روزنامه انگلیسی خطاب به دولت بایدن: با روی کار دولتی از جناح صدر باید عراق را ترک کنید

روزنامه فایننشال تایمز انگلیس امروز، دوشنبه نوشت: دولت بایدن نباید از فکر تشکیل دولت جدید عراق با حمایت مقتدی صدر نگران شود و "بلرزد" بلکه باید برای درخواست خروج تمام نیروهای خارجی از عراق تلاش کند.

در مقاله‌ای که دنیل دپتریس محقق آکادمی "اولویت‌های نظامی" برای این روزنامه نوشته، آمده است، نتایج انتخابات عراق همانطور که انتظار می‌رفت از آب درآمد و فراکسیون‌های اصلی سیاسی نتایج انتخابات را از آن خود کردند. این مقاله، مقاله قبلی این روزنامه را یادآور شده که گفته بود، پیروزی صدر رنج عراق را کاهش نخواهد داد.

این روزنامه اشاره کرد، فراکسیون مقتدی صدر به عنوان "سازنده پادشاهان" در پارلمان جدید ظهور کرده؛ اما در عین حال این روزنامه بعید دانست که نتایج انتخابات اعتماد زیادی بین مردمی که از سیاسیون ناامید هستند، ایجاد کند.

این روزنامه افزود: به دلیل اینکه تشکیل دولت جدید عراق مستلزم حمایت صدر است فرصت مناسبی فراهم است تا حضور نظامی آمریکا در عراق پایان یابد.

به نوشته این روزنامه، صدر نسبتا در دیدگاهش نسبت به جهان ثابت قدم بوده و از مرحله نخست اشغالگری آمریکا موضعش ثابت بود به طوریکه مبارزانش با نیروهای آمریکایی در خیابان‌های بغداد جنگیدند و موضع صدر براین اساس است که عراق باید از نفوذ خارجی رهایی یابد.

از این رو روزنامه افزود: زمانی که توافقات سازش‌ها بین احراب به سرانجام برسند، مسؤولان آمریکایی با دولت بغدادی تعامل می‌کنند که خواهان خروج تمام نیروهای آمریکایی از عراق است.

این گزارش می‌افزاید، برخی مسؤولان آمریکایی از چنین ایده‌ای به خود خواهند لرزید زیرا تصور می‌کنند بعد از آمریکا به شکل گسترده عراق به سمت ایران سوق خواهد یافت. این روزنامه می‌افزاید، در واقع دولت بایدن باید درخواست خروج را بپذیرد.

این گزارش به نقش نظامی آمریکا در عراق که تنها یک هدف را دنبال می‌کرد اشاره کرد، که همان نابودی داعش بود که در سال ۲۰۱۷ خاتمه یافت.

بعد از اینکه این گزارش به مساله به حاشیه راندن داعش اشاره کرد که تبدیل به گروه‌های محلی شکننده شده و حملاتش بر دستیابی به فرصت‌هایی متمرکز است و هرگونه حمایت از محیط‌های سنی که نگاهی خصمانه به دولت عراق داشتند را از دست داده در پایان می‌آورد، دیگر نیازی به ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی مستقر در عراق نیست.

این روزنامه این گونه نتیجه گیری کرده که اگر صدر خواستار خروج نظامی آمریکا شود واشنگتن باید از این مساله خوشحال باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.