‌کند در نتیجه مذاکره‌کنندگان آمریکایی باید از طریق واسطه‌های اروپایی کار کنند. به نظر می‌رسد که این تحقیر عامدانه ایالات‌متحده (توسط ایران) باعث انصراف (واشنگتن) نشده است.»

این روزنامه مطرح آمریکایی نوشت: «چین اکنون به‌صورت علنی در حال خرید نفت ایران و بی‌اعتنایی به تحریم‌های ایالات‌متحده است و به نظر می‌رسد که ایالات‌متحده هم اهمیتی به این موضوع نمی‌دهد».

در پایان این یادداشت آمده است: «همه التماس‌های تیم بایدن تنها باعث مصمم‌تر شدن ایران برای تقاضا کردن برای توافقی شده که حتی از توافق اوباما هم ضعیف‌تر است. چنین توافقی باعث اطمینان‌بخشی دوباره به هیچ‌کس به غیر از تهران نخواهد شد».

مواضع ضد ایرانی رژیم صهیونیستی و انگلیس

وزرای خارجه انگلیس و رژیم صهیونیستی پیش از مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ که دیروز برگزار شد، بر عزم دو طرف برای مقابله با ایران تأکید کردند.

«لیز تراس» و «یائیر لاپید» وزرای خارجه انگلیس و رژیم صهیونیستی طی یادداشتی مشترک در روزنامه تلگراف تصریح کردند: «لندن و تل‌آویو شب و روز برای مقابله با دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای با یکدیگر کار خواهند کرد.» در این یادداشت آمده است: «زمان در حال سپری شدن است و ما نیازمند همکاری نزدیک با شرکا و دوستانمان برای مقابله با ایران هستیم.»

وزرای خارجه انگلیس و رژیم صهیونیستی پس از انتشار این یادداشت در روزنامه تلگراف دیروز دوشنبه با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند.

«یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه انگلیس با تکرار لفاظی‌ها علیه ایران گفت که هیئت ایرانی فقط برای رفع تحریم‌ها به وین آمده و به پول نیاز دارد!

بر اساس گزارش کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی، یکی از اهداف اصلی دیدارهای لاپید با «بوریس جانسون» و سپس «امانوئل ماکرون» رهبران انگلیس و فرانسه «اطمینان از پابرجا ماندن تحریم‌های بانکی علیه ایران» بوده است.

«نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم دیروز دوشنبه در ادامه تلاش‌ها برای کارشکنی در روند مذاکرات وین از طرف‌های برجام خواست تسلیم ایران نشوند.

گفتنی است سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه دیروز در نشست خبری خود با رسانه‌ها در پاسخ به سؤالی درباره تحرکات رژیم صهیونیستی و یادداشت مشترک وزرای خارجه انگلیس و رژیم صهیونیستی بیان کرد: این‌که وزیر خارجه انگلیس در شب گفت‌وگوهای وین با طرفی که پنهان نکرده و از روز اول تمامی تلاشش را کرده که برجام امضا نشود و از بین برود و بخشی از اقدامات سرکشانه دولت قبلی آمریکا در خروج از برجام بوده است و امروز هم به‌عنوان مخالف اصلی گفت‌وگوها در وین و احیای برجام است.

وی ادامه داد: شما وقتی این آرایش را می‌بینید متوجه می‌شوید که حداقل در حوزه برخی کشورهای اروپایی با اراده لازم برای رفع تحریم‌ها به وین نمی‌آیند و این نشان می‌دهد که نه‌تنها جدی نیستند بلکه به دنبال ایجاد زمینه‌هایی هستند که این مذاکرات هم تطویل یابد و هم این‌که اجرای برجام به‌صورت مؤثر اتفاق نیفتد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت:‌ این کاملاً روشن است. بگو تو با کیان دوستی، تا بگویم تو کیستی.

لازم به ذکر است که ایران در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل‌وفصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به‌ تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به‌صورت یکجانبه از این توافق خارج شد و به امید وادار کردن ایران با موافقت با توافق مورد پذیرش واشنگتن، سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را در پیش گرفت اما این سیاست نه‌تنها نتیجه‌ای در برنداشت بلکه ایران را وادار کرد تا یک سال پس از تداوم پایبندی به برجام و بعد از بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام، گام‌هایی را در جهت کاهش تعهدات برجامی بردارد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای را فراهم کند.

آمریکایی‌ها اکنون باید بدانند سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی به بن‌بست کامل رسیده و این واقعیتی است که بسیاری از مقامات و رسانه‌ها و اندیشکده‌های غربی (هم در آمریکا و هم در اروپا) بر آن صحه گذاشته‌اند.

از سویی جمهوری اسلامی هم نشان داده که به‌ خوبی توانسته در برابر تحریم‌های ظالمانه امریکا مقاومت کند. بسیار روشن است که آمریکا اقتصاد و اوضاع داخلی خوبی ندارد و در پروژه‌های بین‌المللی خود هم شکست خورده و به قول نشریه آمریکایی اکونومیست «این ایران است که آمریکا را تحت ‌فشار قرار داده است.» همچنین شرایط جهانی و وضعیت کنونی جمهوری اسلامی ایران (از افزایش ذخایر هسته‌ای، رشد ۴۸ درصدی صادرات ایران گرفته تا تداوم تدریجی گشایش‌های ارزی و پیشرفت روزافزون در بسیاری از حوزه‌های علمی، پزشکی، دفاعی و...) حاکی از آن است که جمهوری اسلامی در این دوره از حیات خود در دولت سیزدهم، دست برتر را در اختیار داشته و در میز این دور از مذاکرات از مواضع اصولی خود کوتاه نمی‌آید؛ مطالبات و مواضعی که سکانداران جدید دستگاه دیپلماسی بارها بر آن تأکید کرده‌اند؛ «لغو همه تحریم‌ها»، «راستی‌آزمایی» و «ارائه تضمین».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.