افشاگری بزرگ ترامپ درباره ارتباطش با چین

به گزارش نیویورک‌پست، این اظهارات دو ماه پس از انتشار کتاب "خطر" به دست دو روزنامه‌نگار به نام‌های باب وودوارد و رابرت کاستا مطرح می‌شود که در آن گفته شد مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در تماسی غیررسمی به چین درباره ماه‌های پایانی حضور دونالد ترامپ در قدرت اطمینان خاطر داده بود.

میلی که ارشدترین افسر ارتش آمریکا به شمار می‌رود، در نشست ماه سپتامبر یک کمیته مجلس نمایندگان آمریکا اذعان کرد که چنین صحبت‌هایی با ژنرال لی زوچنگ از ارتش آزادی‌بخش خلق چین مطرح شده بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در بیانیه‌ای که ایمیل کرد، گفت: آیا کسی واقعا باور می‌کند که مرد کلاهبردار باسابقه‌ای مثل باب وودوارد و دستیار و سگ‌ دست‌آموزش رابرت کاستا، در کتاب تخیلی خودشان این موضوع را مطرح می‌کنند که من قصد جنگ با چین را داشتم، اما کودن‌ترین ژنرال در ارتش با چینی‌ها تماس گرفت تا به آنها بگوید که اگر این اقدام بیش از این جلو برود، به آنها اطلاع خواهد داد؟!

او ادامه داد: شاید میلی زنگ زده باشد که در این صورت باید به اتهام خیانت محاکمه شود.

ترامپ افزود: هرگز درباره جنگ با چین فکر هم نکردم، بجز جنگی که من در حال پیروزی در آن بودم و آن تجارت بود. ساختن داستان‌هایی مثل این و فروختن آن به مردم، شرم‌آور است. چهره از خود راضی وودوارد را که مدام "مزخرف" می‌گفت، دیدم و با خودم گفتم که "آیا واقعا تاریخ چنین چیزهایی را باور خواهد کرد؟" چطور می‌خواهید وجهه خودتان را بازگردانید؟ من تنها رئیس‌جمهوری طی چندین دهه بودم که وارد جنگ نشدم، بلکه خودمان را از جنگ‌ها بیرون کشیدم!

مشخص نیست که چه مساله‌ای موجب شده تا رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در این رابطه بیانیه دهد. ترامپ آشکارا از یک بازی مجدد احتمالی علیه بایدن در سال ۲۰۲۴ سخن می‌گوید.

گرچه ترامپ، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا را بابت تماس جنجالی با یک نظامی چینی به باد انتقاد گرفته است اما جو بایدن پیشتر تاکید کرد که اطمینان زیادی به میلی دارد و خود ژنرال میلی هم تاکید دارد که "به طور معمول" با نظامیان دیگر کشورها از جمله چین و روسیه تبادل‌نظر دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.