واکنش قیس الخزعلی به درگیری‌های اخیر بغداد

پس از گزارش منابع عراقی درباره درگیری تظاهرات‌کنندگان معترض به نتیجه انتخابات پارلمانی عراق با نیروهای امنیتی در نزدیکی منطقه سبز بغداد، دبیر کل جنبش «عصائب اهل الحق» در بیانیه‌ای پنج نکته را متذکر شد.

«قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق، شامگاه امروز (جمعه)، بیانیه‌ای در ارتباط با درگیری‌ در نزدیکی منطقه سبز بغداد صادر کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری «ناس نیوز»، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق اعلام کرد: «اولا، ما اقدام نیروهای امنیتی در استفاده از سلاح در مواجهه با تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو را  بشدت محکوم می‌کنیم».

قیس الخزعلی ادامه داد:‌ «افرادی که اقدام به تیراندازی کردند و تظاهرات‌کنندگان را کشتند و آن‌ها را مجروح کردند و همچنین کسی که دستور این [تیراندازی را]‌ صادر کرده است- هر آن که باشد- باید به سزای اعمالشان برسند. ما ابدا به هیچ تلاشی برای پنهان کردن دستوردهنده و انجام‌دهنده این اقدامات راضی نخواهیم بود».

الخزعلی اضافه کرد: «ثالثا، ما از تمام تظاهرات‌کنندگان عزیز می‌خواهیم که خویشتن‌داری کنید و سراسیمه عمل نکنید و فرصت سوءاستفاده از حوادث را از تمام کسانی که می‌خواهند حقوق مشروع شما را ضایع کنند، بگیرید».

وی همچنین اعلام کرد: «رابعا، ما از نیروهای امنیتی‌مان می‌خواهیم که در کنار مردمشان بایستند و ابزاری برای اجرای دستورات خبیثانه و غیرقانونی به منظور هدف قرار دادن برادران تظاهرات‌کنندشان نباشند».

در بند پنجم این بیانیه آمده است: «ما درباره تلاش بعضی‌ از طرف‌های مرتبط با برخی دستگاه‌های اطلاعاتی برای حمله منطقه سبز و مقصر جلو دادن گروه‌های مقاومت هشدار می‌دهیم».

لحظاتی پس از انتشار این بیانیه، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که دستور داده است درباره حوادث امروز در اطراف منطقه سبز بغداد تحقیقات آغاز شود. او در عین حال،‌ گروه‌های سیاسی عراق را به آرام کردن اوضاع و گفت‌و‌گو دعوت کرد.

این بیانیه پس از آن صادر شده است که منابع عراقی، بعدازظهر امروز (جمعه)، گزارش دادند که شمار زیادی از مردم این کشور در اعتراض به نتیجه انتخابات پارلمانی در نزدیکی منطقه سبز بغداد تظاهرات کرده‌اند.

لحظاتی پس از انتشار این گزارش، رسانه‌ها خبر دادند که تظاهرات به خشنونت کشیده شده است و نیروهای امنیتی با معترضان درگیر شده‌اند.

برخی از منابع عراقی گزارش دادند که در پی این درگیری‌ها، دو نفر از تظاهرات‌کنندگان جان باخته‌اند و ده‌ها تن دیگر مجروح شده‌اند.

با اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی عراق که روز دهم اکتبر (۱۸ مهرماه) برگزار شد، شماری از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی به نتیجه اعلامی اعتراض کردند و از دستکاری در نتایج این انتخابات سخن گفتند.

تعدادی از شهرهای عراق نیز از پس از اعلام نتیجه اولیه شاهد تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به نتیجه انتخابات بودند به‌نحوی که معترضان خواستار شمارش دستی کلیه آراء شدند چراکه معتقد بودند در شمارش الکترونیکی آراء، دستکاری صورت گرفته است.

شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام شد؛ اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات در روز انتخابات نیز اعلام کرد به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد. پس از شمارش دستی آراء در این شعب اخذ رأی، کمیساریا از انطباق کامل شمارش آرای دستی و الکترونیکی خبر داد؛ مسئله‌ای که با اعتراض مجدد ائتلاف‌های‌ سیاسی و طرفداران آن‌ها همراه شد.

برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تأیید کردند

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.