نامه زهره الهیان به رئیس‌جمهور درباره لزوم برقراری بیمه ناباروری

یک عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رییس جمهوری با اشاره به این که سطح فرزندآوری در کشور وضع مطلوبی ندارد بر لزوم پیگیری اجرای قانون بیمه درمان ناباروری تاکید کرد.

متن نامه زهره الهیان نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی به رییس جمهوری به شرح زیر است:

آیت الله رییسی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام

سطح فرزندآوری در کشور وضع مطلوبی ندارد و حدود دو دهه است که نرخ فرزندآوری کل، پایین‌تر از حدّ جانشینی است. برای رهایی از مشکلات جدّی ناشی از کم‌فرزندی در آینده همچون سالمندی جمعیّت، زمان زیادی برای انجام اقدامات مناسب وجود ندارد. بیش از ۳.۵ میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارند که علی‌رغم تمایل بالا برای فرزنددار شدن، عمدتاً به دلیل هزینه‌های سنگین درمان از نعمت فرزند داشتن محروم هستند. این در حالی است که بند «۳» سیاست‌های کلّی جمعیّت ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۳، بر «پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان» تأکید دارد. همچنین بند «ح» مادّه «۱۰۲» قانون برنامه ششم توسعه نیز به «تمهیدات لازم از قبیل ارائه تسهیلات جهت افزایش سلامت ازدواج و درمان ناباروری در قالب بودجه سنواتی» می‌پردازد. لذا به درستی بند «۱۷» قانون بودجه ۱۴۰۰ به موضوع بیمه‌ی درمان ناباروری اختصاص پیدا کرده است. در بند «ح» تبصره «۱۷» این قانون بر «پوشش ۹۰% کل هزینه‌های سه دوره کامل یکی از روش‌های کمک باروری (آی.سی.اِس.آی) و (آی.وی.اِف) برای هر زوج نابارور» و «پوشش هزینه‌های دارویی و پاراکلینیک و سایر روش‌های درمان ناباروری» تأکید می‌کند.

مصوبه‌ی هیئت وزیران در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ به شیوه اجرای قانون فوق پرداخته است و بر تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار گرفتن خدمات نازایی و ناباروری تأکید می‌کند. امّا با وجود گذشت بیش از دو ماه از ابلاغ مصوبه دولت به دستگاه‌های متولی، پیگیری‌های میدانی نشان از آن دارند که قانون بیمه درمان ناباروری در مراکز درمان ناباروری اجرا نمی‌شود. طبق تصویب‌نامه دولت، اجرائی شدن قانون بیمه درمان ناباروری منوط به تدوین و ابلاغ استانداردهای ارائه خدمات درمان ناباروری توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ابلاغ دستورالعمل خرید راهبردی خدمات موضوع تصویب‌نامه توسط دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت کشور است. به این ترتیب تا موارد فوق انجام نگیرد، تبصره «۱۷» قانون بودجه ۱۴۰۰ و متعاقباً مصوّبه دولت، هیچگاه اجرائی نخواهد شد.

با توجه به اهمیت زمان در موضوع فرزندآوری، ضروری است وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت کشور، نسبت به اجرای بی‌کم و کاست مرّ قانون اقدام کرده و با توجّه به اعلام خبر اقدام دولت در پوشش بیمه‌ای پایه خدمات درمان پیشرفته ناباروری از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان تأمین اجتماعی کشور در رسانه ملّی، ضمن ارائه توضیح مبنی بر چرایی عدم اعمال موضع اعلامی، زمان‌بندی اجرای وعده اعلام‌شده در پاسخ بیان شود.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.