ادعای وال استریت ژورنال درباره ساخت بندر مخفی چین در امارات

نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شد که روابط امارات و آمریکا بر سر ساخت آنچه سرویس های اطلاعاتی واشنگتن تاسیسات نظامی چین عنوان کردند، در حال شکرآب شدن بوده است.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شد که سرویس های اطلاعاتی آمریکا در بهار سال جاری میلادی متوجه شدند که چین به طور مخفیانه در حال ساخت آنچه به زعم آنها تاسیساتی نظامی در یک بندر در امارات متحده عربی که از متحدین نزدیک واشنگتن در منطقه به شمار می آید، بوده است.

روزنامه مذکور در ادامه این گزارش می نویسد که دولت بایدن به دولت امارات هشدار داد که حضور نظامی چین در این کشور می تواند روابط دو جانبه آمریکا و امارات را تهدید نماید.

طبق اظهارات افراد مطلع از ماجرا، پس از چند دور ملاقات و بازدید مقامات آمریکایی، ساخت و ساز تاسیسات مذبور متوقف شد.

گفته می شود که یافته های اطلاعاتی و هشدارهای آمریکا در این زمینه مربوط به مکانی در بندری در نزدیکی ابوظبی، پایتخت امارات بوده است.

وال استریت ژورنال در ادامه افزود که منابع مطلع از ماجرا گفتند که به نظر می رسد دولت امارات که میزبان نظامیان آمریکا و همچنین به دنبال خرید جنگنده ها و پهپادهای پیشرفته آمریکایی است، از ماهیت نظامی فعالیت چین بی خبر بوده است.

مطابق ادعای وال استریت ژورنال، تلاش چین برای ایجاد چیزی که به زعم مقامات آمریکایی می‌تواند پایگاه نظامی در امارات متحده عربی باشد و همچنین تلاش دولت بایدن برای متقاعد کردن اماراتی‌ ها برای جلوگیری از ساخت این پایگاه، نشان دهنده تلاش های واشنگتن برای رقابت با پکن در سطح جهانی است.

سخنگوی سفارت چین در آمریکا، به درخواست برای اظهار نظر در این زمینه پاسخ نداد.

در همین حال، یک مقام ارشد امارات متحده عربی ماه گذشته ابراز تاسف کرد که امارات در میانه رویارویی بین ایالات متحده و چین گرفتار شده است.

«انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عربی در همین رابطه در کنفرانسی در ۲ اکتبر (۱۰ مهر) در پایتخت این کشور، گفته بود: همه ما به شدت نگران یک جنگ سرد هستیم. این خبر بدی برای همه ما است زیرا ایده انتخاب در سیستم بین المللی، مشکل ساز است.

ادعای فوق در حالی منتشر می شود که ایالات متحده خود بیشترین تعداد پایگاه و نظامیان را در منطقه خاورمیانه دارد که از آنها برای دخالت، اشغالگری و تهدید نظامی برضد کشورهای منطقه استفاده می کند.

پیشتر نیز «گرگوری گیلوت» ژنرال ارشد نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه گفته بود که علی رغم به زعم وی، تعدیل حضور نظامیان آمریکا در منطقه، نظامیان نیروی هوایی آمریکا همچنان در این منطقه مستقر خواهند بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.