دیدار و گفت‌وگوی قانونگذاران آمریکایی با رئیس جمهوری تایوان

یک گروه دو حزبی از قانونگذاران آمریکایی با سفر به تایوان با رئیس جمهوری این جزیره خودگردان گفتگو کرده و به تقویت روابط بین دو طرف با وجود مخالفت‌های چین پرداختند.

به نوشته مجله نیوزویک، این گروه پنج نفره از قانونگذاران آمریکایی شامل "مارک تاکانو" دموکرات کالیفرنیایی، "الیسا اسلاتکین" دموکرات میشیگانی، "کالین آلرد" دموکرات تگزاسی، "سارا جیکوبز" دموکرات کالیفرنیایی و "نانسی میس" جمهوری خواه کارولینای جنوبی برای دیدار با مقام‌های تایوانی و گفتگو با تسای اینگ ون، رئیس جمهوری این کشور به تایپه رفتند.

این سفر در حالی صورت گرفت که دولت پکن به شدت با آن مخالف بود.

به دنبال برگزاری نشستی، تسای اینگ ون در توئیتی نوشت: از شما قانونگذاران آمریکایی سپاسگزارم. سفر شما به تایوان و حمایتتان از تقویت روابط بین دو طرف برای منطقه و جهان خوب خواهد بود.

اسلاتکین اعلام کرد که درخواستی را از سفارت چین در آمریکا مبنی بر لغو سفر به تایوان دریافت کرده و در توئیتی نوشت: وقتی اخبار مربوط به سفر ما به تایوان منتشر شد، دفتر من پیامی را از سفارت چین دریافت کرد که به من می‌گفت باید این سفر را لغو کنم. اما ما این کار را انجام ندادیم و در تایوان هستیم و به تعهداتمان در قبال تایوان پای‌بندیم.

جیکوبز نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، این سفر به تایوان، کره جنوبی و ژاپن از سوی تاکانو، رئیس کمیته امور کهنه سربازان مجلس نمایندگان آمریکا ترتیب داده شده است.

رویکرد خصمانه چین در قبال تایوان از زمان روی کار آمدن تسای اینگ ون و حزب دموکرات مترقی در ۲۰۱۶ شدت گرفته است.

چین، تایوان را یکی از استان‌های جدا شده خود می‌داند و در گذشته تاکید داشته حتی با زور هم شده آن را پس می‌گیرد. تایپه اما تمایلی ندارد تحت کنترل حزب کمونیست چین قرار بگیرد.

در این میان،‌ رویکرد دوستانه آمریکا در قبال تایوان نیز باعث افزایش تنش‌ها بین چین و تایپه شده است. چین تاکید دارد که اطلاع آمریکا از سیاست "چین واحد" بنیاد روابط دوجانبه است و تایوان حساس ترین مساله در روابط پکن و واشنگتن به شمار می‌رود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.