رسیدگی به شکایت‌های نتایج عراق از امروز

کمیساریای عالی انتخابات عراق از آغاز روند بررسی نتایج تحقیقات این کمیساریا درباره شکایت‌های مطرح شده علیه نتایج انتخابات توسط هیئت قضایی از امروز (یکشنبه) خبر داد.

العربی الجدید اعلام کرد که هیئت قضایی کمیساریای عالی انتخابات عراق از امروز (یکشنبه) روند بررسی نتایج تحقیقات درباره شکایت‌های مطرح شده علیه نتایج انتخابات پارلمانی دهم اکتبر این کشور را آغاز می‌کند.

عماد جمیل محسن، عضو کمیساریای عالی انتخابات عراق در این باره گفت: شکایت‌هایی که در کمیساریای عالی انتخابات بررسی شد امروز تحویل هیئت قضایی داده می‌شود و این هیئت از زمان رسیدن آخرین شکایت به دستش ۱۰ روز فرصت دارد تا به آن رسیدگی کند.

وی گفت: این هیئت قضایی است که زمان مورد نیازش از یک روز گرفته تا دو و یا حتی ۱۰ روز را تعیین خواهد کرد و کمیساریای عالی انتخابات نیز پس از گذشت دو روز و حتی کمتر از اعلام پایان بررسی شکایت‌ها توسط هیئت قضایی انتخابات، اسامی برندگان را اعلام خواهد کرد.

وی تصریح کرد: هیچ توصیه‌ای در رابطه با شمارش حوزه‌های جدید وجود نخواهد داشت، زیرا پرونده شکایت‌ها بسته شده است و هیئت قضایی پس از پایان رسیدگی به شکایات، به کار خود پایان می‌دهد و سپس کمیساریا نتایج را اعلام و برای تأیید به دادگاه فدرال ارائه می‌دهد.

کمیساریای عالی انتخابات عراق پنجشنبه اتمام بازشماری دستی آرا در مناطق مختلف عراق را اعلام و تایید کرد که نتایج بازشماری آرا ۱۰۰ درصد مطابق با نتایج شمارش الکترونیکی بوده است.

پیشتر، احزاب سیاسی عراق از قوه قضائیه خواستار رسیدگی به تمامی اعتراضات به نتایج انتخابات پارلمانی شده بودند.

بسیاری از این احزاب از جمله گروه‌های شیعی عراق تأکید کردند که در انتخابات پارلمانی زود هنگام ۱۸ مهر، تقلب گسترده‌ای صورت گرفته است.

معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی، می‌گویند که کمیسیون انتخابات عراق که باید طبق قانون بیطرف باشد، در فرایند شمارش و نتایج اولیه انتخابات بیطرفانه عمل نکردند.

گروه‌های شیعی عراق در چندین جلسه با ارائه مستندها و مدارک بر بروز تقلب و دستکاری در آرا تأکید کردند.

گروه‌های سیاسی شیعی عراق انتخابات پارلمانی عراق و نتایج آن را رد کردند و از قوه قضائیه خواستند اولا تمامی اعتراضات را بررسی کند، دوما اتلاف عامدانه صدها هزار آرای رای‌دهندگان را متوقف کند و در نهایت بازشماری دستی همه آرا را بر اساس معیارهای واقعی انجام دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.