سفر رئیسی به ترکمنستان

آیت الله سید ابراهیم رئیسی عصر امروز شنبه به دعوت رسمی «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان و با بدرقه آیت الله محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب و محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و جمعی از اعضای کابینه، تهران را به مقصد عشق آباد پایتخت ترکمنستان ترک کرد.

رئیس جمهور با حضور و سخنرانی در اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، مواضع و پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران در زمینه تقویت مناسبات منطقه‌ای و بین المللی و بویژه رفع موانع و افزایش سطح همکاری‌ها و تبادلات اقتصادی کشورهای عضو سازمان اکو را تشریح و تبیین خواهد کرد.
 رئیسی همچنین در این سفر در دیدار با همتایان شرکت ‌کننده در اجلاس، راه‌های توسعه و تعمیق روابط دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.
دیدار با ایرانیان مقیم ترکمنستان، تجار ایرانی و شرکت‌کنندگان در اجلاس اکو از دیگر برنامه های سفر رئیس جمهور است.
جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان، ۱۰ عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو را تشکیل می‌دهند. ‌

پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) یکشنبه هفتم آذر ماه سال جاری به میزبانی ترکمنستان برگزار خواهد شد و این کشور ریاست دوره‌ای اکو را عهده دار خواهد بود.
منابع و ظرفیت های گسترده اقتصادی بویژه در بخش‌های معدن، نفت و گاز و گردشگری کشورهای عضو سازمان اکو سرمایه ارزشمندی را دراختیار این سازمان مهم اقتصادی منطقه‌ای قرار داده است. از طرفی جمهوری اسلامی ایران به دلیل داشتن مرز زمینی با ۵ کشور عضو اکو و دارا بودن موقعیت استراتژیک جغرافیائی برای برقراری اتصال سایر اعضاء به آب‌های بین‌المللی و نیز به دلیل استقرار دبیرخانه دائمی اکو در تهران از موقعیت محوری در این سازمان برخوردار است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.