این وبسایت همچنین اعلام کرد: بخاری که از سالن ژنراتور راکتور خارج می‌شود نشان می‌دهد حداقل یکی از ژنراتورها در حال کار است. درضمن، آب به صورت مداوم از لوله کمکی به سمت کانالی منتهی به رودخانه "کوریونگ" تخلیه می‌شود که برای خنک کردن راکتور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وبسایت مذکور همچنین اعلام کرد، فعالیت جدید این راکتور قابل توجه است چون تولید مواد سوختی برای بمب اتمی احتمالا برای رسیدن به هدف مدنظر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی است که برای تقویت ظرفیت‌های اتمی این کشور در جریان هشتمین کنگره حزب حاکم در ژانویه ۲۰۲۱ مطرح شد.

وبسایت نورث ۳۸ ادامه می دهد، به‌ نظر می‌رسد ساخت مرکزی جدید در جنوب راکتور آب سبک آزمایشی همچنان ادامه دارد، گرچه هیچ نشانه‌ای از شروع عملیات در این تاسیسات دیده نمی‌شود.

ظن ادامه فعالیت این راکتور با نتایج بررسی‌های صورت گرفته از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همخوانی دارد چون این آژانس اعلام کرد که به نظر می‌رود پیونگ یانگ از زمان آغاز فعالیت راکتور اتمی در مجتمع یونگبیون در اوت سال جاری میلادی به عملیاتش ادامه داده است.

این آژانس همچنین به فعالیت‌های اتمی در زمینه غنی سازی اورانیوم و تاسیسات معدنی در کره شمالی نیز اشاره کرده است.

رافائل گروسی، دبیر این آژانس نیز گفته است: نشانه‌هایی از فعالیت‌هایی در مجتمع کانگسون و معدن پیونگسان در کره شمالی دیده می‌شود.

مجتمع کانگسون دومین کارخانه غنی سازی اورانیوم کره شمالی پس از تاسیسات یونگبیون است و تاسیسات پیونگسان نیز یک کارخانه بزرگ است که سنگ معدنی اورانیوم را به کیک زرد تبدیل می‌کند که نخستین گام برای غنی سازی اورانیوم محسوب می‌شود.

یکی از مقام‌های وزارت اتحاد مجدد دو کره در سئول بدون اشاره به جزئیات بیشتر نیز گفت: ما از نزدیک در حال بررسی و نظارت بر این گزارش‌ها هستیم.

نگرانی‌ها بر سر فعالیت‌های اتمی کره شمالی به ویژه از زمان رایزنی‌های کره جنوبی و آمریکا برای اعلامیه رسمی پایان جنگ بین دو کره با هدف از سرگیری گفتگوهای متوقف شده اتمی با پیونگ یانگ شدت گرفته است.

مذاکرات اتمی بین واشنگتن و پیونگ یانگ از نشست ۲۰۱۹ هانوی، ویتنام بدون دستیابی به توافقی متوقف شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.