به گزارش اکوایران، اولین نشست ابراهیم رئیسی با اقتصاددان در دولت سیزدهم بسیار زودتر از آنچه در دولت های گذشته رخ داده بود، برگزار شد.

رئیسی در این جلسه، با اشاره به اهمیت حل مشکلات اقتصادی کشور با استفاده از نظرات نخبگان و کارشناسان گفت: وضعیت اقتصادی که دولت تحویل گرفته را شما به خوبی می دانید و بسیاری از مردم آثار آن را در سفره و جیب خود احساس می کنند، اما شما اقتصاددانان دلایل آن را هم می دانید.

رئیس دولت در ادامه سخنان به طرح چهار پرسش، پرداخت:

چرا شاخص های کلان اقتصاد کشور مطلوب نیست؟

چرا تورمی که قرار بود تک رقمی شود اتفاق نیفتاده است؟

چرا ده ها میلیارد دلار یارانه پنهانی که دولت پرداخت می کند، مردم آثار مطلوب آن را در زندگی خود نمی بینند؟

چرا با وجود هزاران هزار میلیارد تومان مصارف دولت در ۸ سال گذشته، رشد اقتصادی کمتر از یک درصد داشته ایم؟

به گفته رئیسی اینها سوالاتی است که در جامعه وجود دارد. اما طبق نظر اقتصادانان در درون و بیرون دولت تغییر شرایط اقتصادی کشور امکان پذیر است. او افزود: این آمادگی در دولت وجود دارد که با نظر کارشناسی، مطالعه و درایت این تغییر ایجاد شود.

رئیس دولت سیزدهم با اشاره به اینکه ما در آستانه آماده کردن مهمترین سند مالی کشور یعنی بودجه سال ۱۴۰۱ هستیم تاکید کرد:  بودجه در این دولت با نگاه عدالت محور و برگرفته از آمایش سرزمینی تنظیم می شود تا بتواند عادلانه تقسیم امکانات کند.

رئیس قوه مجریه با استناد به بیانات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه کسری بودجه را ام المصائب خواندند، اظهار کرد: با توجه به اینکه بودجه ۱۴۰۰ با کسری بودجه بسته شده بود، این کسری برای دولت بار مالی ایجاد کرده است.

او در عین حال از اقتصاددانان خواست در نسخه های اقتصادی که قرار است برای مشکلات کشور نوشته شود یک نکته باید رعایت شود: راهکارهای پیشنهادی باعث رکود نشود. با توجه به اینکه سیاست های اقتصادی اتخاذ شده از طرف دولت عمدتا بر سمت تقاضا اثر می گذارد وقتی رئیس دولت از قید ضد رکود استفاده می کند، یعنی در بده بستان بین رکود و تورم فعلا جانب رکود را گرفته است.

بدین ترتیب این مانفیست دولت برای دوره پیش رو با انقباض در سیاست های پولی و افزایش نرخ سود با هدف مدیریت رشد نقدینگی و تورم ناسازگاری دارد.

این ناسازگاری جایی آشکار می شود که ابراهیم رئیسی بیان می کند: چه کنیم هم رونق داشته باشیم و هم تورم نداشته باشیم. 

از دید برخی کارشناسان چنین اتفاقی نیازمند حذف محدودیت های سمت عرضه و افزایش درآمد ارزی دولت است، بنابراین با توجه به اینکه در کوتاه مدت کار خاصی نمی توان کرد، می توان گفت دولت اعتقادی به اعمال سیاست ریاضتی ندارد.

 

اقتصاددانان حاضر در نشست

از تصاویر منتشر شده در سایت ریاست جمهوری، می توان متوجه شد که اقتصاددانانی که به نشست رفته اند، برخی از مقامات اقتصادی در دولت های گذشته و چهره های جوان هستند.

ابراهیم شیبانی رئیس کل بانک مرکزی در دوره خاتمی در کنار اکبر کمیجانی رئیس کل بانک مرکزی در دوره روحانی نشسته بود.

پرویز داودی معاون اول دولت اول محمود احمدی نژاد و احمد توکلی نماینده سابق مجلس، دو چهره ای هستند که در سمت راست و چپ رئیسی نشسته اند. داود دانش جعفری اولین وزیر امور اقتصادی و دارایی در دولت محمود احمدی نژاد در این نشست شرکت داشته است. محمد قاسمی رئیس پیشین مرکز پژوهش های مجلس و محمد خوش چهره، نماینده مجلس هفتم و غلامرضا مصباحی مقدم چهره های دیگر نشست بوده اند.

از مسئولان کنونی محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و محمد حسین زاده بحرینی، نماینده مشهد در کنار اعضای ستاد اقتصادی حاضر بودند.