خبری از مقام آمریکایی درباره فروش جت‌های «اف-۳۵» به امارات

یک مقام ارشد آمریکایی ناظر بر صادرات تسلیحات این کشور روز سه‌شنبه گفت، علیرغم اینکه دولت بایدن این توافق را کُند کرده، اما ایالات متحده «کاملاً متعهد» به فروش جنگنده‌های رادار گریز پیشرفته «اف-۳۵» به امارات متحده عربی است.

به گزارش خبرگزاری «آسو شیتدپرس» «میرا رزنیک» از معاونان وزارت خارجه آمریکا که در نمایشگاه هوایی دبی حضور داشت، گفت که شرکای عرب خلیج فارس به دنبال خرید تسلیحات از روسیه به عنوان پوشش گذاشتن بر عدم تحویل سلاح از آمریکا بابت نگرانی‌ در مورد  وضعیت حقوق بشر در منطقه نیستند.

رزنیک گفت: «اف-۳۵ در حال حاضر در این منطقه است، چه اسرائیلی‌ها با اف-۳۵ پرواز کنند، چه اف-۳۵ آمریکایی‌ها. ما دوست داریم امارات متحده عربی بتواند اف-۳۵ را به گونه‌ای عملیاتی کند که شرکای امنیتی ما از تهدیدات از جمله ایران جلوگیری کنند.»

پیشنهاد فروش ۵۰ فروند جنگنده اف-۳۵ در پایان دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق  آمریکا، ناشی از توافقی بود که بر اساس آن امارات، رژیم اسرائیل را به رسمیت شناخت. این فروش ۲۳ میلیارد دلاری همچنین شامل پهپادهای رزمی و سایر تجهیزات دفاعی مورد علاقه امارات است.

پس از روی کار آمدن جو بایدن، دولت جدید او فروش تسلیحات و سایر موارد را به حالت تعلیق درآورد. این تا حدی به دلیل انتقاد از امارات و عربستان سعودی به دلیل جنگ طولانی مدت آنها در یمن است که باعث بدترین بحران انسانی جهان شده است.

این مقام آمریکایی گفت که هیچ نگرانی از اسرائیل یا سایر متحدانش در مورد فروش اف- ۳۵ به امارات نشنیده است. او گفت: «ما کاملاً به اف-۳۵ و انتقال  آن متعهد هستیم، که یک تغییر بازی برای اماراتی‌ها است. ما تلاش داریم اطمینان حاصل کنیم که در مورد تضمین‌های مختلفی که به دولت قبلی داده شده، شفاف سازی شده است.

رزنیک از توضیح اینکه آمریکا به دنبال چه توضیحاتی است و اماراتی‌ها چه تضمینی ارائه کرده اند، خودداری کرد. امارات متحده عربی به طور مشابه شرایط فروش را مورد بحث قرار نداده است.

رزنیک در پاسخ به سئوالی درباره اینکه ایالات متحده می‌خواهد مطمئن شود که از سلاح‌های آمریکایی در راه‌هایی استفاده می‌شود که امنیت ملی ایالات متحده را ارتقا می‌دهد، گفت که ایالات متحده به همکاری با شرکای خود برای جلوگیری از کشتار غیرنظامیان ادامه می دهد.

این دپیلمات آمریکایی گفت: «ما هیچ رقیب راهبردی را ندیده‌ایم که بتواند نقشی را که ما در منطقه بازی می‌کنیم، ایفا کند.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.